زاده رحمانی فرماندار بافق پیرو بازدید از مجموعه تاریخی خان پنج بافق با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به بیان ویژگی این مجموعه تاریخی می پردازد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ مشروح این مطلب به شرح ذیل می باشد:
از يزد كه به سمت بافق مي آييد، در ١٧ كيلومتري بافق و در سمت چپ جاده، يك برج ديدباني خود نمايي مي كند. در نگاه اول، خيال مي كني كه سازه و كاربري اصلي آن همين برج ديدباني است و بيشتر نقش  حفاظتي و اطلاع به حاكم و قشون شهر از نزديك شدن سربازان و قشون دوست يا دشمن، راهزنان، غارتگران و ... را داشته ولي وقتي وارد آن مي شوي، مي بيني كه اين بنا كه بر خلاف برخي از نوشته ها قدمت آن از قاجاريه فراتر رفته و به دوران صفوي بر مي گردد يك كاروانسرا بوده و از نوع كاروانسراهاي اعياني هم مي باشد كه به غير از برج ديدباني داراي مكان اقامت عمومي، حجره هاي خصوصي و به قول امروزي ها VIP ، سيستم جمع آوري آب با لوله هاي سفالي و آب انبار و ... مي باشد.
اين بناي تاريخي بر اثر فرسايش طبيعي و دخالت هاي انساني در حال تخريب بود كه با پيگيري هاي صورت گرفته و همت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان،  هم پيمانكار طرح مرمت آن مشخص و هم پيمانكار استحكام بخشي بنا كه هر دو كار خود را شروع كرده كه اميدواريم با تداوم پيگيري اداره شهرستان پس از استحكام بخشي و مرمت اقامتگاه آن، آوار برداري و مرمت بقيه اجزاي كاروانسرا نيز صورت گرفته و با كاربري امروزي در خدمت صنعت گردشگري شهرستان قرار گيرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا