پایگاه خبری یزدفردا"آیا افسردگی نتیجه التهاب مغزی است؟/نتایج بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که افسردگی ممکن است در نتیجه التهاب مغزی ایجاد شود.


به گزارش ایسنا، روانپزشکان مرکز اعتیاد و سلامت مغزی در تورنتوی کانادا دریافته‌اند، سطوح نوعی پروتئین که به عنوان سازنده التهاب شناخته شده، در مغز بیماران افسرده نسبت به افراد سالم تا یک سوم بالاتر بود.

افراد مبتلا به شدیدترین اشکال افسردگی همچنین از بیشتری التهاب برخوردار بودند.

نتایج این پژوهش ممکن است به توضیح دلیل علائم فیزیکی ناشی از افسردگی مانند بی‌اشتهایی و کم‌خوابی کمک کند.

همچنین این تحقیقات می‌تواند منجر به راههای تازه برای درمان بیماری‌های روانی شود که بر یک پنجم بزرگسالان در نقطه‌ای از زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد.

افسردگی یکی از رایجترین اشکال بیماری روحی است و بر اساس برآوردها، یکی از هر پنج بزرگسال آمریکایی را در نقطه‌ای از زندگی‌اش بخود دچار کرده است.

حدود 14 میلیون آمریکایی بالغ از اختلال افسردگی ماژور رنج می‌برند.

محققان از مغز 20 بیمار مبتلا به افسردگی و 20 داوطلب سالم در گروه کنترل اسکن گرفتند؛ آنها با استفاده از روشی موسوم به توموگرافی تابش پوزیترون توانستند سطوح پروتئین « translocator» را که با التهاب مرتبط است، اندازه‌گیری کنند.

این دانشمندان دریافتند که در بیماران مبتلا به حملات افسردگی ماژور، سطوح این پروتئین در قشر پیش‌پیشانی 26 درصد، در قشر کمربندی قدامی 32 درصد و در بخش اینسولای مغز 33 درصد بالاتر بود.

به گفته محققان، التهاب در قشر کمربندی قدامی با شدت افسردگی ارتباط بیشتری دارد؛ تصور می‌شود که این التهاب ممکن است بر فعالیت نورون‌های مغزی و شیوه ارتباط‌گیری آن‌ها با یکدیگر تاثیر بگذارد.

اگرچه محققان نتوانستند در این پژوهش مشخص کنند که التهاب دلیل اصلی افسردگی یا نتیجه آن است، بررسی‌های دیگر نشان داده که التهاب با بسیاری از علائم افسردگی مانند خلق و خوی بد، بی‌اشتهایی و بد‌خوابی مرتبط است.

خود التهاب یکی از روش‌های اصلی بدن برای حافظت از خود است، اما التهای اضافی برای بسیاری از بافت‌ها مضر است.

این در حالیست که درمان‌های کنونی افسردگی، التهاب را هدف قرار نمی‌دهند.

نتایج این پژوهش در مجله JAMA Psychiatry منتشر شده است.
نقش کلسیم و قند در بروز حملات صرع/متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع بیماری است که در آن حمله‌های عودکننده تشنج وجود دارد. اشکال در ساختمان مغز، قند، کلسیم خون، مشکلات مادرزادی و غیرمادرزادی در بروز صرع موثر است هر چند که برای برخی نیز علل مشخصی وجود ندارد.


شکوفه علایی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره بیماری صرع، اظهار داشت: صرع بیماری است که در آن فرد مبتلا با حمله‌های عودکننده تشنج مواجه می‌شود. این حمله‌ها می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مهم این است که به صورت دوره‌ای و با فواصل متفاوت تکرار می‌شود، همچنین معمولاً در فاصله تکرار حمله‌ها، فرد مبتلا مشکل خاصی در زندگی ندارد.

* علل و انواع صرع
عضو کمیته علمی انجمن MS ایران گفت: نوعی صرع وجود دارد که با وجود MRI و آزمایش‌های خونی مربوط، در بسیاری موارد علت مشخص و واضحی برای آن پیدا نمی‌شود. این گروه را صرع‌های با علت نامعلوم می‌نامند.

وی ادامه داد: در گروهی دیگر انجام MRI وجود مشکلی مادرزادی یا غیرمادرزادی را در ساختمان مغز نشان می‌دهد.

*تشخیص صرع و علت آن با MRI میسر است

علایی گفت: علت صرع، ضایعه‌ای است که در MRI پیدا می‌شود که برخی قابل درمان و برخی دیگر غیرقابل درمان هستند.

* صرع‌های قابل درمان کدامند
این نورولوژیست اظهار داشت: ممکن است توموری خود را با حملات تشنجی نشان دهد، همچنین امکان دارد مشکل ساختمانی مغز قابل درمان نباشد که در آن صورت فقط حملات تشنجی را درمان می‌کنیم و کاری به ضایعه مغزی نداریم.

*نقش کلسیم و قند در بروز حملات
وی گفت: گاهی در آزمایش‌های خونی، علتی مانند کلسیم و قند پایین برای حملات تشنجی پیدا می‌کنیم، که در این صورت با درمان این اختلالات، حمله‌های تشنجی نیز درمان می‌شود.

* تشخیص صرع
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه معاینه بالینی و MRI در تشخیص صرع مؤثر است، تصریح کرد: تشخیص بیماری با اطلاعاتی است که بخشی از آن را خود فرد و بخشی دیگر را اطرافیان او دراختیار پزشک قرار می‌دهند. نقش اطرافیان بسیار مؤثر است، چرا که اگر بیمار هوشیار نباشد، نمی‌تواند به پزشک اطلاعات دهد و در این مواقع اطرافیان می‌توانند شرح حال فرد مبتلا را به پزشک بدهند.

وی افزود: بعد از معاینه، از اقدامات تشخیصی کمک گرفته می‌شود که مهمترین اقدام تشخیصی در زمینه صرع، انجام MRI و نوار مغزی است.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، آزمایش‌های خونی برای تعیین میزان قند و کلسیم انجام می‌شود و با تفسیر همه این اقدامات می‌توان به تشخیص نهایی دست پیدا کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا