علی فاتحی نیا عنوان کرد: به استناد بند ب ماده 3 قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب 1350 یکی از وظایف این سازمان تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام می باشد. در نتیجه بنا بر قوانین سازمان دامپزشکی، از فعالیت فروشندگان طیور زنده فاقد مجوز ممانعت به عمل می آید.

وی با اشاره به ماده 4 قانون سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: بر اساس این قانون کلیه صاحبان و مسئولان نگهداری دام، کارگاه ها,کارخانه ها و مراکز تهیه و آماده سازی فراورده های خام دامی اعم از اشخاص و غیره، موظف به اجرای دستورهای بهداشتی و قرنطینه ای سازمان دامپزشکی می باشند. نظر به این موارد، عرضه طیور زنده در حاشیه جاده توسط اشخاص با توجه به اینکه طیور عرضه شده بوسیله آنها هیچ گونه پیشینه بهداشتی و قرنطینه ای مشخصی ندارد غیر مجاز و فاقد وجاهت قانونی می باشد.

این مقام مسئول گفت: آلودگی محیط و خطر شیوع بیماری های مشترک و دامی مخصوصا بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از عوارض سوء چنین اقدامات غیر قانونی می باشد که می تواند سلامت افراد و نیز سرمایه های طیور استان را به خطر بیاندازد، در نتیجه در صورت برخورد با چنین مواردی، دامپزشکی اقدام به ضبط محموله طیور زنده نموده و در صورتی که کشتار آنها مجاز تشخیص داده شود برای ذبح به کشتارگاه اعزام و در غیر اینصورت با رعایت ضوابط بهداشتی، کارشناسان اقدام به معدوم سازی طیور غیر مجاز می نمایند.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد از خرید طیور زنده بدون مجوز جدا خودداری نموده و در صورت مشاهده زنده فروشی هر گونه دام و طیور مراتب را جهت پیگیری به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا