رضابردستانی


جهادنصر چگونه صلاحیت ورود به قراردی 1200میلیاردی را به دست آورد؟! بزرگراه اردکان مهریز قرار است چه گرهی از گره های راه های استان یزد را بازکند؟!

دوستی می گفت:«رفته بودم شهربابک، یکی از کسانی که دستی بر آتش جاده سازی دارد از من پرسید: چرا یزدی ها می خواهند برای راهی که الان وجود دارد و رایگان از آن عبور می کنند عوارض پرداخت کنند؟ و من که گیج و منگ سؤال او شده بودم گفتم: عوارض برای راهی که الان هم وجود دارد؟ و آن مهندس شهربابکی پاسخ داد بله! الان از چندکیلومتر مانده به اردکان، تقریبا نه که تحقیقاً تمامی خودروها اعم از سنگین و سبک از مسیر کمربندی اردکان ـ میبد راهی شهرهای یزد و در ادامه کرمان می شوند فقط نمی دانم این جریان بزرگراه اردکان مهریز از چه قرار است؟»
تا پیش از ورود به بحث اصلی این را هم اضافه کنم در زمانی که یادداشت:« تابش نه نخبه است نه نابغه؛ لابی بازی و اصول معامله باوزرا را خوب یادگرفته!» منتشر شد نقصان محمدی در واکنش نوشت:« سلام١٢٠٠ ميلياردي ربطي به فرد خاصي ندارد و آزاد راه متعلق به استان و بخش خصوصي است تشكر»این دو نکته را بگذاریم کنار مصوبه هیئت وزیران تا باقی ماجرا شرح داده شود:
«هیئت وزیران در جلسه 25 /12 /1395 به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه­ های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک­ ها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب 1366- اجرای پروژه آزادراه اردکان – مهریز به طول حدود (130) کیلومتر با برآورد تقریبی نه هزار و دویست و هشتاد میلیارد (000ر000ر000ر280ر9) ریال(928 میلیارد تومان که گویا تا 1200میلیاردتومان قابل ارتقاء است) توسط شرکت احداث، نگهداری و بهره­برداری آزادراه اردکان – مهریز به سهامداری شرکت جهادنصریزد را تصویب کرد. بر این اساس شرکت یادشده عهده­دار تأمین منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره‏برداری و تسویه حساب کامل هزینه ­ها خواهد بود. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز تأمین بخشی از سرمایه­ گذاری را به میزان سی­درصد (30%) برآورد اولیه هزینه­ ها تعهد نموده که از محل منابع مصوب مربوط در قوانین و مقررات جاری کشور تأمین خواهد نمود. پیش­بینی اولیه دوران واگذاری معادل نوزده سال شمسی مشتمل بر دو و نیم سال دوره مطالعه و احداث و شانزه و نیم سال دوره بهره‌برداری خواهد بود...»
پس می بینیم خیلی هم این پروژه خصوصیِ خصوصی نیست و در متن تصریح شده:«سی­درصد (30%) برآورد(280میلیاردتومان از 928 میلیاردتومان برآورد) اولیه هزینه­ ها از محل منابع مصوب مربوط در قوانین و مقررات جاری کشور تأمین خواهد نمود.»
و اما باقی ماجرا...
بزرگراهی که اینک به عنوان پروژه بزرگراهی اردکان ـ مهریز شناخته می شود یک از قطعات سه گانه تکمیل بزرگراه شمال ـ جنوب است که از سمت شمال تا حوالی نطنز ساخته شده و از سمت جنوب نیز تا حوالی سیرجان. پس باقی می ماند ادامه مسیر یعنی از نطنز به نائین، در ادامه نائین به اردکان، و در ادامه اردکان به مهریز، و در ادامه مهریز به انار و در نهایت انار به سیرجان که این پنج مسیر در سه قطعه بزرگراهی تعریف شده و همچنان که مدیرکل راه و شهرسازی استان کوتاه اما ناقص واکنش نشان داد کشوری است و ربطی به فرد خاصی ندارد.
تا پیش از مصوبه ی جدید و قرارداد منعقده، این بزرگراه قرار بود بعد از گذر از شهرهای اردکان و میبد و در نقطه تلاقی به کمربندی فعلی از سمت شرق ادامه پیدا کند و در ناحیه انار وارد مسیر فعلی شود و اما این بزرگراه از جبهه ی شرقی یزد تغییر مسیر داده و قرار است بر اساس قرارداد جدید در همین مسیر فعلی یعنی جاده کنار گذر ادامه پیدا کند و این همان نکته ابهام آمیز ماجرا است زیرا مجری یا پیمانکار طرح برای ساخت این بزرگراه تا ابتدای کمربندی فعلی تقریبا مشکل چندانی نخواهد داشت و اما مشکل دقیقا از نقطه تغییر مسیر داده، آغاز خواهد شد که آزادسازی ها و تملکات بسیار سنگین و هزینه ساز؛ سد راه خواهد شد و این بهانه به دست پیمانکار خواهد افتاد تا به صورت موقت اخذ عوارض را از همان کمربندی اردکان میبد آغاز کند و به نوعی پول ساخت ادامه مسیر(البته اگر ادامه ای برای آن بتوان متصور بود!)را از محل اخذ عوارض از مردم، تأمین نماید و این همان نکته ای است که قطعاً این پروژه را به نمونه ی ناموفق تری از مدل بزرگراه تهران ـ شمال تبدیل خواهد کرد.
بقیه مباحث بماند برای آینده و اما:«جهادنصر چگونه توانسته صلاحیت حضور در قراردادی 1200میلیاردی را پیدا کند براساس کدام سوابق و کدام گرید بین المللی؟ این پروژه در حد پروژه های قرارگاه خاتم است مگر آن که در این میان پای واگذاری وکالتی درمیان باشد!»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا