معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار یزد با تاکید بر لزوم همگرایی جریان های سیاسی مختلف در شرايط حسّاس کنونی و انتقال یک صداي واحد از ایران به دنیا در موضوع برجام گفت: خیلی ها منتظر هستند جمهوري اسلامي ایران سرگرم مسائل داخلی شود تا آنها ضربه هاي متعددي را از خارج به کشور وارد کنند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران؛ ايرنا- يزد در رابطه با موضوع برجام بيان كرد: تشخیص شرایط کنونی درباره برجام برای فعالان سیاسی دشوار نیست و انتظار می رود شاهد همگرایی، انسجام و همراهی بیشتری از آنها باشیم.
«محمدعلي طالبي» در ابتداي اين گفت و گو تصریح کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری باید انسجام ملی، وحدت و تاکید
مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید سعيد فطر، فصل الخطاب همه گروه های سیاسی و بخش های مختلف حاکمیت قرار گیرد.
طالبی با بیان اینکه باید پشتیبانی و حمایت جدی از تصمیم گیران حوزه سیاست خارجی بوجود آید، ادامه داد: برجام حاصل انسجام و همگرایی بخش های مختلف حاکمیت در ایران نسبت به موضوع هسته ای است و مهمترین مساله چالش برانگیز سال های قبل در سیاست خارجی محسوب می شود.
وی افزود: این توافق علاوه بر منافع اقتصادی، نظام را از زیر بار بسیاری از اتهام هایی که قدرت های جهانی به ایران وارد می کردند و در مقابل موضوع صلح طلبی ایران قرار داده بود، خارج کرد و توانست فضای بسیار مناسبی برای سیاست خارجی ایران باز کند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار خاطرنشان کرد: برجام از انزوایی که می توانست برای ایران رخ دهد و کشور را در بخش های مختلف از جمله اقتصاد با چالش بیشتری مواجه کند، پیشگیری کرد.
طالبي گفت: اجرای کامل برجام می توانست در حوزه های اقتصادی شرایط بهتری برای مردم ایجاد کند، به طوری که با فارغ شدن دغدغه مسئولان از مساله هسته ای، تمرکز اصلی بر رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم قرار گیرد اما با خروج آمریکا از برجام، این موضع به عنوان دغدغه اصلی برای کشور مطرح شد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار افزود: البته در نگاه نخست، خروج آمریکا از برجام اتفاق جدیدی ایجاد نمی کند، زيرا برجام تعهد بین المللی چند جانبه است و امکان ادامه آن با سایر طرف ها وجود دارد؛ از طرفی در شورای امنیت سازمان ملل هم به عنوان قطعنامه به تصویب رسیده است.
وي بيان کرد: تصمیم آمریکا صرف خروج این کشور از برجام نیست، بلکه دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ايران و اهتمامی است که نسبت به بن بست کشاندن فعالیت های ایران دارد.
طالبي ادامه داد: آمریکا شرایطی را فراهم کرده که با اعمال تحریم های یک جانبه و تحریم شرکت ها و کشورهایی که با ایران مراوده های تجاری و اقتصادی دارند، فشار بر نظام جمهوری اسلامی را افزایش دهد.
وی خاطرنشان كرد: از طرفی، در دهه های گذشته بارها عهدشکنی کشورهای اروپایی نسبت به تعهدها مشاهده و یا همراهی آنها با آمریکا در بسیاری از موضوع ها تجربه شده است اما انتظار می رود اروپا از خروج آمریکا از برجام درس بگیرد.

ترامپ، یکجانبه گرایی آمریکا را توسعه داد


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گفت: ترامپ از زمان شروع به کار به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، یکجانبه گرایی این کشور را توسعه داده است و منافع منطقه ای و بین المللی را فدای منافع کوتاه مدت آمریکا کرد.
وی افزود: براین اساس از کشورهای اروپایی انتظار می رود در مقابل این یکجانبه گرایی بایستند و اجازه ندهند سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشورها و روابط بین المللی تحت تاثیر خواست و درک ناقص ترامپ از صحنه سیاست بین المللی قرار گیرد.


تبدیل تهدید خروج آمریکا از برجام به فرصت


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بيان كرد: هرچند نمی توان به کشورهای اروپایی چندان امیدوار بود اما باید در عین حال در راستای حفظ برجام با رعایت اصول و الزام های مربوط به کشورمان تلاش شود.
طالبی افزود: در این راستا باید تهدیدی که به واسطه خروج آمریکا در عرصه بین المللی متوجه ایران شده است به فرصت تعامل و ارتباط بیشتر با سایر کشورها و ایجاد وفاق بین المللی علیه سیاست یکجانبه گرایی آمریکا تبدیل شود که تحقق آن در گرو مخابره صدای واحد از ایران به دنیاست.


برخی فعالیتها، نباید بهانه به دست دشمن دهد


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار با بیان اینکه برخی فعالیتها درباره برجام در ایران زمینه را برای فشار بیشتر بر کشور فراهم می کند، گفت: این توافق بین المللی در کشور نباید به راحتی مورد نقدهای غیرمنصفانه و تخریب گرایانه قرار گیرد و بهانه به دست دشمن دهد.
طالبی یادآور شد: با وجود اینکه فعالیتهای ایران به طور کامل در چارچوب برجام و توافق های بین المللی بوده، برخی افراد در کشورهای مختلف به خصوص آمریکا فعالیتهای ایران را در مغایرت با روح برجام تفسیر و شرایطی فراهم می کند که به زمینه های تضعیف این توافق بین المللی در خارج از مرزهای ایران کمک کند.
وی ادامه داد: اما اکنون که چهره ایران ستیز آمریکا به شفافیت نشان داده شد و با اثبات حقانیت برجام، این کشور به عنوان بزرگترین دشمن ایران، آن را مغایر با منافع و مصالح خود می داند، همه باید یک‌صدا در حمایت از این توافق و نیز در حمایت از فعالیت هایی که به حفظ برجام یا هر تصمیم دیگری در چارچوب منافع ملی توسط نظام اتخاذ می شود، بسیج شوند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار افزود: باید در موضوع برجام با ایجاد انسجام و وحدت ملی، شرایطی فراهم شود با توجه به سناریوهای مختلف که ممکن است بوجود آید شاهد تصمیم گیری کشور بر مبنای عقل جمعی و مطابق با مصالح و منافع ملی باشیم.


برجام، شرایط حاکم بر کشور را شفاف کرد


طالبي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برجام به نقطه اظهارنظر و نقد دولت در بین گروه های سیاسی مخالف دولت تبدیل شد، اما خروج آمریکا و تبعات مثبت و منفی آن، شرایط حاکم بر کشور را شفاف کرده و در این شرایط، تشخیص آنچه به نفع مردم و مصالح کشور است بیش از گذشته امکان پذیر است.
وي تاکید کرد: بنابراین از گروه های سیاسی و فعالان این حوزه انتظار می رود بر اساس مصالح عمومی به ایجاد شرایط مناسب برای مدیریت موضوع های مختلف در سطح کشور و استان کمک کنند.
طالبي ادامه داد: در شرایط کنونی افزایش اختلاف های داخلی بین گروه های سیاسی، بی توجهی به شرایط و موقعیت کشور است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار افزود: در شرایطی که در کشور با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم، دشمن و به طور مشخص آمریکا و اسرائیل همه اهتمام خود را برای اعمال فشار به کار می گیرند.
وی عنوان کرد: در این شرایط هرگونه نقد غیرسازنده یا تخریب ارکانی از نظام از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه، تضعیف کل نظام محسوب می شود و به عنوان تضعیف حزب و جریان سیاسی رقیب قلمداد نخواهد شد.
طالبي تصریح کرد: عده ای منتظرند که ایران سرگرم مسائل داخلی شود و آنها ضربه هاي متعدد وارد کنند که تشخیص این موضوع برای فعالان سیاسی دشوار نیست.


خانه احزاب، الگویی برای همگرایی جریان های مختلف


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گفت: سه سال گذشته شرایط مطلوب گفت و گو در بین احزاب و جریان های سیاسی استان یزد شکل گرفته و نشست هایی با احزاب و گروه های گوناگون برگزار شده است.
وی ایجاد خانه احزاب در یزد را الگویی برای گفت و گوی احزاب و فعالیتهای مشترک آنها عنوان کرد و افزود: این همگرایی تجربه بسیار خوبی در استان است که در شرایط جدید می تواند تاثیر خود را در فضای استان و کشور نشان دهد.
طالبي در پايان سخنان خود خاطرنشان کرد: جریانهای مختلف استان با اتکا به عقلانیت توانسته اند مسئولان را برای ایجاد فضای آرام در مباحث سیاسی کمک کنند که تداوم و تقویت این مهم مورد انتظار است.
گفتني است برجام، توافقی بین المللی در مورد برنامه هسته ای جمهوري اسلامي ایران است که 23 تیرماه 1394 ( 14 ژوئیه 2015) بین ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین پایتخت اتریش صورت گرفت.
براساس گزارش های آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و بازدیدهای این نهاد از نیروگاه های هسته ای کشومان، ایران به تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرد اما طرف مقابل در برخی موارد کارشکنی و بدعهدی هایی کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا 18 اردیبهشت ماه 97 با تکرار اتهام های بی پایه علیه ایران اعلام کرد که آمریکا در برجام نمی ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده آن کشور علیه ایران را باز خواهد گرداند كه این تصمیم با مخالفت بسیاری کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شد و به خصوص اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا