اولین جلسه هم اندیشی شرکت های فناور مستقر در مرکز رشد کشاورزی در مورخه 97/5/23 با حضور معاون پزوهشی مرکز تحقیقات و آموزش ، رئیس مرکز رشد کشاورزی و شرکت های مستقر در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد برگزار گردید.

تعداد شرکت های مستقر در مرکز رشد کشاورزی یزد، شش شرکت می باشد که در زمینه ای مختلفی چون نانو کود ها، حشره کش بیولوژیک، تولید سم از عقرب، بهینه سازی سیستم های تلفیقی رشد، کشت بافت زعفران ، مقاوم ترین گونه ها به کم آبی فعالیت دارند.

در ابتدای جلسه آقای دکتر وظیفه شناس معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی یزد ضمن خیر مقدم به مدیران شرکت ها در رابطه با حوزه سیاستگذاری بخش کشاورزی، همکاری باشرکت ها ی دانش بنیان، اهداف وشناسایی طرح هایی که متناسب با تخصص شرکتها بوده و می­تواند با استفاده از امکانات مرکز تحقیقات کشاورزی به مرحله اجرا درآید مطالبی عنوان و توصیه ای که در این رابطه بیان شد اینکه تما م شرکت ها می توانند طرح های لازم در زمینه تخصص خود را شناسایی وبا توجه به نوع نیاز اعتبار لازم را جذب نمایند. این طرح­ها می­تواند جهت جذب حمایت با ترویج وآموزش نیز تعامل نماید و پیشنهاد اجرای دوره­ های آموزشی با توجه به تخصص شرکت ها  پس از اخذ مجوز از آموزش سازمان تحقیقات مطرح گردید

در ادامه آقای مهندس مهدوی مدیر مرکز رشد کشاورزی یزد ضمن تشکر از حضور شرکت ها خواستار توجه و آگاهی به موقع  شرکت ها از آیین نامه ها ی موجود در زمینه شرکت های فناور و تکمیل اطلاعات در سایت وندا شدند . در ارتباط با موضوع تبدیل وضعیت آخرین مهلت برای درخواست تبدیل وضعیت و مدارک لازم را یاد آوری نمودند.

خانم دکتر زارع کیا از اعضای هیأت علمی و مسئول تجاری سازی مرکز تحقیقات و آموزش یزد  مختصری در رابطه با چگونگی و استقرار مرکز رشد در سال 1389مطالبی بیان داشته و پیشنهاد داد شرکت های دانش بنیان می توانند طرح و ایده خود را با همکاری و امکانات مرکز تحقیقات به مرحله اجرا درآورند. هر ایده می تواند با بخش های تحقیقاتی مرتبط با طرح  فعالیت نموده وطبق دستور العمل سال 1394 شرکت ها می توانند از برند و لوگوی مرکز نیز جهت شاخص شدن تولیدات خود با اخذ مجوز از سازمان تحقیقات استفاده نمایند.

آقای دکتر بیطرف ثانی از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی یزد در رابطه با پودمان  آموزش های مهارتی ( بلند مدت ، کوتاه مدت) مطالبی بیان نمودند. این پود مان­ها 70 درصد مهارتی وکاملا مصوب وزارت علوم می باشد.بیطرف ثانی خاطر نشان کرد شرکتها میتوانند با ثبت نام در سامانه ساتپ وطی نمودن مراحل قانونی مجری برگزاری این پودمان­ها باشند.

در انتها شرکت ها به ارائه نقطه نظرات و دغدغه های خود پرداختند.

یکی از شرکت ها که در زمینه صادرات  با کشورهای هند و انگلیس و آلمان و جدیدا سوییس همکاری داشته ولی متاسفانه در داخل کشور بدلیل نداشتن پروتکل لازم برای مجوز تولید و صادرات و بورکراسی های سازمانی ( محیط زیست ) فعالیت چندان چشمگیری ندارند. با توجه به اینکه این شرکت مراحل قانونی را به خوبی طی نموده ومجوز لازم را کسب کرده  ولی ارتباط ضعیف مسئولین استانی این شرکت را با مشکلات زیادی روبرو نموده است.

معرفی نشدن درست و کامل شرکت های دانش بنیان در سطح استان یکی دیگر از دغدغه های شرکت ها بود.

یکی دیگر از شرکت ها افزایش قیمت مواد اولیه تولید با توجه به تحریم ها، کم لطفی ارگان ها و مسئولین دولتی وعدم حمایت از شرکت وطولانی شدن فرایند دریافت برند را مطرح نمودند.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا