یزدفردا:حمید رسایی در مخالفت با تفاهم لوزان نوشت: "سوم آذر سال ٩٣ یعنی یک سال و چهار ماه قبل وقتی توافقنامه ننگین ژنو امضا شد، هفته نامه ٩دی از اولین رسانه هایی بود که آن را جام زهر نامید و بنده از اولین نماینده هایی بودم که در مجلس وقتی آقای ابوترابی امضای آن را تبریک گفت، به آن اعتراض کردم.

 
برخی دوستان خودی این تیتر و آن اعتراض را عجولانه دانستند هر چند بعدا آنها هم نظرشان عوض شد.
 
امروز به جرات می گویم توافقنامه جدید لوزان عقب نشینی های بیشتری نسبت به توافقنامه ژنو دارد، تحریم ها باقی، توافقنامه دو مرحله ای، ابهامات متعدد در متن و ... در یک کلام خط قرمزهای صریح رهبر معظم انقلاب نقض شده است و دولت به جای همزبانی و همدلی با ملت در حال فضاسازی برای توجیه این کلاه گشادی است که بر سر گذاشته است."
 
رسایی در پایان وعده داد: "تا چند ساعت دیگر نظر مستند و تفصیلی ام در این باره را روی سایتم منتشر می کنم.
رسایی در گفت‌وگو با فارس:

وزارت خارجه درباره مشترکات فکت شیت آمریکایی‌ها و فکت شیت خودش رفع ابهام کند/ بیانیه لوزان عبور از خط قرمزهاست

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه وزارت امور خارجه درباره مشترکات فکت‌ شیت آمریکایی‌ها و فکت‌شیت خودش رفع ابهام کند، گفت: بیانیه لوزان عبور از خط قرمزهاست.

حمید رسایی نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانیه لوزان بین ایران و 1+5 که شب گذشته منتشر شد، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل تعجیلی که برای انعقاد توافقنامه وجود داشته، دقت لازم صورت نگرفته و برخی از خطوط قرمز تصریح شده توسط رهبر معظم انقلاب در نتیجه مذاکرات لوزان رعایت نشده است.

وی با اشاره به متونی که توسط دو طرف منتشر شده است، گفت: ما به هیچ وجه به متن فکت شیتی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند نمی‌خواهیم استناد کنیماما وقتی می‌بینیم بین متنی که آنها منتشر کرده‌اند و متنی که وزارت خارجه خودمان منتشر کرده مشترکاتی وجود دارد ناخواسته دلیل خوشحالی آمریکا را متوجه می‌شویم.

نایب رییس کمیسیون اصل ٩٠ در ادامه تصریح کرد: متن انگلیسی توافقنامه منتشر شده در کنار فکت‌شیتی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند و فکت‌شیت منتشره ظریف وزیر خارجه اشتراکات متعددی دارد که حکایت از عدم رعایت خط قرمزها می‌کند. اما در همین متن‌های منتشره اختلافاتی هم هست که هر طرف به فهم خود استناد می‌کند برای همین باید پرسید مگر رهبر انقلاب تصریح نکردند که متن‌های مورد توافق باید بدون ابهام باشد و قابل تفسیر نباشد؟ وقتی اختلاف هست سؤال این است که بر چه چیزی توافق شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این متن‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای جمهوری اسلامی بسیار محدود شده است.؛ همچنین همه تحریم‌ها لغو نمی‌شوند بلکه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بعد از 10 سال و در صورت اقدامات اطمینان‌ساز جمهوری اسلامی تعلیق می‌شوند در حالی که لغو یکباره تحریم‌ها از شروط ملت ایران برای هر نوع محدودیتی در دانش هسته‌ای ملی و بومی‌اش بود.

رسایی متذکر شد: در حقیقت آنچه در لوزان به عنوان بیانیه مطبوعاتی اعلام شده همان توافق روی کلیات است که بعداً باید درباره جزئیات آن صحبت شود و فقط اسمش را عوض کرده‌اند در حالی که بیانیه لوزان یعنی دومرحله‌ای شدن توافق که رهبر انقلاب به صراحت آن را رد کردند.

وی تأکید کرد: این بار هم مانند توافقنامه ژنو تعهدات نقدی در برابر وعده‌های نسیه گرفته‌ایم در حقیقت سیلی نقدی در برابر حلوای نسیه خورده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس یادآور شد: متأسفانه نسبت به توافقنامه ژنو عقب‌نشینی‌های بیشتری شده است چرا که بر اساس متن ژنو ما می‌توانستیم غنی‌سازی 5 درصد داشته باشیم ولی الآن ملزم به غنی‌سازی 3.67 درصد شده‌ایم.

رسایی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه صدا و سیما همچنان از حضور منتقدان جلوگیری می‌کند در حالی که اگر تا قبل از این برای جلوگیری از تضعیف دولت این کار وجهی داشت در حال حاضر چنین مصلحت‌اندیشی‌ای پایه و اساس ندارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا