مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ضمن گرامیداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، جامعه توسعه‌یافته را دارای مردمانی آگاه و مشارکت‌جو دانست که همۀ امکانات را در راستای تحقق توسعه بسیج می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «فخرالسادات خامسی‌هامانه» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به مناسبت 22 مرداد، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی پیامی صادر کرد. متن پیام وی به این شرح است:
جامعه توسعه‌یافته مردمانی آگاه و مشارکت‌جو می‌طلبد؛ مردمانی که همۀ امکانات را بسیج می‌کنند؛ قدرت جمعی را به‌کار گرفته و از این قدرت در راستای تحقق توسعه بهره می‌گیرند.
مشارکت به معنای حضور فعال و همه‌جانبۀ گروه‌های اجتماعی در امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی است؛ به‌گونه‌ای که پایه‌های اعتماد را مستحکم کند و منجر به انسجام اجتماعی شود.
مشارکت اجتماعی به گونه‌ای که همراه با تبادل نظر، مشورت‌جویی و شرکت مؤثر در حل موضوعات اجتماعی باشد باعث تقویت سرمایه‌های اجتماعی می‌گردد.
دولت با نامگذاری روز 22 مرداد به نام «تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» اطمینان داده است دیدگاهی مثبت در مورد حضور داوطلبانه و مشارکت جویانه آحاد جامعه در بطن فعالیت‌ها دارد و این امکان را فرآهم کرده است که رابطانی از خود مردم برقرار کنندۀ ارتباط بین دولت و مردم باشند.
در این میان، شایسته است بخش مردمی و تشکل‌های اجتماعی به پا خیزند و گام به گام برای توسعۀ اجتماعی تکاپو و زمینۀ توسعۀ فردی را فرآهم کنند؛ چراکه اینگونه و با توسعۀ فردی و اجتماعی، جامعۀ آگاه و توسعه‌یافته نیز رقم می‌خورد.
استان یزد 247 سازمان‌مردم نهاد مجوزدار از سوی استانداری و فرمانداری و 307 سمن مجوز دار از سوی بهزیستی و اداره ورزش و جوانان دارد و این تعداد نشان‌دهندۀ ظرفیت مؤثر استان در پیشبرد برنامه‌های مشارکتی دارد.
کارکرد مهم مشارکت اجتماعی، رفع مشکلات جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و هیچ مشکلی بدون مشارکت حل نمی‌شود. از این‌رو تشکل‌‌های اجتماعی با قرار گرفتن در جریان برنامه‌های دولت به‌ویژه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی، نقش مهمی در حل مشکلات جامعه خواهند داشت.
دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ضمن تبریک روز 22 مرداد، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، خاطرنشان می‌کند آموزش‌ها و تسهیل‌گری مدنی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی را در اولویت‌های دفتر قرار داده است و از هیچ‌گونه همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش غیردولتی برای رسیدن به توسعۀ اجتماعی پایدار دریغ نمی‌کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا