به گزارش خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های خبری به نقل از منابع آگاه گزارش دادند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از ارائه فهرستی از تاسیسات هسته‌ای این کشور به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تا زمان امضای اعلان پایان جنگ 1953-1950 دو کره امتناع کرد.

بنا به گزارش روزنامه ژاپنی «یومییوری شیمبون»، رهبر کره شمالی در پاسخ به درخواست وزیر خارجه آمریکا برای ارائه حداقل فهرستی جزئی از سایت‌های هسته‌ای این کشور، به او اعلام کرد تا زمانی که رابطه‌ای بر مبنای اعتماد میان پیونگ یانگ و واشنگتن شکل نگرفته است، حتی در صورت ارائه چنین فهرستی، محتوای آن برای واشنگتن قابل باور نخواهد بود.

جنگ میان کره شمالی و کره جنوبی با توافق صلح موقت به پایان رسید اما هیچگاه قرارداد صلحی میان پیونگ یانگ و سئول به امضا نرسید.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد پمپئو و کیم جونگ اون در نشست اخیر خود در پیونگ یانگ برای نظارت بر فعالیت کارگروه‌هایی که چهار موضوع امضاء شده در توافق سنگاپور را مورد بحث قرار می‌دهند، به توافق رسیدند. 

به دنبال دیدار رهبر کره جنوبی و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی در اوایل سال میلادی جاری اوضاع در شبه جزیره کره بهبود یافته است. در پی این دیدار مقامات سئول و پیونگ یانگ گفتگوهای دوجانبه را آغاز کردند که منجر به یک توافق مشترک برای دستیابی به پیمان صلح میان دو کشور شد. 

همچنین بر اساس توافق صورت گرفته با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست سنگاپور، عاری سازی شبه جزیره کره منوط به لغو تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ و توقف برگزاری رزمایش‌های نظامی میان آمریکا و کره جنوبی است.

با این حال در ماه جولای دان کوتس، اداره کننده اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد احتمال اینکه کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را ظرف یکسال آینده کنار بگذارد، بعید به نظر می‌رسد. پیشتر نیز رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که کره شمالی همچنان در حال گسترش برنامه هسته‌ای خود است و در تلاش است تا واشنگتن را در این خصوص فریب دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا