نشست شورای آموزش و پرورش اردکان با حضور " محمد رضا تابش" نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندارشهرستان اردکان ، مدیرکل آموزش و پرورش ومدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان در سالن اجتماعات آموزش و پرورش اردکان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت : محور و مدار توسعه، انسان توسعه یافته است و اگر فکر و ذهن انسان توسعه یافته نباشد جامعه به جایی نمی رسد.

" محمد رضا تابش " با اشاره به نقش انبیاء و اولیاء الهی نسبت به مقوله آموزش و انجام رسالت و اهتمام به تربیت فرزندان افزود: کانون شکل گیری شخصیت فرزندان خانواده و مدرسه است و تربیت خانواده مبتنی براخلاق و تربیت های سنتی است .

وی با اشاره به گذر آموزش و پرورش سنتی به مدرن گفت : نقش آموزش و پرورش در تربیت دانش آموز به دلیل اینکه با هدف صورت می گیرد و دانش آموز را برای اداره آینده جامعه تربیت می کند مهم و حساس است.

نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی گفت : انسان خود اندیش همه چیز را در ظرف عقل و اندیشه به عمل و تجربه و شناخت تبدیل می کند و دیگر روابط سنتی معلم و شاگردی و رفتار تحکم آمیز جوابگو نیست .

تابش افزود : در آموزش و پرورش باید فرصت های یادگیری را گسترده تر کنیم و تفاوت های فردی یادگیری مد نظر قرار بگیرد و هدف راه نشان دادن افراد نباشد بلکه، هدف راه انداختن افراد باشد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی آموزش کیفیت بخشی به زندگی با توانایی و دانایی بیشتر است بنابراین در فرآیند اعمال تغییرات در نظام آموزشی به روشهای آموزش، باید آزادی ، عقلانیت و پیشرفت به اراده گرایی کیفی نگری و پدیده جهانی شدن به استعدادهای فردی توجه داشته باشیم .

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در ادامه این نشست افزود : آموزش و پرورش استان در همه عرصه ها چه در حوزه علمی و چه در شاخص های پرورشی و آموزشی جایگاه خوب و مناسبی نسبت به استانهای دیگر دارد و در حوزه خیرین در راس کشور قرار داریم به طوریکه در سال گذشته قریب به 5 هزار میلیارد تومان جذب خیری داشته ایم .

" عباسعلی دانافر" گفت : جامعه امروز ما نتیجه کار  30 سال گذشته در اموزش و پرورش است و جامعه آینده نیز دقیقا بازخورد آموزش و پروش امروز است .

دانافر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید اولویت اول جامعه باشد افزود :  گفتمان آموزش و پرورش باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود و راه برون رفت از مسائل و مشکلات کشور توجه حداکثری به آموزش و پرورش و مسائل آن است.

وی گفت : ما باید به سند تحول بنیادین توجه داشته باشیم و آن را برای مدارس و معلم قابل فهم و کارآمد بیان کنیم .

دانافر زیربنایی ترین رویکرد یا اصل در سند تحول بنیادین را رویکرد فرهنگی و تربیتی بیان کرد و افزود : آموزش و پرورش یک دستگاه آموزش صرف نیست بلکه باید از یک نظام آموزشی صرف به یک نهاد اجتماعی که وظیفه اش تربیت اجتماعی دانش آموزان و ساختن آنان به عنوان شهروندانی خوب که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند باشد .

وی به تربیت دانش آموزانی در ساحت های شش گانه تربیت دینی و اخلاقی- تربیت سیاسی و اجتماعی- تربیت زیستی و بدنی- تربیت هنری و زیبا شناختی- تربیت اقتصادی و حرفه ای- تربیت علمی و فناوری –تاکید کرد و افزود: تعلیم و تربیت دانش آموزان  باید بر این اساس صورت گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش افزود : در آموزش و پرورش رشد عاطفی،اخلاقی،اجتماعی دانش آموز در کنار رشد علمی و ذهنی باید مدنظر قرار گیرد و مطالبات از سمت رتبه و نمره خارج شده و به سمت شادی و نشاط برویم .

وی تاکید کرد باید دانش آموزان را از تربیت تک بعدی ، رقابت های نادرست و کتاب محوری به برنامه محوری و حاکم کردن نشاط و شادابی در مدارس هدایت کنیم .

دانافر در خصوص شکل گیری هویت دانش آموزان در سند تحول بنیادین  گفت : هویت کلید واژه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است و ابعاد چهارگانه هویت شامل  هویت ایرانی، هویت اسلامی، هویت جهانی و هویت محلی است که با یک شیوه تربیتی تدریجی در مدارس از سوی معلمان برای دانش آموزان باید تببین شود.

وی همچنین بر اصل مدرسه محوری در سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود : مدرسه، محور اصلی و جلوه عینی نظام تعلیم و تربیت است و درتحقق مدرسه محوری سه اصل اجرای طرح سنجش صلاحیت مدیران مدارس، تفویض اختیار و تضمین کیفیت باید رعایت شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان نیز در این نشست گفت : از 300 مدرسه استان 35 درصد آنها فرسوده است و قدمت بالای 40 سال دارد که جهت بازسازی آنها نیازمند کمک خیرین هستیم.

" محمدرضا عارفی" افزود : از پایان سال 96 با شعار اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام توانستیم پروژه های بالای 50 درصد رشد فیزیکی را شناسایی و جهت تکمیل آنها اقدام کنیم.

وی با اشاره به رشد اعتبار از 38 میلیارد تومان به 68 میلیارد تومان گفت : امسال 38 پروژه و 274 کلاس به آموزش و پرورش تحویل داده می شود.

وی همچنین افزود : با توجه به استقرار پایه دوازدهم برای هنرستانها 32  کارگاه در اول مهرماه به آنها تحویل داده می شود.

مدیرآموزش و پرورش و دبیرشورای منطقه ای اردکان نیز در این نشست افزود :در چهار سال گذشته قریب به 16 هزار و 600متر مربع فضای آموزشی و پرورشی در شهرستان اردکان احداث شده و 5 هزارمتر در حال ساخت داریم.

"محمد اشرفیان" خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به رشد جمعیت شهرستان 18کلاس درس در حال ساخت می باشد که درابتدای مهر امسال به بهره برداری می رسد.

 این جلسه مصوباتی هم در پی داشت که می توان به تعهد صد درصدی مدیرکل نوسازی مدارس استان در تهیه و تجهیزاین کلاس ها اشاره کرد که بودجه آن از محل اعتبارات اداره نوسازی و مدارس تامین خواهدشد.

در پایان به مناسبت روزخبرنگار از علی اکبرکلاهدوزان ،محمد تقی سنایی خیر مدرسه ساز و چند نفر از همکاران اداری در حوزه خدمات و پشتیبانی تجلیل به عمل آمد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا