«اردک لنگ» ترامپ

  پرینت
شناسه خبر : 147417 | تاریخ انتشار : 21 Aban 1397 - 10:39 | 6577 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
یکی از سوالات مهم که پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا مطرح شد این است که آیا ترامپ به یک «اردک لنگ» تبدیل خواهد شد. مقام یا رئیس‌جمهوری که به هر دلیل در برنامه‌های خود با محدودیت‌های شدید مواجه است، اردک لنگ نامیده می‌شود و اوباما در اواخر دوران ریاست جمهوری خود چنین وضعیتی داشت. سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مختلف توجه خاص به انتخابات سه‌شنبه گذشته داشتند، زیرا نتیجه آن بر بسیاری از امور اثر می‌گذارد.
 

ترامپ در عمل به وعده‌های انتخاباتی خود، مالیاتاشخاص و شرکت‌ها را کاهش داد و یک عامل رونق بورس آمریکا طی سال جاری اجرای این برنامه بوده است. همچنین سال گذشته پیش‌بینی اجرای سیاست‌های حمایتی مالی سبب رونق اقتصاد و بورس آمریکا شد. اکنون که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند، احتمال اجرای برنامه دوم کاهش مالیات‌ها از میان رفته و نیز ترامپ در ۲ سال آینده بخشی بزرگ از وقت خود را باید صرف مقابله با اقدامات دموکرات‌ها کند. به همین دلیل پیش‌بینی شده شرایط برای فعالان بورس آمریکا سخت خواهد شد. در دو روز پایانی هفته قبل شاخص‌های بورس آمریکا کاهش یافتند و بعید نیست در ماه‌های آینده وضعیت به همین شکل باقی بماند. اغلب نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند نرخ رشد اقتصادی جهان و آمریکا کاهش خواهد یافت، زیرا برنامه‌های حمایت‌گرایانه ترامپ از جمله اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین سبب ضعف اقتصاد جهانمی‌شود. پیش‌بینی دیگر این است که ارزش دلار پایین خواهد آمد، زیرا مخالفت با برنامه‌های ترامپ از سوی دموکرات‌ها به معنای کاهش سیاست‌های انبساط مالی و رشد کند نرخ تورماست، در نتیجه بانک مرکزی آمریکا مجبور نخواهد بود نرخ‌های بهره را با سرعت بالا ببرد. البته پایان هفته قبل شاخص دلار رشد کرد، زیرا بانک مرکزی آمریکا با اشاره به وضعیت خوب اقتصاد این کشور، بر تداوم برنامه افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده تاکید کرد و این در حالی است که بانک‌های مرکزی دیگر سیاست‌های انبساطی خود را حفظ کرده‌اند.

تبدیل شدن ترامپ به اردک لنگ تا اندازه زیادی به رفتار دموکرات‌ها طی دو سال آینده وابسته است. اگر دموکرات‌ها اولویت خود را مقابله با ترامپ قرار دهند و برنامه‌های ترامپ نیز در حوزه‌های مختلف موفق نباشد، در ماه‌های آینده وضعیت برای بازارهای مالی و اقتصاد جهان چندان مطلوب نخواهد بود. معمولا کنترل کامل جمهوری‌خواهان بر هر دو مجلس سنا و نمایندگان به رونق بورس و اقتصاد منجر می‌شود، زیرا آنها طرفدار کاهش مالیات‌ها و افزایش مخارج دولت هستند، اما اکنون شرایط به این شکل نیست و از ابتدای ژانویه، کنگره جدید در حالی تشکیل می‌شود که مجلس نمایندگان آن در اختیار جمهوری‌خواهان قرار ندارد.

ترامپ باید هنر خود را در حوزه مذاکره و امتیازدهی نشان دهد. در واقع دموکرات‌ها در موضع قدرت قرار گرفته‌اند، زیرا اگر حتی هیچ اقدامی هم انجام ندهند سیاست‌های ترامپ در حوزه‌های مختلف به تدریج اثرات منفی خود را نشان خواهد داد. رشد کسری بودجه،افزایش قیمت کالاهای مصرفی تحت تاثیر تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، کاهش نرخ رشد اقتصاد و نزول جایگاه آمریکا در صحنه جهانی به دلیل یکجانبه‌گرایی ترامپ، برخی از این اثرات منفی هستند. ترامپ پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره به همکاری با دموکرات‌ها ابراز تمایل کرد، اما باید دید در عمل آیا چنین تعاملی رخ خواهد داد یا نه. به نظر می‌رسد ترامپ باید رفتار و دیدگاه‌های خود را تا اندازه زیادی تغییر دهد. با آنکه دموکرات‌ها در خیلی از امور نمی‌توانند دخالت کنند، اما اختیارات متنوعی دارند و بهتر است ترامپ با آنها تعامل کند.

یکی از موضوعات مهم که گمانه‌زنی‌هایی درباره آن شده، روابط چین و آمریکا در دو سال آینده است. کارشناسان معتقدند بعید است در آینده نزدیک توافق تجاری بین دو کشور حاصل شود و از آنجا که سیاست خارجی در کنترل دولت است دموکرات‌ها توان قابل ملاحظه‌ای برای تاثیرگذاری بر آن ندارند، اما اگر سیاست‌های ترامپ در قبال چین و اتحادیه اروپا سبب ضعف بیشتر در اقتصاد آمریکا شود، آنگاه دموکرات‌ها می‌توانند از آن به نفع خود استفاده کنند. قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای روز سه‌شنبه هفته قبل ترامپ نسبت به حصول توافق با چین ابراز امیدواری کرد اما به باور تحلیلگران این اظهار نظر جنبه تبلیغاتی داشته است. ترامپ بسیار مایل است توافق بین دو کشور حاصل شود، طوری که او بتواند از آن به‌عنوان یک موفقیت بزرگ نام ببرد، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم راه حلی فوری برای تنش‌های موجود وجود دارد.

البته دموکرات‌ها نیز مانند ترامپ معتقدند باید با چین سختگیرانه رفتار شود و نباید اجازه داد بر نفوذ و قدرت این کشور در حوزه‌های گوناگون افزوده شود. اما طبیعی است که دموکرات‌ها راه‌حل‌های ترامپ را اشتباه بدانند. ارتباط با چین یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی آمریکاست و جنبه‌های پیچیده‌ای دارد. چین در حال توسعه نفوذ خود در آسیا و جهان است، به ادعای آمریکا از رویه‌های غیرعادلانه تجاری استفاده می‌کند و بر سر بسیاری موضوعات از جمله رعایت حقوق معنوی، انتقال فناوری، حملات سایبری، مساله تایوان و ... با آمریکا اختلاف نظر دارد. طبیعی است که رسیدن به توافق بر سر این طیف گسترده از مسائل دشوار است. ترامپ می‌تواند از دیدگاه منفی دموکرات‌ها در باره چین استفاده کرده و زمینه همکاری گسترده‌تر با آنها را فراهم کند، البته اگر بر مبنای رفتار او در دو سال اخیر قضاوت کنیم، باید بگوییم او قصد ندارد با دموکرات‌ها به همکاری بپردازد. سیاست خارجی ترامپ بسیاری از هم‌پیمان‌های آمریکا را وادار کرده به‌دنبال راه‌حل‌های مستقل از واشنگتن باشند و از وابستگی خود به آمریکا بکاهند.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات هفته قبل، افزایش ابهام درباره آینده است و به همین دلیل شاخص‌های مالی در بورس‌های بزرگ جهان به شدت کاهش یافته‌اند. در واقع سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که دموکرات‌ها به مقابله با ترامپ خواهند پرداخت و او نمی‌تواند برنامه‌های حمایتی جدیدی اجرا کند. از سوی دیگر به احتمال زیاد ترامپ اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه از جمله اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین را ادامه خواهد داد و این به معنای ضعف اقتصاد آمریکا و جهان است که دموکرات‌ها همچنین می‌توانند روند حذف مقررات را که ترامپ آغاز کرده متوقف کنند. در این حالتشاخص اعتماد شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به آینده کاهش خواهد یافت و این به زیان بورس و اقتصاد آمریکاست

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
مصاحبه یزدفردا با ارای اولی ها در آستانه انتخابات مجلس
مصاحبه یزدفردا با اقشار مردم در رابطه با شرکت در انتخابات
دعوت "دکتر عاصی" استاندار اسبق یزد از عموم مردم برای مشارکت در انتخابات
سنجاب ها از خودرو برای انبار آذوقه زمستانی استفاده کردند !(تصاویر )
اسناد قتل خاشقجی توسط سازمان سیا آمریکا منتشر شد
درخواست آمریکا برای نشست شورای حکام آژانس درباره ایران با موافقت رو به رو شد
ایوانکا ترامپ: پدرم با استیضاح سرزنده شده است!
ترامپ از ایران تشکر کرد!
ترامپ رئیس پرسنل کاخ سفید ,میک مالوانی, را مورد بررسی قرار می دهد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست