محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آمادگی شهر ملی زیلو جهت حضور نمایندگان یونسکو و اعضای شورای جهانی صنایع دستی، در چهارم آبانماه سالجاری، به منظور بررسی پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد خبر داد.

زیلو از صنایع دستی مرسوم ایرانی است که مهد تولید آن از دیرباز شهرستان میبد بوده و این روزها این شهرستان در تدارک میزبانی برای جهانی شدن این هنر دیرپاست.

وی هدف از این اقدام را ارتقای جایگاه بین‎‎المللی صنایع‌دستی و توسعه بازارهای جهانی و زمینه‌سازی برای حضور پررنگ‎‎تر صنایع‌دستی کشور در عرصه‎‎های بین‎‎المللی و نیز توسعه گردشگری فرهنگی و افزایش اشتیاق گردشگران به بازدید از شهرهای دارای صنایع‌دستی‎‎های منحصر بفرد ایران خواند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در همین راستا ، در میراث فرهنگی یزد برنامه ثبت جهانی شهر میبد برای هنر_  صنعت زیلوبافی در دستور کار قرار گرفته و نیز برای این کاندیدای جهانی شدن طرح پیشنهادی تهیه شده است و جهانی شدن شهرهای استان در حوزه صنایع‌دستی به ایجاد برند شهری و بازاری برای صنایع‌دستی و توسعه گردشگری استان منجر می‌شود.

دهقان مهرجردی خاطرنشان کرد: تعداد کارگاه‎‎های صنایع‌دستی، میزان اشتغالزایی و افراد فعال در این هنر صنعت‎‎، هم‌چنین میزان درآمدهای مالی این بخش از مهم‌ترین شاخص‎‎های با اهمیت برای تحقق جهانی شدن صنایع‌دستی یک شهر است.

معاون صنایع‌دستی استان با اشاره به این‌که رونق صنایع دستی استان می‎‎تواند منجر به اشتغالزایی مناسبی برای جوانان و علاقمندان به این حوزه در استان نیز شود، در این باره تصریح کرد: با اختصاص یک درصد از وام‎‎های کم بهره به توسعه کارگاه‎‎های نساجی سنتی و زیلوبافی استان در سال گذشته شاهد ایجاد 150 کارگاه خانگی و اشتغال 550 نفر بوده ایم که این رقم اشتغال بالایی در قیاس با حداقل سرمایه‎‎گذاری دولت در این بخش، می باشد.

 ایجاد موزه زیلو، تهیه و تنظیم و انتشار کتب مختلف در زمینه معرفی هنر زیلو بافی، ایجاد کارگاه های بافت زیلو و دعوت از پیشکسوتان هنر زیلو باف از جمله اقداماتی است که برای جهانی شدن این هنر تاریخی انجام شده است.

همچنین برای زنده نگه داشتن این هنر ارزشمند، آموزش جوانان و اقشار علاقمند به این هنر صنعت در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این هنر که می تواند از منابع ارزشمند و درآمدزا برای خانواده های میبدی باشد نیاز به آموزش و حفاظت دارد.

برگزاری دوره های کوتاه مدت برای آموزش هنر زیلوبافی در شهرستان میبد از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ و نگهداری هنر زیلوبافی انجام شده و در حال حاضر در تدارک ایجاد کارگاه های استاندارد برای آموزش و ترویج این هنر هستیم.آموزش و توسعه این هنر میان قشر جوان این شهرستان جان تازه ای به هنر آبا و اجدادی ساکنان میبد می دهد و می تواند  منجر به پیدایش  زمینه ای مناسب  برای  جذب گردشگر بیشتر در این شهرستان و تامین منابع مالی برای اهالی  میبد شود.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهمی که در خصوص جهانی‌شدن یک هنر صنعت مطرح است وجود کارگاه‌ها، بازارچه‌ها و درصد اشتغال مردم آن شهر است که امیدواریم با درصد بالای اشتغالی که مردم میبد در زیلوبافی دارند،  این عنوان جهانی را کسب کنند.

طراحی المان زیلو دریکی از میدان‌های شهر، شرکت در نمایشگاه صنایع‌دستی اصفهان و معرفی زیلوی میبد، معرفی نقوش زیلو در صنعت کاشی، آشنایی دانش آموزان با هنر صنعت زیلو، احیاء کارگاه‌های زیلو و تدوین طرح ملی احیاء هنر صنعت زیلو از برنامه های عملیاتی در دست اقدام در راستای ثبت جهانی آن می باشد.

دهقان معاون صنایع دستی استان یزد به روز کردن پتانسل های شهر از جمله افزایش تعداد کارگاه ها ، تعداد زیلو بافان ، ایجاد  المان ها در سطح شهر و همدلی و همت به انجام فعالیتهایی که منجر به جهانی شدن زیلوی میبد شود ، را از جمله اقدامات مهم در این راستا عنوان کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا