رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در مقالات متعدد و مفصلی که در چند سال اخیر در این ستون نوشته شده اشاره گردیده است که راقم این سطور مخالف با احداث مصلی و پردیس فرهنگی و تفریحی و تجاری و ورزشی در یزد نیست بلکه براساس مدارک و دلایل متقن از جمله عدم دسترسی مناسب به محل مورد نظر و معارض بودن بخشی از آن زمین و مهم‌تر این‌که باید مسجد بر روی زمینی احداث گردد که مالکان و صاحبانش با رضا و رغبت به این امر اختصاص دهند و بطورکلی محلی که مورد استفاده عموم شهروندان می‌باشد اعم از زمین مصلی و پردیس فرهنگی، تجاری و تفریحی باید از هر حیث بدون شبهه باشد و مهم‌تر این‌که در موقعیت فعلی نیازی به احداث پردیس و مصلی نه تنها در آن منطقه بلکه در یزد نیست چون در حال حاضر با مسائل و موضوعات مهم‌تری در شهر روبرو هستیم که حل آن مشکلات و رفع نابسامانی‌های موجود در اولویت می‌باشد. شهردار یزد با چه ملاک و معیاری می‌گوید: «ساخت این مرکز همواره از آرزوهای مردم بوده!...»(1)
آقای شهردار! در شهری که بیش از یک‌هزار و پانصد کلاس درس آن به مقاوم‌سازی و تعمیر اساسی نیاز دارد و بعضی از آنها هر آن احتمال ریزش و خدای ناکرده مصدوم شدن دانش‌آموزان را دارد، بسیاری از مدارس شهر یزد نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، زمین برای ورزش و وسایل استاندارد گرمایشی و سرمایشی ندارد، اکثر محلات یزد فاقد ساختمان فرهنگ‌سرا و محل تفریح است، تعداد زیادی از کوچه‌ها و خیابان‌های یزد آسفالت مناسب ندارد، تعدادی از ایستگاه‌های اتوبوس فاقد سرپناه می‌باشد و یا بعضی از خط‌ها ناوگان اتوبوسرانی قابل قبول ندارد، محلاتی که یا فضای سبز ندارد یا فضاهای سبزی که امکانات تفریحی و سرویس بهداشتی مناسب ندارد، فقط در شصت مدرسه دولتی ناحیه یک و دو آموزش و پرورش یزد با بیش از چهارده هزار دانش‌آموز حدود نیمی از آنان دسترسی به لقمه نان و پنیری برای صبحانه ندارند. به یقین کسی توقع تهیه پلو و چلو خورشت برای این عده ندارد اما آیا حق استفاده از نان بخور و نمیری نباید داشته باشند؟ مدیران و سیاستمداران و نمایندگان و مسئولانی باید پاسخگو باشند که در انجام وظیفه اداری و اجرایی ناتوان هستند یا با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری زندگی می‌کنند، در ویلاها و آپارتمان‌های چند صد یا چند هزار متری آن هم بعضاً از نوع مصادره‌ای ساکن هستند. برای تفریح و خوشگذرانی به خارج از کشور یا نقاط خوش آب‌وهوای ایران در رفت‌وآمد هستند، فرزندانشان را برای تحصیل و تفریح به کشورهای خارج می‌فرستند و در بانک‌ها به نامشان سپرده‌گذاری می‌کنند، در اتاق‌هایی با دکوراسیون و مبلمان گران قیمت البته از بیت‌المال جاخوش کرده‌اند، بر مرکب‌های میلیاردی تهیه شده از پول مردم مستضعف سوار می‌شوند، با خدم و حشم زندگی را می‌گذرانند، بعضی هم در این دیار در جلسات مشورتی علنی و گاه غیرعلنی بنابه وسع خویش در پی تمهیدات سفر به این کشور و آن کشور می‌باشند تا سرمایه‌گذار جذب کنند و یا مهر خواهر خواندگی یزد را بر آن مناطق بزنند و گاه آن چنان به فکر عیال و اولاد خود هستند و در این وانفسای اقتصادی تلاش می‌کنند حق‌الزحمه هر جلسه را به حق‌الزحمه ساعتی تبدیل کنند مبادا خدای ناکرده مردم دارالعباده را مشغول‌الذمه خود گردانند. بگذریم روی سخن با شهردار محترم بود که بداند و البته می‌داند بسیاری از جوانان و نوجوانان این شهر در بیشتر محلات از داشتن مکانی برای گذراندن اوقات فراغت محروم هستند بنابراین با عنایت به موارد فوق بر چه اساسی گفته می‌شود ساخت مجموعه اجتماعی، ورزشی، تفریحی و تجاری بر روی زمینی به مساحت 280هزار مترمربع که هنوز تکلیف قسمت‌هایی از آن زمین نیز روشن و مشخص نشده آرزوی مردم یزد می‌باشد!! طرح ایجاد این ساختمان اگر مورد نیاز شهروندان یزدی می‌باشد چرا در طرح تفصیلی جدید شهر یزد که با صرف بودجه عظیم و با چندین سال مطالعه کارشناسان فنی و مهندسی تهیه گردیده پیش‌بینی نشده است؟ به یقین در سال‌های آینده مردم یزد می‌پرسند باتوجه به این‌که اکثر هفته‌های سال آمار نمازگزاران جمعه کمتر از 15 تا 20 درصد گنجایش مسجد ملااسماعیل می‌باشد چرا مجدداً به احداث مسجد و مصلی آن هم بر روی زمینی که به این منظور واگذار نشده اقدام گردیده است؟ نظر تمام اعضای شورای شهر بویژه فرماندار محترم یزد را به تذکر بجای آقای محسن ابوترابی جلب می‌نماید که می‌گوید: «باید در انعقاد قرارداد و مفاد آن دقیق باشیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم...»(2)
آیا می‌توان زمین شهرداری را که در واقع متعلق به عموم مردم می‌باشد برای ساخت مرکز فرهنگی، تفریحی، تجاری و ورزشی بدون تشریفات قانونی و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی، به شرکت و سازمانی ولو قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار نمود؟ این سخن رئیس شورای اسلامی شهر یزد با چه معیار و منطقی سازگاری دارد که می‌گوید: «...هر آن‌چه امام‌جمعه محترم به عنوان آورده سرمایه‌گذاری کردند اختیار آن در دست نماینده ولی‌فقیه می‌باشد...»
جناب آقای مهندس میرمحمدی استاندار سابق در پاسخ سؤال آیینه یزد درباره احداث مصلی در یزد اظهار داشت: «ابتدا باید دید که یزد لزومی برای احداث مصلی و پردیس فرهنگی دارد یا خیر؟ و اگر اعتباراتی هم داشته باشیم و خیران بخواهند چنین کاری بکنند از نظر ما ایرادی ندارد اما، اعتبار دولتی در این رابطه نداریم و دیده نشده است ولی اگر طرحی باشد که از سوی بخش خصوصی اجرا شود ابتدا باید طرح توجیهی داشته باشند و زمین آن نیز در اختیارشان باشد و مراحل تصویب آن نیز بگذرد که این مهم در شورای شهر نیست بلکه در کمیته زیربنایی شورای برنامه‌ریزی استان است تا پس از طی مراحل قانونی نسبت به احداث آن اقدام شود.»(3)
شهردار و تمام اعضای شورای شهر و فرمانداری به عنوان ناظر به سؤالات زیر پاسخ دهند: اولاً آیا با طی مراحل اداری و شفاف‌سازی در موقعیت کنونی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) انتخاب شده است؟ ثانیاً براساس مدارک موجود در حال حاضر یزد با تراکم اماکن تجاری و مغازه و بنگاه روبرو می‌باشد و به هیچ‌وجه نیازی به احداث و ساخت فروشگاه و مغازه نیست؟ ثالثاً اگر در طرح تفصیلی شهر که اخیراً به تصویب رسیده است ایجاد پردیس فرهنگی و اماکن تجاری دیده نشده آیا نباید مسئولان ذی‌ربط، نهادها و سازمان‌های مسئول و متصدیان تنظیم و تهیه طرح تفصیلی شهر را مورد مواخذه قرار دهند و آیا شهرداری می‌تواند از جانب نماینده عالی اجرایی دولت درباره موافقت با ساخت پردیس فرهنگی اعلام نظر نماید؟ به عنوان یک معلم و شهروند یزدی در موقعیت کنونی با بعضی از هزینه‌های شهرداری و شورای شهر در زمینه برگزاری جشن‌ها چه برای سالروز جهانی شدن یزد یا برگزاری جشن در برج میلاد و همایش‌ها و نمایش فیلم و معرفی بازیگر و هنرپیشه و تهیه سفره هفت‌سین در نهاد ریاست‌جمهوری مخالف می‌باشم گرچه به دستور دکتر حسن روحانی این امر صورت گرفته باشد. چند سال پیش به دوست محترمی که کتابی درباره زندگی فقیه گرانقدر و روحانی متواضع و مردمی و ساده‌زیست آیت‌ا... غلامرضا فقیه خراسانی برایم فرستاده بود بعد از مطالعه ضمن اظهار تشکر به آن شخص گفتم: ای کاش به جای پرداختن به بعضی موضوعات در زندگی جناب حاج شیخ غلامرضا از جمله طی‌الارض بیشتر به نحوه زندگی و ساده‌زیستی و تواضع و مردمداری آن روحانی عالیقدر می‌پرداختید تا آن دسته از افرادی که پیش از منبر رفتن حق‌الزحمه خود را مشخص می‌کنند یا تا میلیون‌ها تومان به حسابشان واریز نشود دعوت برگزارکننده مراسم روضه‌خوانی را قبول نمی‌کنند، و عده‌ای از آنان اشرافی‌گری را برگزیده‌اند، می‌دانستند آیت‌ا... فقیه خراسانی مکرر و در سال‌های متمادی پاکت شب آخر صاحب خانه را بدون این‌که باز کند به مستمندی که کنار مرکب آن بزرگوار ایستاده بود می‌داد. ای کاش مسئولان امر شفاف‌سازی می‌کردند که سیصد، چهارصد میلیون تومان هزینه برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌ا... فقیه خراسانی در این سال چگونه پرداخت شده یا خواهد شد؟ تا به شایعات موجود در اذهان و در سطح شهر پایان داده شود. چون از قول بعضی از مقامات اجرایی به‌درستی گفته شده بود از بودجه دولت برای برگزاری همایش مذکور هزینه نمی‌شود. مسئولان شهرداری به خوبی می‌دانند بودجه شهرداری هم از کیسه مردم زحمتکش یزد می‌باشد.
توصیه آقای شایق عضو شورای شهر نیز قابل توجه می‌باشد که به شهردار سفارش کرده است «...برای جلوگیری از اتلاف سرمایه شهرداری از طرح‌هایی که در گذشته برای ساخت این مجموعه طراحی شده استفاده شود...»(4)
نکته مهم و قابل توجه این‌که تذکر آقایان شایق و ابوترابی در آن نشست سندی بر درستی مقالات و اظهارنظر آیینه یزد درباره عدم نیاز برای احداث مصلی در موقعیت کنونی یزد می‌باشد و از همه مهم‌تر نشانگر این است که تاکنون نیروهایی که از بودجه دولت حقوق دریافت نموده‌ چه در شهرداری، یا در دفتر نماینده محترم ولی‌فقیه و در این زمینه صرف وقت نموده‌اند برخلاف قانون بوده و آن‌گونه که در سرمقاله شماره 546 تحت عنوان «موضع‌گیری غیراصولی شورای شهر یزد درباره مصلی» نوشته شده است برابر با ضوابط و آیین‌نامه‌های مصوب نبوده است!! شگفت آن‌که رئیس شورای اسلامی شهر یزد قبلاً گفته بود: «در زمینی که متعلق به شهرداری و یک مقداریش هم بخش خصوصی‌ست قرار است با مدیریت خود شهرداری و با تملک آنچه در ید بخش خصوصی ا‌ست با کمک استانداری و وزارت راه و شهرسازی و با جلب رضایت آنها یک مجموعه پردیس فرهنگی در یزد ایجاد شود. این پردیس فرهنگی شامل سالن‌های نمایش فیلم، تئاتر، برگزاری موسیقی، سالن‌های کنفرانس، کتابخانه و گالری‌ها و من جمله یک مصلی است. ولی آنچه ما با تلاش فراوان، با جلسات مکرر، با پیگیری‌های جدی توانستیم به توافق برسیم این است که کلیت کار تحویل شهرداری شود مجدداً طراحی شود یک میدان بزرگ شهر باشد...»(5)
با توجه به تذکرات مهم ریاست‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با مسئولان اجرایی در رابطه با نحوه هزینه‌ها از نظر کیفی و کمی آیا نباید کمک‌های استانداری و یا اداره راه و شهرسازی و شهرداری و... در تکمیل طرح‌های عمرانی اولویت‌دار هزینه شود؟ و آیا عالی‌ترین مقام اجرایی و مسئولان نظارتی در استان می‌پذیرند با این همه مشکلات و نابسامانی‌های موجود در شهر یزد باز هم موضوع احداث و ساخت پردیس فرهنگی، تفریحی و ورزشی آن هم با وضع اعلام شده و در موقعیت بسیار حساس کنونی مطرح و یا بدون طی تشریفات قانونی و شفاف‌سازی به شرکتی تحت هر نام و عنوان واگذار گردد؟

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- یزدرسا، 6/4/97
2- همان
3- آیینه یزد، مقاله شماره 514، مورخ 28/4/96
4- یزدرسا، 6/4/97
5- آیینه یزد، مقاله شماره 546، مورخ 16/12/96

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا