یزدفردا "تفاهم سیاسی ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس بر سر برنامه هسته ای ایران با واکنش گسترده بین المملی همراه بوده است. بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از رسیدن ایران و 1+5 به نقطه ای مشترک در لوزان سوئیس استقبال کرد و گفت که می توان از پتانسیل مذاکره برای حل همه مشکلات منطقه استفاده کرد. بسیاری از مقامات سیاسی جهان نیز از این تفاهم استقبال کردند. در ایران نیز  در کنار استقبال گسترده از تفاهم لوزان عده ای نیز از آن انتقاد کرده اند. 

 
واکنش های بین الملی 
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا: توافق خوبی حاصل شد که به اهداف کلیدی ما پایبند است و مانع از رسیدن ایران به سلاح هسته ای می شود. حتی اگر ایران توافق کنونی را نقض کند منابع مورد نیاز برای تولید بمب نخواهد داشت. با این توافق ایران نمی تواند به صورت مخفیانه بمب تولید کند و اگر ایران تقلب کند جهان خواهد فهمید و اگر به چیزی شک کنیم از آن بازرسی خواهیم کرد و با این توافق ایران بیش از هر کشور دیگری بازرسی خواهد شد.
 
نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل: در این توافق نامه، ایران قابلیت گسترده فعالیت های هسته ای خود را حفظ می کند، غنی سازی ها را ادامه می دهد، در زمینه های تحقیقاتی و ساخت ساتتریفیوژهای پیشرفته کارش را دنبال می کند و در این میان حتی یکی از تأسیسات هسته ایش را هم تعطیل نخواهد کرد و تأسیسات زیرزمینی فردو هم که به فعالیتش همچنان ادامه خواهد داد.
 
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه: فرانسه همانند همیشه که همگام با شریکانش بوده، مراقب خواهد بود تا اطمینان حاصل کند که توافقنامه‌ای قابل راستی‌آزمایی ایجاد خواهد شد که جامعه بین‌المللی بتواند مطمئن باشد که ایران در موقعیتی نیست که به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند. 
 
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا: من قویاً از این تفاهم به عنوان گامی که موجب افزایش امنیت در آمریکا و جامعه بین‌المللی می‌شود، حمایت می‌کنم. تفاهمی که ایران و قدرت‌های جهانی توانستند به آن دست پیدا کنند گامی است بسیار مهم در جهت حصول توافق جامع که موجب جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تقویت امنیت آمریکا، اسرائیل و منطقه می‌شود.
 
باب منندز، سناتورهای ارشد دموکرات: اگر دیپلمات‌ها می‌توانند 2 سال روی پرونده هسته‌ای ایران کار کنند، کنگره هم حق دارد دوره‌ای را برای بررسی این توافق درنظر بگیرد.
 
مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپا: دستیابی به بیاینه مشترک میان ایران و 5+1 پس از مذاکرات سخت و طولانی با حضور نمایندگان این اتحادیه تاریخی است. این بیانیه  توافقی در راستای تقویت امنیت بین المللی و دلیلی بر افزایش اعتمادسازی دو جانبه و بازیابی اقتصادی ایران است.
 
آیپک، لابی اسرائیل در آمریکا:توافق لوزان ایران را در آستانه تبدیل به یک دولت اتمی رها می‌کند و مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه به راه می‌اندازد.
 
سناتور جان مک‌کین : مشخصاً هیچگونه توافقی (درون آمریکا) بر روی تفاهم هسته‌ای وجود ندارد و با این وضع، لزوم بررسی مفاد توافق توسط کنگره بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
 
وزارت خارجه روسیه: توافق به دست آمده را از نظر تحکیم نظام حقوقی مناسبات بین المللی نمونه بارزی از حل مسایل پیچیده بین المللی از راه تلاش های سیاسی و دیپلماتیک می دانیم. شکی نیست که توافق به دست آمده در مورد برنامه هسته ای ایران بر اوضاع امنیتی خاورمیانه از جمله با توجه به مشارکت فعالانه تر ایران در حل مسایل و مناقشات منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
 
باب کروکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا: این مسئله برای کنگره مهم است که جزئیات مربوط به هرگونه توافقی با ایران را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهد.
 
وزارت خارجه هند: با این تفاهم گام مهمی برای رسیدن به توافق جامع برداشته شده است. هند همواره بر حل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران از طریق گفت وگو و حق این کشور بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده است.
 
جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا: این توافق پاسخی به نگرانی های بین المللی در باره برنامه هسته ای ایران است.
 
واکنش ها در ایران
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان: نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشتیم. در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.
 
منصور حقیقت پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: در تحلیل کلی این بیانیه، با تمام دستاوردهایی که داشتیم و با تمام تلاشی که تیم مذاکره در لغو تحریم ها داشت، محدودیت‌هایی را قبول کردیم؛ از جمله غنی سازی ۲۰ درصد و همچنین رفتن فردو به سمت فیزیک هسته‌ای، نمونه‌هایی از این محدودیت‌ها بود. بحث دیگر مربوط به مجلس بود که آقای ظریف در مورد آن تعهد کردند، در حالیکه این موضوع جزء وظایف مجلس است.
 
نقوی حسینی: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: آن چه در حال حاضر به‌دست آمده چارچوب مفهومی برای تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه است و رسیدن به این چارجوب مفهومی نیازمند مذاکرات و بحث‌ها و گفت‌وگوهای زیادی بوده که این چارچوب به‌دست آمده است بنابراین می‌تواند زمینه‌ساز تهیه پیش‌نویس توافق نامه باشد.
 
مهدی محمدی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا: این توافق قطعاً یک تعهد بین‌المللی برای ایران است. درباره فردو فاجعه رخ داده است.
 
حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران:  محمدجواد ظریف و تیم او کار بزرگی را برای کشور انجام دادند. این اقدام دولت روحانی و ظریف را از لحاظ تاریخی می‌توان با اقدام دولت مصدق در ملی کردن صنعت نفت، یا حتی کار شاه عباس در نجات بندرعباس مقایسه کرد.
 
اسماعیل کوثری، نماینده مجلس: آمریکا در بیانیه لوزان به تمام خواسته‌های خود در مذاکرات هسته‌ای رسید اما ایران به خواسته اصلی خود که لغو کامل تحریم‌ها بود، نرسیده است. متأسفانه حدود یک‌سال است که تیم مذاکره کننده ایرانی تنها وقت‌کُشی کرده است. طرف غربی مذاکرات نیز در طی یک‌سال گذشته همان مواضع ثابت خود را حفظ کردند و اتفاق جدیدی رخ نداد.
فرارو
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا