فرماندار یزد در نخستین جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد خواستار پیگیری اداره کتابخانه‌های عمومی، شهرداری و سازمان اتوبوسرانی برای راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار اتوبوسی در شهر یزد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، مصطفی سالاری در جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در تالار ولایت فرمانداری برگزار شد، تصریح کرد: با تلاش، همفکری و مساعت اعضای حقوقی و حقیقی انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان تا حدود زیادی به اهداف از پیش تعین شده در حوزه کتابخانه‌ها رسیده‌ایم.

فرماندار یزد، با اشاره به وضعیت موجود کتابخانه‌های شهرستان، بیان داشت: در سال گذشته و همچنین سه ماهه نخست سال جاری، کتابخانه‌های شهرستان یزد در شاخص‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته‌اند و بسیاری از اهداف فرهنگی کتابخانه‌ها محقق شده است.

وی با تقدیر از همکاری و تعامل مطلوب شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها و نیز دهیاری‌ها با مجموعه کتابخانه‌های عمومی، عنوان داشت: امیدواریم این همکاری و همدلی  تداوم یابد و شاهد رشد کیفی هرچه بیشتر کتابخانه‌ها در آینده باشیم.

فرماندار یزد، وضعیت سرانه مطالعه را در شأن کشور و استان ندانست و گفت: با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که برای کتاب و کتابخوانی فراهم شده است باید با برنامه‌ریزی و به کارگیری تجارب ارزنده داخلی و خارجی، فرهنگ مطالعه را در جامعه گسترش دهیم.

سالاری تصریح کرد: مجموعه فرمانداری آمادگی دارد تا در خصوص تأمین منابع و کتاب‌های جذاب برای کتابخانه‌ها همکاری کند و حتی در خرید این منابع نیز مشارکت داشته باشد.

وی همچنین از سازمان انوبرسرانی شهرداری، دفتر موقوفات آستان قدس رضوی در استان و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد به دلیل همکاری در راه‌اندازی نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان قدردانی کرد خواستار پیگیری برای راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار شهرستان شد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با بیان اینکه این اداره کل از سه سال گذشته همت خود را بر بهسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌های فرسوده و غیراستاندارد استان معطوف کرده است، تأکید کرد: بهسازی و ایجاد شادابی و نشاط در محیط کتابخانه‌ها باعث شده است اعضا و مخاطبان اقبال بیشتری به حضور در کتابخانه و بهره‌مندی از امکانات آن پیدا کنند.

وی در خصوص وضعیت کتابخانه رسالت شهید یزد گفت: با توجه به فرسودگی و خطرساز بودن ساختمان این کتابخانه، به دنبال آن هستیم تا مکانی مناسب در حوالی محل فعلی برای جابجایی کتابخانه فراهم شود تا این کتابخانه قدیمی یزد همچنان به کار خود ادامه دهد.

دوست فاطمی‌ها فعالیت کتابخانه سیار اتوبوسی یزد که به همت آستان قدس رضوی و شهرداری یزد راه‌اندازی شده است را چشمگیر و ارزشمند ارزیابی و عنوان کرد: این کتابخانه توانسته است نیاز مطالعاتی مردم روستاهای بخش مرکزی یزد و مناطق حاشیه‌ای شهر را به خوبی پوشش دهد و در مدت کوتاه فعالیت خود حدود 2 هزار نفر عضو جذب کند.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان همزمان با سراسر کشور، گفت:‌ این جشنواره که به نام مقدس امام رضا(ع) مزین است در دو بخش فردی و خانوادگی فعالیت می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان تیرماه 97 با حضور در هریک از کتابخانه‌های عمومی استان و تهیه کتاب‌های جشنواره، در این دوره از جشنواره کتابخوانی شرکت کنند.

این مقام فرهنگی استان با ابراز امیدواری از اینکه استقبال مردم شهرستان یزد در این جشنواره بیش از دوره‌های گذشته باشد، اظهار داشت: آیین اختتامیه استانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اوایل شهریورماه و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار خواهد شد.

در ابتدای این جلسه نیز محسن رفیعی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اداره            کتابخانه‌های شهرستان در سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری ، مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این اداره در سال 97 و میزان اجرایی شدن مصوبات جلسات پیشین انجمن ارائه کرد.

وی در این خصوص گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی نظیر حافظ‌خوانی و قصه‌گویی در گذر فرهنگ و هنر یزد، اجرای دوره‌های قصه‌گویی در کتابخانه‌ها، برگزاری نشست‌های متعدد کتاب‌خوان در کتابخانه‌ها و مدارس سطح شهرستان و حضور مؤثر در برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب استان، از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها در سال گذشته بوده است.

وی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار اتوبوسی استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با همکاری شهرداری، کتابخانه‌ها و دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی، این امر در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

نخستین جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد همچنین با مصوباتی همراه بود.

همکاری شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در تبلیغات شهری جشنواره کتابخوانی رضوی، پیگیری راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار اتوبوسی استان و برگزاری آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه ولایت با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، از مهم‌ترین مصوبات این جلسه یود.

در پایان این جلسه همچنین از محمدرضا شفیعی، رئیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد و محمدجواد برزگر، بخشدار مرکزی یزد به دلیل تلاش برای راه‌اندازی اولین کتابخانه سیار اتوبوسی در شهرستان و پشتیبانی از فعالیت‌های این کتابخانه تقدیر شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا