داستان در مورد جام یادبود یا کاپ جام جهانی است، شاید برایمان این سوال پیش آمده است که تاریخچه پیدایش کاپ آرزوها چیست؟ طراح این کاپ دوست داشتنی چه کسی و با ملیت کدام کشور است؟ جنس و ارزش واقعی این کاپ چقدر است؟ آیا برنده کاپ را به کشور خود برده و در هر دوره کاپ جدید آماده می شود؟ آیا این موضوع که هر کشوری سه بار برنده جام جهانی شود کاپ را برای همیشه از آن خود می کند؟ و هزاران سوال دیگر که در ادامه باهم مرور می کنیم که جالب و خواندنی است.




کاپ جام جهانی فوتبال در کجا ساخته می‌شود؟+تصاویر
علی‌رغم عدم حضور ایتالیا در رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، نماینده‌ای از این کشور در روسیه حضور دارد که همان کاپ جام جهانی است.

جامی به عنوان یادبود
گفته می شود، مسابقات جام جهانی فوتبال در ابتدا در سال 1930 میلادی آغاز شد اولین دیدار مسابقات جام جهانی فوتبال در جهان، بین دو تیم ملی انگلستان و اسکاتلند در سال 1872 میلادی انجام گرفت، اما در آن سال‌‌ها فوتبال خارج از انگلستان بعد زیادی نداشت.

یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش -کاپ جام جهانی فوتبال
جام «ژول ریمه»

پیش از شروع اولین دوره جام جهانی، کشورهای عضو فیفا به رهبری ژول ریمه، رئیس فیفا تصمیم گرفتند که جامی به عنوان یادبود تهیه و به قهرمان اهدا کنند.
جامی که به برنده این رقابتها اهدا می شد را یک مجسمه ساز فرانسوی بنام «آلبل لافلور» Abel Lafleur ساخت. این جام بنام جام «ژول ریمه» Jules Rimet Trophy شهرت داشت.
 «آبل لافلور» فرانسوی مجسمه‌ ای به ارتفاع 12 اینچ و وزن 8 پوند (480/3 کیلوگرم) از طلای جامد ساخت و طبق توافق اعضای فیفا تصمیم گرفته

یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش درباه کاپ جام جهانی فوتبال

شد، هر تیمی که سه بار فاتح آن شود، مالک همیشگی جام شود.
تا سال 1956 این جام طلایی عنوان خاصی نداشت اما در این سال در مراسم تجلیل از ژول ریمه به پاس زحمات و خدمات این پدر فوتبال جهان، جام را به نام وی خواندند و از این تاریخ جام «ژول ریمه» نام گرفت.

یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش -کاپ جام جهانی فوتبال
اروگوئه در سال‌های 1930 و 1950، ایتالیا در سال‌های 1934 و 1938 قهرمان جام جهانی شدند ولی برزیل که دو بار پیاپی در سال‌های 1958 و 1962 قهرمان جهان شده بود در سال 1970 میلادی، برای سومین بار قهرمان جام شد و طبق قوانین آن روزهای فیفا، جام را برای همیشه نزد خود نگاه داشت. گرچه در خبرها ادعا شده که این "یادبود ژول ریمه" در 1983 میلادی دزیده شد و تا به حال هرگز پیدا نشده ‌است.

مشخصات جام فعلی
با پایان گرفتن افسانه جام ژول ریمه، مقامات فدراسیون جهانی فوتبال فیفا تصمیم گرفتند که جام دیگری را جایگزین آن کنند. درسال 1971 میلادی برای جام جدید 53 طرح به فیفا ارائه شد در تاریخ 5 آوریل 1971، طرح «سیلویو گازاینگا» طراح ایتالیایی مورد تایید مقامات فیفا قرار گرفت و کارگاه طلاسازی به نام «برتونی» با دریافت یک میلیون فرانک سوئیس، مجسمه ای از طلا خالص ساخت. این جام ارتفاعی برابر با 3٥ سانتیمتر دارد و 6.175 کیلوگرم وزن دارد و از 4.9 کیلوگرم طلای خالص و 18 عیار و دو لایه از سنگ ارزشمند مالاکیت (سنگ مرمر سبز ) ساخته شده است.

یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش -کاپ جام جهانی فوتبال
مالک جام جهانی
طبق مقررات فیفا، این جام در پایان هر دوره نزد کشور قهرمان به امانت خواهد بود، هیچ تیم فوتبالی برای همیشه مالک این جایزه ارزشمند نخواهد بود زیرا فیفا این جایزه را در دوره های مختلف جام جهانی فوتبال از تیم قهرمان پیشین به قهرمان جدید انتقال می دهد و تنها چیزی که از قهرمانی نزد تیمهای فوتبال باقی می ماند مدالهای طلا و دیگ جوایز جانبی مانند کفش طلایی در نزد قهرمان هر دوره باقی می ماند.

نام هر کشور برنده فینال هر دوره یعنی تیم قهرمان بر جام جهانی فیفا حک خواهد شد و از این جام تا سال 2038 میلادی یعنی وقتی که جام از نام تیم‌های فاتح پر شود، استفاده خواهد شد.

آرژانتین، آلمان و برزیل تاکنون هر یک دو بار فاتح این جام دومی شده ‌اند. ولی اینار حتی فتح سه‌ باره آن باعث نگهداری همیشگی آن نمی‌شود زیرا در مورد جام جدید چنین قانون وضع نشده است.


کاپ جام جهانی فوتبال در کجا ساخته می‌شود؟
پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، ایتالیا از حضور در رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2018 روسیه بازماند. با این حال، علاوه بر حضور تعدادی از داوران ایتالیایی در این دوره از رقابت ها، نماینده دیگری از ایتالیا در روسیه حضور دارد که همان کاپ جام جهانی است.
« پادرنو دونیانو» شهر کوچکی در میلان ایتالیا است که صرفا به واسطه کارخانه‌ای با دیوارهای صورتی معروف است. کارگاه طلاسازی «برتونی» در این شهر وظیفه مهمی را در قبال بازی‌های جام جهانی فوتبال بر عهده دارد. فیفا در سال 1971، از میان 53 طرح ارائه شده برای کاپ جام جهانی، طرح «سیلویو گازاینگا»، طراح ایتالیایی مورد تایید خود را پذیرفت و در همان سال با پرداخت یک میلیون فرانک سوئیس به کارگاه ایتالیایی برتونی، اولین کاپ تمام طلای جام جهانی ساخته شد.
جام اصلی 35 سانتی متر ارتفاع  و 6.175 کیلوگرم وزن دارد. کاپ اصلی جام جهانی از 4.9 کیلوگرم طلا و دو لایه سنگ مرمر سبز ساخته شده است. هر چهار سال یکبار، یک نسخه برنجی از کاپ در کارگاه برتونی ساخته می‌شود و به فدراسیون فوتبال ارسال می‌شود تا به تیم پیروز اعطا گردد.
کارگاه برتونی همچنین وظیفه ساخت مدال‌های طلا، نقره و برنز جام جهانی را دارد. مدال‌ها بر اساس قالب‌ها و به صورت دستی و سنتی ساخته می‌شوند. پس از پایان مراحل ساخت، مدال‌ها با الکل تمیز می‌شوند تا درخشندگی خود را حفظ کنند.












  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا