رییس اداره راه و شهرسازی طبس با اشاره به حوادث جاده‌ای اخیر در این شهرستان، گفت: دوبانده کردن راه‌ها یکی از عوامل مؤثر در کاهش سوانح جاده‌ای است که این کار هزینه‌ی زیادی دارد و اعتبارات استانی برای این منظور کافی نیست.

طبس-قلی زاده ثالث" صادق کلانیاظهار داشت: شهرستان طبس 1200 کیلومتر راه شریانی دارد و حتی مجموع طول راه‌های این شهرستان از برخی استان‌ها بیشتر است.

وی یادآور شد: هفته گذشته در چهار حادثه رانندگی در شهرستان طبس 6 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند که لزوم بهسازی و دو بانده کردن جاده‌های این شهرستان برای کاهش تصادفات ضروری به‌نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: قطعه نخست باند دوم محور طبس - یزد به طول 4.5 کیلومتر با اعتبار 4 میلیارد و 200 میلیون تومان در حال انجام است که انتظار می‌رود این پروژه تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رییس اداره راه و شهرسازی طبس افزود: باند دوم محور دیهوک - فردوس، و دیهوک - راور در دست ساخت است و باند دوم محور طبس- اصفهان تا روستای جوخواه به طول 20 کیلومتر هم اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دو بانده کردن راه اعتبار ویژه‌ای می‌طلبد و اعتبار استانی برای این کار کافی نیست، گفت: باتوجه به موقعیت شهرستان طبس در برقراری ارتباط استان‌های غرب با شرق کشور و واقع شدن در مسیر مسافران مشهد مقدس، نیاز به مساعدت استان و وزارتخانه برای تأمین اعتبار ویژه برای توسعه، بهسازی و دوبانده کردن راه‌های این شهرستان وجود دارد.

کلانی همچنین با بیان این‌که ایجاد باند دوم به کاهش تصادفات کمک می‌کند، اظهار داشت: در جاده‌های یک‌طرفه از جمله دیهوک تا روستای عرب‌آباد به‌دلیل یک طرفه و یکنواخت بودن جاده رانندگان با سرعت‌های بالا حرکت می‌کنند که شاهد واژگونی خودروها هستیم.

وی ادامه داد: 90 درصد راه‌های شهرستان طبس علاوه بر خط وسط، دارای خط کنار است و خط‌کشی جاده‌های این شهرستان که نقش زیادی در جلوگیری از حوادث رانندگی دارد مرتب در حال انجام است؛ از سال گذشته تحول خوبی در زمینه تعویض و نصب تابلوهای اطلاعاتی جدید با زمینه‌های فسفری زرد رنگ در مناطق مسکونی و پرحادثه انجام شده است.

رییس اداره راه و شهرسازی طبس در پاسخ به این سؤال که برای کاهش تصادف با شتر چه اقدامی انجام شده است، گفت: در این ارتباط قبلاً با دادستانی و نیروی انتظامی مکاتبه شده تا ساربان‌ها شناسایی شوند؛ در حال حاضر در صورت بروز حادثه امکان شناسایی صاحب شتر نیست.

به گفته وی با وجود تلاش گشت راهداری، شب‌ها شترها به دلیل گرمای سطح آسفالت نزدیک جاده می‌شوند و یا در وسط جاده استراحت می‌کنند که در چنین شرایطی جز نصب تابلو هشداردهنده کاری نمی‌توان انجام داد و تابلوهای فسفری زیادی هم در مسیر قرار دارد.

 

کلانی یادآور شد: در 60 تا 65 درصد تصادفات عامل انسانی و در 10 تا 15 درصد نقش راه عامل تشدیدکننده حوادث است که در راه دوطرفه احتمال وقوع حادثه بیشتر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا