در دنیای ارتباطات امروز که هر ثانیه میلیون ها واحد اطلاعاتی در سطح جهان منتشر می شود، نیاز هر فرد از جامعه به اطلاعات و ارتباطات روز به روز افزایش می یابد و داشتن اطلاعات دقیق و به روز یکی از ابزار های پیشرفت و موفقیت بشر محسوب می شود.

در این میان روابط عمومی ها، نقش مهمی در تبادل اطلاعات و ارتباطات دارند و این بخش به عنوان بزرگ ترین سرمایه یک سازمان در ایجاد ارتباطات درون و برون سازمانی و انجام فعالیت های اطلاع رسانی نقش محوری را ایفاء می کنند.

گسترش ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی و شبکه های ارتباطی، سایت ها، خبرگزاری ها، روزنامه ها ، فضای مجازی و دیگر ابزارهای اطلاع رسانی در دنیای امروز، روابط عمومی ها را ملزم کرده تا از حالت سنتی خارج شده و به دنیای الکترونیک و دیجیتال بپیوندند.

به همین دلیل هر یک از بخش های دولتی و خصوصی نمی توانند جزیره ای عمل کنند و ناچار به همراهی با تکنولوژی روز هستند؛ چراکه در صورت توقف در جایگاه سنتی، موفقیت چندانی نخواهند داشت.

امروزه در  بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی حالت سنتی خود را حفظ کرده و به بخش تبلیغات سازمان تبدیل شده اند و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه و روابط عمومی نوین، الکترونیک و دیجیتال توجه می شود.

با توجه به اینکه امروزه فناوري های نوین به موازات همه علوم در عرصـه ارتباطـات انـسانی رشد کرده، این موضوع در بخش  روابـط عمـومی نیـز تحولاتی عظیم و شگرفی را ایجاد نموده است و نیاز به داشتن و استفاده از امکانات روز و الکترونیکی را در این بخش ضروری ساخته است.

در عصر حاضر استفاده از ابزارهاي دیجیتال به منظور دستیابی بـه سرعت لازم در انتقال اطلاعات ضروري به نظر می رسد و فعالان روابط عمومی براي بهره مندی از سرعت و دقت در کار لازم است از فناوری روز برخوردار باشند.

روابط عمومی الکترونیک در دنیا امروز باید بتواند از ابزارهای الکترونیک، فناوری روز و شبکه های مختلف ارتباطی، سایت ها و فضای مجازی استفاده کند و کار ها را سرعت بخشد.

در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.

در هر صورت فرایند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازی محسوب می شود و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می شود.

روابط عمومی به دلایل مختلف باید بتواند گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روشهاي سنتی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک، وظایف خود را انجام دهد.

در عصر ارتباطات و اطلاعات، شرایط بین المللی و بهره گیري از رایانه و اینترنت در معـادلات بین المللی، دیگر نمی توان بـا روشهاي سنتی و معمول به آنها پاسخ داد.

امروزه دموکراسی الکترونیک در سایه وجود یک روابط عمومی الکترونیک در دولت الکترونیک محقق خواهد شد. در واقع می توان گفت کـه یکـی از ارکان اصلی دولت الکترونیک، دموکراسـی الکترونیک است. یعنی دولت باید با استفاده از وب عملیات را شفافتر و خـود را پاسخگوتر سازد.

روابط عمومی الکترونیک می تواند بـا بهره گیري از پیشرفته ترین فن آوري هـاي اطلاعاتی و وسایل اطلاع رسانی و با کاهش حجم استفاده از کاغذ، سرعت، دقت، شفافیت و امنیت را افزایش ددهد.

روابط عمومي الکترونیک در قيد زمان و مكان نيست. در این نوع روابط عمومي بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين هدف نيست؛ بلكه وسيله ‌اي برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و  مخاطبان یک سازمان است و خدمات و اطلاعات در تمامي روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار مي‌گيرد.

 مخاطب در روابط عمومي الکترونیک یک فرد است و روابط عمومي الكترونيك تلاش می کند تا نیازهای اطلاعاتی تک تک افراد را برآورده کند و رضایتمندی لازم را برای سازمان خود حاصل نماید.

روابط‌عمومي الكترونيك يك فن برتر و مدرن است كه مدیران و کارشناسان این بخش باید از فناوری آن به بهترین شکل استفاده کنند. در آمريكا بيش از 95 درصد كارگزاران روابط عمومي دارايpc  متصل به اينترنت هستند و بخش اعظم فعاليت هاي آنها از طريق اينترنت صورت مي گيرد . همچنین در آلمان بيش از 60 موسسه و شركت دولتي و خصوصي از روابط عمومي الكترونيك براي تسريع در اطلاع رساني و برقراري ارتباط سريع با مخاطبان استفاده مي كنند.

امروز اينترنت که پایه و اساس روابط عمومی الکترونیک است كار كارشناسان روابط عمومي را آسان كرده است. كارگزاران روابط عمومي به واسطه استفاده از پايگاه ها و سايت ها و پست الكترونيك با سرعت بيشتر به مخاطباني بيشتر دسترسي پيدا و از مزیت های آن استفاده می کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا