یزدفردا"جلسه شورای امنیت ملی افغانستان تصویب کرده که خیابان مقابل مسجد موسوم به "شاه دو شمشیره" در کابل به نام "شهید فرخنده" نامگذاری شود.
 
به گزارش بی بی سی، جلسه روز گذشته با حضور اعضای هیئت حقیقت یاب پرونده زجرکشی فرخنده دختر ۲۷ ساله کابل، تشکیل شد و تصمیم گرفت  که شهرداری کابل خیابان "مقابل زیارت شاه دو شمشیره" که از سوی مردم به نام خیابان "شهید فرخنده" نام گذاری شده است، رسما به این نام نامگذاری کند.

در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که دولت برای تامین امنیت خانواده فرخنده و اعاده حیثیت شان اقدامات لازم خواهد کرد.
 
در جلسه شورای امنیت ملی، رئیس هیات حقیقت‌یاب پرونده قتل فرخنده نیز گزارش بررسی های خود را ارائه کرده و گفته که سوزاندن قران توسط فرخنده دروغ بود و صحت نداشت.
 
شورای امنیت ملی همچنین به وزارت امور کشور و اداره عمومی امنیت ملی گفته که متهمان فراری این پرونده را هم بازداشت کنند و از دادستانی خواسته که علیه سایر متهمان نیز دعوا باز کند.
 
دو هفته پیش مردان خشمگین دختر ۲۷ ساله‌ای را در مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان به اتهام سوزاندن قرآن زجرکش کردند و سپس جسد او را آتش زدند.
 
وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که تا کنون ۲۷ تن را به اتهام دست داشتن در این رویداد بازداشت کرده است. ۱۹ مامور پلیس هم به اتهام غفلت در کار و بی توجهی از کار برکنار و به دادستانی کل معرفی شده اند.
 
قتل فرخنده واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت و موجی از راهپیمایی ها در نقاط مختلف افغانستان و برخی از کشورها به خاطر "دادخواهی برای فرخنده" سازماندهی و برگزار شد.
 
در یکی از راهپیمایی ها که در محل قتل فرخنده برپا شده بود، مردم نام خیابان محل رویداد را به "خیابان شهید فرخنده" تغییر دادند و در رودخانه خشک کابل در جایی که جسد فرخنده آتش زده شده بود، درخت کاشتند.
 
فرخنده؛ قربانی جهل و تعصب
 
یادداشت دریافتی- رضا حقیقی؛ کلمه "فرخنده"در ادبیات ما همواره در این موسم سال بیش از هر چیز با بهار طبیعت پیوند خورده و برایمان تداعی کننده پیام‌ها وشاد باش های نوروزی است که با عناوینی چون بهار یا "نوروز فرخنده" در نوشتار و گفتار رسمی ما چشم نوازی می کند و استعاره از میمنت و مبارکی شروعی نو همراه با آغاز سال جدید و زنده شدن دوباره طبیعت است.

نوروز امسال اما، عنوان "فرخنده" ترجمانی متفاوت داشت و تجلی حزن انگیز مظلومیت و نماد حقانیت انسانی مظلوم در برابر ابلیس جهالت و تعصب بود.

جستجویی ساده از "فرخنده" در فضای مجازی این بار گزینه های دیگری را فراروی ما می نهد"فرخنده؛ دختری که طلسم فساد را شکست!،فرخنده دختر 27 ساله افغان، بی گناه بود، عدالت برای فرخنده، من فرخنده هستم و... و تصاویری دلخراش از فرخنده که به وفور شبکه های اجتماعی و رسانه ها را فراگرفته است."

28 اسفند ماه 93، در حوالی مسجد شاه دو شمشیر کابل، میان فرخنده با دعا نویسی دجال مشاجره‌ای صورت می‌گیرد. به دنبال فریادهای دعانویس و ادعای دروغین وی مبنی برآتش زدن کلام ا... مجید توسط دختر بی گناه، انبوهی از جهال متعصب و از خدا بی خبر به سوی او حمله ور می شوند، با سنگ و چوب به جان دخترک می افتند و بی توجه به ناله‌های بی رمق فرخنده و زمزمه های " من بی گناهم!" ، او رادر برابر انظار ماموران پلیس افغان وحشیانه به قتل می‌رسانند و جسدش را به آتش می کشند.

در خصوص گذشته فرخنده و اینکه در روز حادثه پوشش اسلامی داشته و قاری قرآن بوده است و همچنین اظهارات خانواده و مقامات محلی در رابطه با وی، اخبار ونقل قول‌هایی در رسانه ها انتشار یافته و نحوه فاجعه‌آمیز قتل وی نیز به صور گوناگون در رسانه‌ها به تصویر کشیده شده است که تکرار آنها بسیار زجرآور و دردناک است و باز نشر آنها در این نوشتار کام ها را بیشتر تلخ خواهد کرد.

اما آنچه اکنون این تراژدی که در کابل پایتخت افغانستان روی داده است از آن حکایت دارد، این است که با توجه به عملکرد پلیس محل در این فاجعه و رفتار وحشیانه حمله کنندگان، بایدپذیرفت که دولت و ملت شریف افغانستان تا رسیدن به شرایط مطلوب امنیتی و برخورداری از پلیس مقتدر و سلامت و جامعه‌ای عاری از تعصبات کورکورانه مذهبی و خشونت عریان، راه بسیار دراز و دشواری را همچون سایر عرصه‌ها در پیش رو دارند. اگرچه واکنش نهادهای مدنی و جامعه زنان در کنار پیگیری های مقامات دولتی این کشور درخور تقدیر است.

در عین حال باید اذعان داشت با وجود اینکه برخی رسانه‌های غربی ظرف هفته گذشته با اهداف و رویکرد خاص خویش به پوشش و انعکاس خبر این رویداد بسیار تلخ و وحشتناک پرداخته‌اند و تحلیل های آنها به ویژه در خصوص اخبار پس از این رویداد تلخ، خالی از رنگ و لعاب‌های فمینیستی و نقادی مذهبی نیست. اما هیچ چیز از عمق این فاجعه غم انگیز نکاسته و جاداشت رسانه های داخلی بیشتر به این موضوع بپردازند چه اینکه جای خالی اظهارات و مواضع مقامات مسئول کشورمان و ابراز همدردی با خانواده فرخنده نیز در این میان مشهود بود.

بیابیم با قرائت فاتحه ای در هفتمین روز قتل فرخنده؛ دختر مظلوم افغان که درسکوتی اندوهبار جان به جان آفرین تسلیم کرد، روحش را شاد کنیم.
از فرخنده بیشتر بدانید
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا