استاندار یزد در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد که ظهر چهارشنبه 23 خرداد در تالار کوثر استانداری برگزار شد، از فرمانداران شهرستان‌ها خواست ضمن تشکیل منظم جلسات انجمن، به صورت مستمر پیگیر مسائل و مشکلات کتابخانه‌های استان باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، محمود زمانی قمی، استاندار يزد در اين نشست که معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرمانداران، شهرداران و جمعی از مدیران استان حضور داشتند، گفت: برقراری ارتباط مطلوب با صاحبان اندیشه کمک شايسته‌اي به موفقیت مدیران در حوزه مدیریتی آنها می‌کند، به نحوي كه می‌توانند مجهولات را به صورت بهتری کشف کنند.

وی ادامه داد: لازم است گفت و گو با مراجعه‌کنندگان، کتابداران و فعالان عرصه قلم و انديشه در دستورکار فرمانداران و مدیران قرار گیرد.

وی از مديران و فرمانداران استان خواست در کتابخانه‌ها حضور یابند و ارتباط بیشتری با اصحاب علم و اندیشه برقرار کنند؛ چراکه به کمک آنها نیازمند هستند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه مطالعه کتاب و ورود به این عرصه، دانش و مهارت زیادی به مدیران می‌دهد، افزود: در این مسیر با برقراری ارتباط با دنیای گذشتگان، شرایط پیش رو به نحو بهتری مشاهده و آینده مناسبی ترسیم می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: همه مدیران در تمام بخش‌ها باید با انگیزه و شور و هیجان کار خود را پیش ببرند و این مسأله در انجمن کتابخانه‌ها و ساحت فرهنگ باید به شکل ویژه‌ای لحاظ شود.

زمانی قمی با تأکید بر اینکه اقدامات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در واقع سرمایه‌گذاری و زیرساختی است، ابراز امیدواری کرد: نشست‌های انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها به صورت مستمر و با حضور فرمانداران برگزار شود.

استاندار يزد با بیان اینکه در حوزه کتابخانه‌های عمومی همچون بخش آموزش و پرورش کمتر به مهارت‌آموزی به مخاطبان توجه شده است، گفت: نظام‌های آموزشی و تربیتی در کشورهای پیشرفته اساساً مهارت‌محور است و این امر در کشور ما نیز چه در بخش آموزش و در بخش مهمی چون کتابخانه‌های عمومی باید موردتوجه قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود از فرمانداران و شهرداران سراسر استان خواست حمایت و همکاری ویژه‌ای با کتابخانه‌های عمومی داشته باشند.

زمانی قمی همچنین ضمن تأکید بر لزوم پیگیری جدی بحث تکمیل کتابخانه مرکزی یزد، از حضور و مدیریت خود بر جلسات آینده کمیته پیگیری وضعیت این کتابخانه خبر داد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های3 ساله اداره متبوع خود ارائه کرد.

وی تصریح كرد: استان يزد در 5 شاخص عضويت، امانت كتاب، تعداد كتابخانه، مساحت كتابخانه‌ای و تعداد كتاب، جایگاه نخست کشور را دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همچنین خواستار تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی یزد، تعیین وضعیت کتابخانه‌های موقوفه استان، پرداخت بدهی‌های نیم‌درصد شهرداری‌ها، تصمیم‌گیری برای تابلوهای راهنمای شهری کتابخانه‌ها و بررسی وضعیت کتابخانه‌های فرسوده استان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان شد.

دوست فاطمی‌ در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز هشتمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در استان یزد همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: در این دوره 7 کتاب با موضوع رضوی و دهه کرامت برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال معرفی شده است که علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌توانند برای تهیه کتاب‌ها به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان مراجعه و یا فایل کتاب‌ها را از آدرس www.iranpl.ir دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره تا پایان تیرماه فرصت دارند به صورت مکتوب یا الکترونیکی در این جشنواره کتابخوانی شرکت کنند.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد نیز در ادامه این نشست با اشاره به دیدار خود، رئیس شورای اسلامی شهر یزد و مدیرکل کتابخانه‌های استان با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در خصوص کتابخانه مرکزی یزد، گفت: در این دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشنهاد واگذاری پروژه به نهاد برای تکمیل و تجهیز آن به شرط حل مسائل و مشکلات حاشیه‌ای پروژه را داد.

وی در این ارتباط بیان داشت: یکی از مشکلات اصلی کتابخانه، بحث معارضان زمین آن است که باید با اتخاذ راهکاری مناسب نظیر واگذاری زمین معادل به معارضان در نقطه‌ای از شهر یزد و با همکاری شهرداری و اداره کل را‌ه و شهرسازی، این مشکل نیز حل شود.

شهردار یزد در خصوص حذف تابلوهای راهنمای شهری کتابخانه‌ها نیز گفت: با توجه به نابسامانی وضعیت تابلوها در شهر یزد، مقرر شد شهرداری پس از خذف تابلوهای مختلف و متفرقه در سطح شهر، با الگویی واحد و متحدالشکل و به صورت مجتمع، تابلوهای نهادها و مراکز فرهنگی، آموزشی را به شکلی منظم و زیبا در مناطق مختلف شهری نصب کند.

در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری، مواردی به تصویب اعضا رسید.

در این جلسه مقرر شد با تشکیل کارگروهی با ریاست معاون عمرانی استاندار یزد، مباحثی همچون ساخت و اتمام پروژه کتابخانه‌های شهید بابایی زارچ و چاهک خاتم، تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه‌ها فرسوده استان، تعیین تکلیف اختصاص زمین به پروژه‌های خیرساز کتابخانه‌ای از سوی سازمان راه و شهرسازی استان و پیگیری افزایش بودجه تملک دارایی کتابخانه‌ها شهرستان‌ها، مورد بررسی قرار گیرد و برای آنها تصمیم‌گیری شود.

همکاری فرمانداران شهرستان‌ها برای شرکت حداکثری مردم و کارکنان ادارات در هشتمین جسنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری اختتامیه این جشنواره با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد، صدا و سیما و کانون پرورش فکری استان در شهریورماه 97، برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان «شهر جهانی یزد» و «آب» با همکاری سازمان‌های مرتبط در این حوزه‌ها و پرداخت کامل سهم نیم‌درصد شهرداری‌ها در سال 97 و تسویه بدهی‌های سال‌های گذشته با مساعدت شهرداران سراسر استان، از دیگر مصوبات مهم این جلسه بود.

گفتني است در پایان اين نشست از معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار و عضو حقيقي انجمن به دلیل همراهی و حمایت ویژه از کتابخانه‌ها، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد به دلیل تعامل ویژه با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، فرمانداران مهریز، بافق، اردکان، خاتم و یزد به عنوان فرمانداران برتر حوزه کتاب و کتابخوانی و همچنین شهرداران 8 شهر استان که بیش از 100 درصد سهم قانونی نیم‌درصد خود به کتابخانه‌ها پرداخت داشته‌اند، با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

استاندار یزد همچنین در حاشیه این جلسه از پوستر هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و کتاب‌های این دوره از جشنواره رونمایی کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا