حجت‌الاسلام ناطق نوری در مجالس چهارم و پنجم ریاست مجلس را بر عهده داشت و سفرهای زیادی را به خارج از کشور داشته است. وی در بخشی از خاطرات خود درباره سفر به هند می‌نویسد:

نکته جالب در هند، ملاقات با رئیس مجلس آن کشور بود. ایشان هم از نظر روش و منش، قیافه و شوخ‌طبع بودن، همه چیزش به آقای محسن رفیق‌دوست شبیه بود. من به ایشان گفتم: «آقای رفیق‌دوست را باید به اینجا بفرستم تا او را ببینید» و به آقای رفیق‌دوست هم تأکید کردم که حتما به هند برای دیدار بدل خود برود. در میهمانی که به مناسبت ورود من گرفته بودند، رئیس جمهور و رؤسای مجلس سنا همه حضور داشتند. 

در آن زمان ریاست مجلس سنا در هند به دست دختر نویسنده معروف هندی، «ابوالکلام» بود که زن جدی و باشخصیتی به حساب می‌آمد. ما در این مهمانی، مدتی منتظر رئیس جمهور هند بودیم که بیاید، بعد از مدتی که آمد، نشست و تا آمدیم احوالپرسی کنیم، دیدیم در جلسه رسمی خوابید. من فکر کردم سرش پایین است، اما دیدم خیر، به قول معروف خروپفش هم بلند است، البته ایشان کشاورززاده بود که او را رئیس جمهور کرده بودند و بسیار عوام بود.

سفیر در هند، آقای شیخ عطار می‌گفت: «آقای ولایتی هم به اینجا آمد و با رئیس‌جمهور ملاقات کرد و او در ملاقات رسمی به خواب رفت و آقای ولایتی گفتند: این چه کسی است که ما را پیش او بردید، همین‌طوری حرف نزده خوابش می‌برد.»

 

منبع: خاطرات حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، جلد 2، صص 212 و 213.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا