فعالیت نخستین پویش (کمپین) انرژی صنایع با هدف پیشبرد و ارتقای بهره‌وری انرژی، در فولاد آلیاژی ایران در یزد آغاز شد.

محمدحسن صباغزادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در آیین افتتاحیه نخستین پویش انرژی صنایع کشور، با اشاره به این‌که استان یزد با مصرف بیش از 70 درصد مصرف برق در صنعت یک استان صنعتی محسوب می‌شود، افزود: در سال 96 کل صنایع فولاد استان یزد 3600 گیگاوات ساعت برق مصرف کردند که رویکرد کاهش 10 درصد مصرف انرژی الکتریکی معادل 360 گیگاوات ساعت رویکرد مثبتی برای این کمپین است.

وی همچنین با بیان این‌که کاهش مصرف انرژی الکتریکی، کاهش مصرف آب و سوخت و بهبود محیط‌زیست را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: بازای هر 1 کیلووات ساعت برق، 21 صدم لیتر آب و 25 صدم مترمکعب سوخت گاز مصرف شده و 700 گرم گازهای آلاینده محیط‌زیست تولید می‌شود.

مهندس صباغزادگان اضافه کرد: اگر میزان 10 درصد صرفه‌جویی انرژی الکتریکی به ازای 3600 گیگا­وات‌ساعت تحقق پیدا کند، بیش از 75 میلیون لیتر آب معادل مصرف سالیانه 210 خانوار ایرانی و 90 میلیون مترمکعب سوخت گاز معادل مصرف سالیانه 30 هزار خانوار ایرانی صرفه‌جویی شده و 252 هزار تن گازهای آلاینده نیز کاهش می‌یابد.

علیرضا چایچی مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ابتدای این نشست اظهار کرد: این مجموعه به‌عنوان اولین شرکت صنعتی، پیش برنده طرح ارتقاء فرهنگ بهره‌وری انرژی در کشور است و در قالب اجرای این طرح 4 تا 10 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

 وی با بیان این‌که فولاد آلیاژ ایران از 20 سال قبل با بهره‌گیری از توان بالای تکنولوژیکی و دانش فنی به عنوان معتبرترین شرکت تولید فولاد آلیاژی کشور آغاز بکار کرده است، تصریح کرد: هم‌اکنون بالغ‌بر 500 هزار تن انواع مقاطع فولاد آلیاژی در اشکال مختلف برای جوابگویی به صنایع تخصصی همچون خودروسازی، ابزار، نفت و پتروشیمی و ریلی در حال تولید است.

چایچی گفت: در کنار مسائل توسعه محصول و بازار، فولاد آلیاژی ایران همواره رویکرد مثبتی در کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی داشته به همین دلیل استفاده از پساب در فضای سبز، استفاده از آبیاری قطره‌ای و پروژه ارتقاء فرهنگ انرژی را با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) دنبال کرده است.

وی افزود: در این راستا برنامه ارتقاء فرهنگ انرژی در واحد فولادسازی بــا تمرکز بر کوره‌های قوس الکتریکی که بیش از 70 درصد انرژی الکتریکی کل کارخانه را به خود اختصاص می‌دهند، اجراشده  است.

در بخش دیگر این نشست مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد تاکید کرد: در راستای مشخص شدن سهمیه هر بخش و سهم آن‌ها در کاهش مصرف آب، کارگروه سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها ایجاد شده است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده افزود: در این خصوص طرحی در استان یزد با عنوان «مدیریت 100 درصدی مصرف آب» برای کاهش 50 درصد مصرف آب بخش کشاورزی، 30 درصد آب صنعت و 20 درصد آب شرب طراحی و در حال اجراست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌ها، طرح سپاس آب است که قرار است در قالب آن ضمن معرفی بهترین مصرف‌کنندگان آب در بخش‌های مختلف، از روش‌های آنها نیز به‌عنوان الگو، استفاده شود که امیدوارم طرح شرکت فولاد آلیاژی بتواند در سایر صنایع فولادی نیز مدنظر قرار گیرد.

نماینده یونيدو (سازمان توسعه صنعتي ملل متحد) و مدیرعامل شرکت گاز استان نیز به تشریح برنامه های خود برای کاهش مصرف انرژی در پویش انرژی صنایع کشور در شرکت فولاد آلیاژی یزد پرداختند.

شایان ذکر است، پروژه «بهره‌وری انرژی در صنایع انرژی‌ بر ایران» با حمایت مالی تسهیلات محیط‌زیست جهانی (GEF) مشترکا توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از طریق ارتقاء بهره‌وری انرژی در صنایع بزرگ کشور از سال 2012 تا 2018 در کشور اجرا شد.

 

 

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا