والیبال ساحلی (به انگلیسی: Beach volleyball) یک ورزش المپیکی است که بر روی شن و با مقرراتی مشابه والیبال برگزار می‌شود.

در مسابقات رسمی والیبال ساحلی هر تیم از دو بازیکن تشکیل می‌شود و مربی و بازیکن ذخیره نیز حضور ندارند. اما در مسابقات تفریحی و غیر رسمی معمولاً تیم‌ها با بیش از دو بازیکن تشکیل می‌شوند.

والیبال ساحلی در المپیک بارسلون ۱۹۹۲ به عنوان یک ورزش نمایشی و از المپیک آتلانتا ۱۹۹۶ به عنوان یک رشته رسمی برگزار می‌شود. در این سه دوره والیبال ساحلی یکی از پر تماشاگرترین رشته‌های المپیک بوده‌است. آمریکا با سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز و برزیل با دو مدال طلا چهار نقره و یک برنز دو تیم موفق این رشته ورزشی بوده‌اند. والیبال ساحلی در المپیک با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود و از هر کشور حداکثر دو تیم اجازه حضور در مسابقات را دارند.


پس از راه‌اندازي رشته والیبال ساحلی در ابركوه با ايجاد یک زمین استاندارد و همچنین ميزباني اردوی تیم‌های ملی در این شهرستان، هیئت والیبال و شهرداری ابرکوه برای اولین بار اقدام به برگزاري مسابقات والیبال ساحلی براي ايجاد انگيزه و استعداديابي كردند.

«جعفر ناصرزاده» نماینده سازمان والیبال ساحلی كشورمان در حاشيه اين رقابت‌ها پیرامون اين رقابت‌ها اظهار کرد: با توجه به نوپا بودن والیبال ساحلی در ابرکوه و طبیعتاً عدم آشنایی کافی ورزشکاران با آن، ضرورت اجرای برنامه‌هایی در جهت معرفی ماهیت این رشته و قوانین آن در شهرستان احساس می‌شود .

وي افزود: در همین راستا هیئت والیبال و کمیته ساحلی شهرستان با همکاری شهرداری، مسابقاتی تحت عنوان «ابرکوه، شهر نمونه» را با هدف معرفی این رشته و جذابیت‌های آن، شناسایی ظرفیت و پتانسیل‌های بالقوه، استعدادیابی و ایجاد انگیزه در بین جوانان علاقه‌مند برگزار كرده است.

وی با اشاره به حضور 12 تیم در این رقابت‌ها، گفت: تیم‌های مذکور در قالب چهار گروه در مرحله اول با یکدیگر به رقابت پرداختند كه تيم‌هاي اول و دوم هر گروه به مرحله بعد راه یافتند و پس از بازي‌هاي حذفی، چهار تیم به نیمه‌نهایی راه خواهند یافت كه پس از یک رقابت ضرب‌دری نهایتاً، دو تیم به فینال راه می‌یابند .

نماینده سازمان والیبال ساحلی كشورمان تأکید کرد: جام «ابرکوه، شهر نمونه» براساس استانداردها و موازین سازمان والیبال ساحلی کشور در حال برگزاري است و طی آن شرکت‌کنندگان علاوه بر حضور در یک رقابت سالم و دوستانه، با قوانین والیبال ساحلی نیز آشنا می‌شوند .

ناصرزاده در رابطه با ارزیابی تیم‌های شرکت کننده نيز تصریح کرد: علی‌رغم این که هیچ‌یک از تیم‌های شرکت‌کننده، تجربه مسابقه یا حتی بازی در زمین ساحلی را نداشتند و همگی، بازیکنان والیبال سالنی هستند، استقبال خوبی صورت گرفت که این نشان‌دهنده علاقه آنان و آینده روشن این رشته در شهرستان است .

وی اضافه کرد: همیشه برگزاری مسابقات یکی از اهرم‌های پیشرفت در حوزه ورزش است که هیئت والیبال ابرکوه نیز با بهره‌گیری از این ابزار تلاش دارد، والیبال ساحلی را در شهرستان نهادینه کند و بسترساز آینده‌ای درخشان برای بازیکنان آن باشد .

مشاور هیئت والیبال شهرستان ابرکوه با مشاهده وضعیت فعلی تیم‌های شرکت‌کننده این نوید را داد که می‌توان به روی نیمی از تیم‌های مذکور به صورت جدی سرمایه‌گذاری کرد .

وي وجود اسپانسرهای مالی) در حوزه ورزش به ویژه والیبال ساحلی که به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز ندارد را از جمله اولویت‌ها و نیازهای اساسی برشمرد و ادامه داد: یکی از بهترین زمین‌های ساحلی کشور در ابرکوه ايجاد شده و نباید اجازه داد این زیرساخت مهم، بلااستفاده مانده یا بهره کافی از آن برده نشود .

ناصرزاده تأکید کرد: برای برگزاری رقابت‌های مهم‌تر، گرفتن میزبانی تورهای ملی و جهانی یا حتی داشتن ملی‌پوشان والیبال ساحلی از خطه کویری ابرکوه، باید زیربنایی کار کرد و از همین ابتدا پایه این رشته را با حمایت‌های مالی محکم کرد.

منابع:

ایسنا

ویکی پدیا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا