هشتمین سالانه پرسبوک با عنوان "بازبافت" و با تاکید بر پروژه فضا محور (کارگاه شعر بافی) جهان شهر یزد با توجه به حفظ ابنیه کهن، هنر زیست- بوم و محوریت هنر نساجی و تکیه بر گرایش‌ های معاصر برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ هشتمین سالانه هنر معاصر ایران "پرسبوک" به صورت کیوریتوریال به انتخاب ندا درزی و همکارِ کیوریتور نگار فرجیانی با حمایت انجمن هنرهای تجسمی یزد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی این دوره وحید زبرجدی است و محمد مظفری زاده و علی فرخ محققین این دور از پرسبوک هستند. طراح گرافیک، امیر حسین دهقانی بوده و ساخت ویدیو‌ها نیز برعهده متین رکن است.

ندا درزی (بنیان گذار پرسبوک) گفت: رویکرد این دوره بر پایه تعامل و مشارکت سطوح مختلف جامعه و به شیوه کیوریتوریال است که جایگزین روال رقابتی شده است. برهمین اساس دومین پروژه فضا محور (کارگاه شعر بافی) جهان شهر یزد با توجه به حفظ ابنیه کهن، هنر زیست- بوم و محوریت هنر نساجی و تکیه بر گرایش‌های معاصر را برگزیده‌ایم.

مقصود از انتخاب نام "بازبافت" ارجاع به بافت خشتی و گلی شهر یزد و بافت به معنای "بافتن و در هم تنیدن" دارد. به همین  منظور با انتخاب شهر جهانی یزد به عنوان پایتخت هنر- صنعت نساجی با توجه به رویکرد فضا محور این دوره سالانه پرسبوک می‌تواند بیشترین فرصت را برای پی بردن به اهمیت و بازبینی آن با دیدگاه معاصر را داشته باشد.

فضا محور بودن این دوره پرسبوک در شیوه برگزاری، نگاه دوباره‌ای است برکاربردی بودن و پویایی صنعت و هنر نساجی یزد که درانتقال فرهنگ و هنر این خطه از گذشته حایز اهمیت است، پویا بودن و جابجایی این هنر و صنعت موجب شده تا فراموش نشود بلکه در میان مردمان ایران زمین و کشورهای همسایه و دورتر در مسیر جاده ابریشم سال‌های بسیاری سفیر فرهنگی این سرزمین باشد.

بنابراین هم ‌اکنون فرصت مناسبی است تا با این خصلت ویژه و پویای هنر بافندگی و فرهنگ نساجی در یزد فضای جدیدی را همراه با گروهی از هنرمندان و شهروندان در فضای شهری باز تولید کنیم.

در چند دهه اخیر در حیطه فرهنگ وهنر توجه ویژه وتخصصی به گستردگی و غنای هنرنساجی از طرف هنرمندان بومی و غیر بومی در این اقلیم نشده است. تاریخچه غنی منسوجات یزد، تنوع محصولات، مواد، ابزارآلات و متعلقات وابسته به آن از یک طرف و از طرف دیگر معماری به کار رفته در شیوه طراحی فضای کارگاه ‌ها به شکل متمرکز و غیر متمرکز بستر مناسبی را برای نگاه، برنامه‌ریزی و شیوه برگزاری این دوره از پرسبوک ایجاد کرده است که در این فرآیند توجه به هنر نساجی و فضاهای مرتبط و موجود نساجی در شهر زمینه ساز معرفی هنربومی- صنعت نساجی با بیان معاصر می‌تواند به مفاهیم با کارکردهای جدیدتری به این مدیوم در شهر بیافزاید.

شهر یزد با حفظ ارزش‌های بومی و فرهنگی خود بستر مناسبی برای برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی است. با توجه به موارد فوق این دوره پرسبوک با محوریت هنر الیاف، فضا و مفاهیم مرتبط با آنها و ادغام آن با گرایش هنر چند رسانه‌ای برگزار خواهد شد.

هنر الیاف یا فایبر آرت گرایشی از هنر معاصراست که از الیاف مصنوعی یا طبیعی استفاده می‌کند و ازدهه ۶۰ میلادی همگام با جنبش فمنیسم آغاز می‌شود. آنچه آن را از صنایع دستی مجزا می‌کرد؛ مفهوم، ایده و نگاه زیباشناسانه آن به همراه تکنیک بوده است.

دردهه ۷۰ آثارهنرمندان این حیطه به تدریج اندیشمندانه و مفهومی می‌شود. در همین زمان فایبرآرت به یک عنصر کلیدی در چیدمان‌ها و آثارمکان محورتبدیل شد، برای مثال می‌توان به اثر "فنس روان" اثر کریستو در سال ۱۹۷۶ اشاره کرد. در این ادغام ویژگی منحصر به فرد فایبر آرت با دیگر هنرها موجب کمرنگ شدن مرز بین هنرها شد.

با اتکا به چنین رویکردی هنرمندان منتخب این دوره آثاری بینا رشته‌ای و مفهومی را به صورت انفرادی یا مشارکتی خلق می‌کنند و هدی اخلاقی، مونا آقا بابایی ، مینوایرانپور، منصوره باغگرایی، سهند حسامیان، عاطفه خاص، هدا زرباف، ثنا ضرابیان، روح اله طامهری، حمید فاتح، فاطمه فضایل اردکانی، حامد مهریزی زاده، شهرزاد کائدی نژاد و نوشین نفیسی از هنرمندان پرسبوک هشتم هستند.

هنرمندان از یزد، تهران و اصفهان انتخاب شده اند که پروپوزال طرح را قبل از اجرای زنده بمدت "پنج روز " در فضای کارگاه شعر بافی، مطرح می‌کنند. چنانچه اجرا به زمان بیشتری نیاز دارد مراحل مقدماتی از قبل آماده می‌شود و توسط تیم بازبینی آثار برای اجرای در یزد درمرحله دوم بررسی خواهد شد.

از آنجا که پروژه این دوره نیز مکان محور است، متریال توسط تیم اجرایی انجمن هنرهای تجسمی یزد در اختیار منتخبین جهت اجرای زنده گذاشته خواهد شد. مواد مصرفی مورد نیاز هنرمند به غیر از مواد ذکر شده به عهده خود هنرمند است. آثار ارسالی مطابق قوانین جمهوری اسلامی پذیرش می شود.

به برگزیدگان این رویداد تندیس و لوح تقدیر هشتمین سالانه پرسبوک اهدا می‌شود و آثار در کتاب پرسبوک منتشر خواهد شد. این رویداد در کارگاه شعربافی و فضای شهری یزد از بیست و هشتم آبان تا دوم آذر برگزار می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا