استاندار یزد گفت: قریب 15 سال است که تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد مورد بهره برداری قرار گرفته ولی تا کنون هیچ اقدام موثر و عملی در جهت استفاده بهینه از پساب این فاضلاب در استان صورت نگرفته است و این سرمایه عظیم در این استان کویری و بی آب در حال هدر رفتن است.

به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا "جلسه مشترک "مدیریت بهینه پساب فاضلاب تصفیه خانه شهر یزد جهت توسعه فضای سبز" عصر پنجشنبه 4 تیرماه در محل دفتر استاندار یزد برگزار شد.
در این نشست که سرپرست حوزه معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي استانداري، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، روسای سازمانهای حفاظت از محیط زیست و جهاد کشاورزی استان و مدیران کل آب منطقه ای، آبفا ، منابع طبیعی و حوزه استاندار یزد حضور داشتند، " سید محمد میرمحمدی" با اشاره به خشکی اقلیم استان یزد و تاثیر آن بر روحیه و نشاط اجتماعی مردم، بر اجرای طرح هایی در جهت گسترش پارکهای شهری و فضای سبز در استان تاکید کرد و گفت: توسعه فضای سبز در استان، هم باعث ارتقاء سطح نشاط و شادابی اجتماعی شهروندان می شود و هم در جهت کاهش آلایندگی های هوا و زیست محیطی، موثر است ، بنابراین باید از هر موقعیتی برای این امر، بهترین استفاده را نمود.
استاندار یزد افزود: قریب 15 سال است که تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد مورد بهره برداری قرار گرفته ولی تا کنون هیچ اقدام موثر و عملی در جهت استفاده بهینه از پساب این فاضلاب در استان صورت نگرفته است و این سرمایه عظیم در این استان کویری و بی آب در حال هدر رفتن است.
وی خاطر نشان نمود: به همین منظور پیرو بازدیدی که از این تصفیه خانه داشتیم و مشورتهای به عمل آمده با کارشناسان امر، مقرر شد تا در این نشست، راه های توسعه فضاس سبز در استان با استفاده بهینه از این پساب مورد بررسی قرار گرفته تا پس از طراحی و تصویب، مورد اجرا قرار گیرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد تاکید کرد: باید از تمامی پساب موجود در راه توسعه فضای سبز در استان بهره گیری شود .
میرمحمدی در ادامه با اشاره به قول مساعد شهرداری یزد مبنی بر 5 برابر نمودن تولید نهال در سالجاری، از اداره کل منابع طبیعی استان نیز خواست تا کشت نهال خود را به ده برابر ظرفیت موجود افزایش دهد و آنگاه گفت: انتظار ما این است تا این اداره کل با الگو پذیری از مدیریت جهادی، در راستای توسعه فضای سبز در استان، اقدامات به مراتب کمی تر و کیفی تری را به منصه ظهور رساند.
استاندار یزد با بیان این نکته که " باید با اجرای برنامه های مدیریت شده در استان، از هدر رفت حتی یک قطره آب هم جلوگیری کنیم" ادامه داد: باید عملیات بهره گیری از پساب فاضلاب شهری در جهت توسعه فضای سبز هر چه سریعتر توسط دستگاه های ذیربط طراحی و اجرا شود و مردم، اثرات این بهره وری را به صورت ملموس مشاهده کنند.
وی در ادامه از شهردار یزد خواست تا در جهت در اختیار نهادن تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز اداره کل منابع طبیعی استان، همکاری موثری را با این اداره کل معمول دارد. امری که مورد پذیرش و قول مساعد شهردار یزد قرار گرفت.
وی سپس با بیان این موضوع که " در صدد جذب کمک های خیری در خصوص توسعه فضای سبز در استان هستیم" خاطر نشان نمود: باید نسبت به طراحی و اجرای یک کمربند سبز پیرامون یزد، برنامه ریزی صورت گیرد.
"میرمحمدی" در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم در نظر گرفته شدن فضای سبز مناسب در اطراف زارچ نیز تاکید کرد و خاطر نشان نمود: در سالجاری دست کم باید 1000 هکتار فضای سبز جدید در استان ایجاد شود و این امر، برنامه ریزی، همت عالی و تلاش مجدانه مدیران ذیربط را می طلبد.
استاندار یزد در پایان از همه مدیران حاضر در این جلسه خواست، تا باعزم و همت عالی و پیگیری و برنامه ریزی موثر، این طرح را به پیش ببرند تا نقش موثری هم در ایجاد نشاط و شادابی اجتماعی داشته و هم در جهت کنترل آلایندگیها و پالایش هوا اقدام نمایند.
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد تا اداره کل منابع طبیعی استان در سالجاری با همکاری شهرداری یزد و دیگر سازمانهای ذیربط و با استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب یزد، نسبت به مکانیابی و ارائه طرح ایجاد فاز اول پارک جنگلی به مساحت 500 هکتار در شمال شهر یزد و جنب تصفیه خانه فاضلاب با همکاری شهرداری یزد و به منظور بهره برداری مردم شهرهای یزد، زارچ و اشکذر اقدام نماید و همچنین در موازات کمربندی زارچ- اشکذر و دو سوی جاده طبس نیز در مجموع 600 هکتار فضای سبز ایجاد کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا