بخشدار بافق در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار «بافق فردا»عملکرد خود را در یک سال مسؤلیتش اینگونه تشریح کرد:
در تاریخ ۱/ ۳/ ۹۳ در مجموعه بخشداری مشغول به فعالیت شده ، با توجه به اینکه از یک مجموعه امدادی به مجموعه نظارتی منتقل شده بودم مبنا و اساس کار خود را کار کارشناسی قرار داده و از همان ابتدای کار کمیته عمران روستایی تشکیل شد. این کمیته متشکل از کارشناسانی از ادارات مختلف از جمله آب و فاضلاب روستایی و شهری، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی،بنیاد مسکن و محیط زیست بود بنا به فرا خور نیاز افراد دیگری نیز با توجه به موضوعات مطرح شده در کمیته عمران به جلسات دعوت می شدند. کمیته عمران روستایی یکی از کمیته های فعال شهرستان بافق است تا جایی که مورد توجه استان و به خصوص امور روستایی قرار گرفت. در ادامه مقرر گردید کار کارشناسی در واحدهای ادارات ذکر شده انجام شود و تأمین اعتبار جهت دادن طرح ها با هماهنگی بخشداری و فرمانداری صورت پذیرد. کمیته عمران روستایی هر ۲۵ روز یک جلسه برگزار می کند و تا حال حاضر ۱۳ جلسه انجام شده است.

محمد رضا فتاحی بافقی یکی از مهمترین دغدغه های مردم روستاها را اشتغال دانست و اظهار داشت: متاسفانه به این مقوله کمتر توجه شده بود. روستاهای بساب، جزستان، برکوئیه استخرهایی به منظور پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در نظر گرفته شد. بساب در اولین دوره پرورش ماهی بالغ بر ۵ تن ماهی تیلاپیا صید کرد. چزستان نیز به طور آزمایشی از همین نوع ماهی ۱ تن پرورش داد و در حال حاضر نیز تولید و تکثیر بچه ماهی را راه اندازی نموده است. کارهایی دیگری مانند پرورش شتر مرغ، دامپروری، کشاورزی و چند واحد پرورش مرغ در روستاها باعث شد تا مردم با انگیزه و علاقه ی خاصی در روستای خود سکونت داشته باشند. گوجه های گیلاسی که در بازار بافق عرضه می شود از دیگر فعالیت های مردم روستا می باشد. و امیدوارم در آینده نه چندان دور به شرط آنکه مشکلات حاشیه ای مثل موضوع آب حل شود چند کار اساسی و بنیادی انجام خواهد شد.

وی ضمن اشاره به بازدید میدانی ازروستاها گفت: گاهای دهیاران و شوراها از بابت حضور کمتر بخشدار در روستاها گله مند می شوند اما این اطمینان داده می شود که کارها و طرح ها با جدیت تمام در حال پیگیری است و جای هیچ نگرانی نیست.

بخشدار مرکزی بافق بیان کرد: قریب به ۱۴ سال به دلیل عدم بارندگی خشکسالی روی داده و این خشکسالی پی در پی باعث شده تا مردم روستا با بحران آب روبرو شوند. اگر مقداری مردم روی این موضوع دقت بیشتری نمایند و به اندازه سرانه خود بهره برداری صورت گیرد مطمئناً با کمبود آب مواجه نخواهیم شد.گاهی اوقات با ناملایمات و بی مهری ها روبرو هستیم در بحران خشکسالی مصارف آب در حد ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر مکعب در دوره زمانی (۴۵ روزه) باعث شد تا با جدیت بیشتر وارد عمل شویم .لازم است بگویم اخطار جدی برای خانواده هایی که مصرف غیرشرب دارند و با این آب دست به درختکاری و آبیاری درختان می کنند وجود دارد.

 

وی افزود: برای روستای شیطور یک حلقه چاه حفر گردید و منتظر پمپاژ هستند تا آب اضافه شود. قطرم از جمله روستاهایی است که با کمبود جدی آب روبرو بوده و حتی در گذشته چاهی حفر شد که متاسفانه به خشکی برخورد کرد. و در حال حاضر با تانکر آب این روستا و دو مزرعه شهید بهشتی و شهدای آن تأمین می شود. آب شرب بشکان با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان و خرید قنات ده ریز حل شد.

 

این مقام مسئول پیرامون موضوع عمرانی ورستاها تصریح کرد: بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل دو درصد در بحث قنوات، کف سازی، برق، اب و … مساعدت شده است. شهر بازی کودکان به تناسب جمعیت روستا در نظر گرفته شده به طوری که ۱۹ روستا وسایل بازی کودکان نصب و سه روستای باقی مانده بعد از ماه مبارک رمضان نصب می گردد. مبلغی ۴۰۰ میلیون تومان بدین منظور اختصاص داده شد. زیر سازی راه روستایی هنسک از طرف شرکت سنگ آهن و معدن فسفات و همچنین خودیاری مردم انجام و بلوار آیت ا… میرغنی زاده نیز از محل شهرداری، شرکت تعاونی دهیاری روستای مبارکه و خودیاری مردم بعد از حدود ۲۰ سال به مرحله بلوک گذاری رسیده و در دو لاین به فاصله ۴ کیلومتر جاده سازی در حال انجام است. بلوار فدک مبارکه نیز با کمک معدن زاغیا بلوک گذاری انجام و فلات مرکزی عنایت ویژ در خصوص تکمیل آن خواهد داشت.

 

وی به راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در روستاهای جزستان، هرسیک علیا، کوشک، سید آباد ، شیطور و موری آباد اشاره کرد و گفت: مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان برای نصب هر دستگاه هزینه شده است که به زودی در ۲ روستای دیگر نیز این دستگاه نصب می شود.
فتاحی ادامه داد: شبکه دیجیتال باجگان و کوشک با مبلغ هر دستگاه ۱۰۰ میلیون تومان کلید خورد که ۳۰ درصد آن را شهرستان و ۷۰ درصد را استان پرداخت کرد. کارهای مقدماتی ایستگاه دیجیتال در منطقه سبزدشت انجام شده است. این در حالی است که این منطقه از اینترنت پرسرعت برخوردار می باشد. برای پوشش بی سیم و تلفن همراه خوسف نیز پیگیری های صورت گرفت.

 

بخشدار اظهار داشت: ۳ ماشین حمل زباله برای روستاهای کوشک، شیطور و رضائیه و یکدستگاه ماشین آتش نشانی در منطقه سبزدشت مستقر خواهد شد. اورژانس بساب نیز با پیگیری دهیار این منطقه راه اندازی شد و طی این مدت عملیات مختلفی داشته که باعث رضایت مندی مردم است. گاز منطقه سبزدشت از طریق شرکت گاز استان کرمان حل می شود که نوید خوبی برای مردم است.
وی در بخشی دیگر از گفتگو به روستاهای هدف گردشگری اشاره کرد و اضافه کرد: طی سفر “شاملو” معاونت روستای بنیاد مسکن کشور به بافق مقرر شد ۷۰۰ میلیون تومان ازسوی وی و ۷۰۰ میلیون تومان از منابع شهرستان و ۷۰۰ میلیون دیگر از اعتبارات استان برای روستاهای هدف گردشگری باجگان، قطرم، شادکام و باقرآباد تخصیص داده شود. روستای باجگان کار مرمت آن اتمام شده اما سه روستای دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. روستای باقرآبد و صادق آباد با ورود بخش خصوصی حرکت خوبی را ارائه داده و امیدواریم محل درآمدی برای روستاییان آن منطقه باشد.مجوز ریگزار شن و شادن پیگیری شده و مشکلات آن با محیط زیست رایزنی گردید که به زودی حل می گردد.
روستاهایی که بافت قدیمی دارند ساخت و ساز سعی می شود در آن صورت نگیرد تا لطمه به بافت وارد نشود و ساخت و ساز باید در شهرکی مجازباشد.
فتاحی گفت: ۱۲۰ تن قیر یارانه ای با مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان برای اجرای طرح های ترافیک روستاه در نظر گرفته شده که تاکنون تخصیص این موضوع صد در صدی نیست.جاده باقرآباد به فاصله ۹ کیلومتر و هزینه ای بالغ بر ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان آسفالت شد. در تفاهنامه ای که با حضور فرماندار و مسئولین مربوطه تنظیم گردید ۶۵ کیلومتر از راه های روستایی زیرسازی و روکش شد. طرح های تپه نورالشهداء ، سیدآباد، موری آباد، هریسک علیا ، کرمانی و بساب از روستاهایی است که می توان نام برد .
با حضور دکتر رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم مقرر شد روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار می توانند ۲ طرح مشارکتی ودهستان ها ۳ طرح غیر مشارکتی داشته باشند که اجرای آن باید براساس مراحل قانونی باشد.
وی گفت: گاهی اوقات در خصوص منطقه سرخه و کالمند که در مجاورت شهرستان مهریز قراردارد سوالاتی مطرح می شود لازم است بگویم قسمتی از حیات وحش به افرادی که علاقه مند به حفظ آن باشند واگذار می شود و چون تاکنون درخواستی از سویبافق نبوده فردی یزدی حفاظت این منطقه را بر عهده می گیرد و الان مجموعه شهرستان اعلام آمادگی کرده و گروهی نیز انتخاب شدند که پس از تایید صلاحیت وارد عمل خواهند شد. راه اندازی جاده گزوییه نیز یکی از خواسته های مردم منطقه سبز دشت است در حال بررسی و پیگیری جدی می باشد.
بخشدار مرکزی بافق در پایان این گفتگو اظهار داشت: دیدار از خانواده شهدا و ایثارگران، برگزاری اولین همایش بخشداران استان، گردهمایی دبیران مدیریت بحران و همایش سالروز دهیاران و شوراها از دیگر برنامه های انجام شده است که در اینجا لازم است از زحمات فرماندار شهرستان، دهیاران، شورای بخش، اعضای شورای روستاها و مردم خونگرم روستاها که همراهی و همکاری مثبتی را داشتند تقدیر کرده؛ بی شک همت و تلاش آنان باعث شد تا روستا به جایگاه ارزنده برسد. فرماندار در هر بازدیدی که از روستاها انجام شد بخشداری را همراهی کرد و اعتبارات خوبی نیز برای روستاییان اختصاص داده است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا