جلالی -سردبیر یزدفردا :به نظر می رسد با توجه به نیاز جدی استان یزد به آب ، مساعدت ، همراهی و همدلی مسئولان ، مردم ، متخصصان ، اصحاب رسانه و ... با این مجموعه در مسیر حل معضل و مساله آب ضروری و لازم به نظر می رسد.

جلالی -سردبیر یزدفردا:در پی انتشار خبر"دکتر رضایی نژاد مدیرعامل پیشگامان طی نشست رسانه ای :طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان به یزد را با پشتوانه اعتماد عمومی، عملی خواهیم کرد" نویسنده مطلبی پیرامون این موضوع با عنوان " ارائه راهکاری عملی توسط پیشگامان آبی کشور" در پایگاه خبری یزدفردا منتشر نمود که توسط دوست همیشگی وفردایی محترم جناب شوق الشعرا از آن به عنوان مدح نامه سردبیر یزدفردا برای پیشگامان یاد شد و البته فارغ از پالس های مثبتی که توسط دوستان دیگر فردایی پیرامون این موضوع انتقال یافت برآن شدیم تا موضوع تغییر روش های پیشگامان را از لحاظ علمی مورد بررسی قرار دهیم  البته در حد بضاعت و امید واریم دیگر دوستان نیز نظرات خود جهت انتشار را به یزدفردا منتقل نمایند .

و اما اصل موضوع:در دنیای امروز و با توجه به تحولات تکنولوژی ، دنیا از وضعیت ژئوپلیتیک به سمت ژئواکونوميک در حال حرکت است و شیوه های شرکت داری و مدیریت سنتی جای خود را به روش های نوین مدیریتی و شرکت داری داده است.به گونه ای که با حجم زیادی از تغییرات در شرکت ها ، نحوه مدیریت و حتی محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده ، مواجه هستیم.

در مسیر حرکت به سوی ژئواکونومیک یکی از الزامات کم کردن دخالت دولت و حضور قوی تر بخش خصوصی و شرکت ها خصوصی است ، چرا که بخش خصوصی و شرکت های خصوصی در انجام امور ، بالا بردن میزان سوددهی را مدنظر قرار داده و حتی در جهت تولید یا ارائه خدمات با دقت فراوان هزینه فایده را مورد بررسی قرار می دهند. و در این مسیر سعی دارند تا محصول و خدمت با کیفیت بالا ارائه دهند تا بتوانند خود را در عرصه رقابت حفظ نمایند و این در حالی است که بخش ها و شرکت های دولتی با توجه به دسترسی به منابع زیاد ، کیفیت و حتی هزینه فایده را در مقایسه با بخش خصوصی کمتر مدنظر قرار می دهند.

 برخلاف گذشته که در فعالیت های تجاری و اقتصادی نقاط قوت محور بود و شرکت ها سعی داشتند با توجه به نقاط قوت به فعالیت تجاری و اقتصادی بپردازند، در دنیای امروز از این مرحله گذشته و به مرحله انجام فعالیت تجاری و اقتصادی با نگاه به فرصتها رسیده است به گونه ای که مدیران مدرن به فرصت های موجود بیرون و نیاز مشتریان نگاه کرده و سعی می کنند برای استفاده از فرصت های پیش رو ، نقاط قوت مورد نیاز را در خود ایجاد کنند.

شرکت پیشگامان کویر یزد یکی از نمونه های موفق شرکت داری نوین آنهم از نوع تعاونی و با قابلیت رقابت با بخش دولتی است که توانایی این شرکت در مسائلی همچون شرکت در مناقصه مخابرات ، بندر خشک ، اپراتور پست کشور و ... بر هیچکس پوشیده نیست.این شرکت نیز مانند دیگر بخش های خصوصی در جهت سود دهی و حفظ منافع سهامداران اقدامات موثر فراوانی را انجام داده است.

این شرکت همان گونه که گفته شد خود را از مسیر شیوه های سنتی مدیریت رها کرده و به سمت مدیریت مدرن و متناسب با دنیای مدرن امروز در حال حرکت است چرا که یک شرکت کارآفرین و موفق برای حفظ خود و همچنین حفظ حقوق سهامداران و ذی نفعان نیاز دارد تا فرصت ها را شناسایی کرده و بر اساس آن فرصت گام بردارد ، موضوعی که در فعالیت های شرکت پیشگامان به صورت دقیق در حال پیگیری و انجام است و این موضوع نشان از آگاهی مدیران این شرکت از دانش مدیریت جدید و در مسیر حفظ حقوق سهامداران و رفع نیازهای استان است.

شرکت پیشگامان تا کنون توانسته است با شناسایی نیازها ، ظرفیت ها و فرصت ها با همکاری و اعتماد همشهریان گام های موثر و قابل توجهی را بردارد که نمونه هایی از آن قبلا بیان شد.

کمتر فردی از مردم و مسئولان استان یزد است که از مشکل و نیاز آب استان بی خبر باشد و همگی به وجود این مساله و شاید بتوان گفت بحران آب اذعان دارند و علیرغم وجود راه ها و روش های متفاوت و علمی در این مساله انتقال آب در دستور کار مسئولان بوده و هست و اکنون این شرکت سعی نموده تا با ورود به این مساله ، خط انتقال آب از دریای عمان را در دستور کار خود قرار دهد. و در این مسیر با توجه به اینکه شرکت پیشگامان کویر یزد یک مجموعه خصوصی است مقایسه آن با شرکت های دولتی ، شبه دولتی و حتی برخی از اشخاص که جهت خودنمایی یا اهدافی دیگر سعی داشتند تا اقدامات مشابه خارج از منطق انجام دهند ، قیاس مناسب و درستی به نظر نمی رسد.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای این شرکت تعاونی ، به نظر می رسد با توجه به نیاز جدی استان یزد به آب ، مساعدت ، همراهی و همدلی مسئولان ، مردم ، متخصصان ، اصحاب رسانه و ... با این مجموعه در مسیر حل معضل و مساله آب ضروری و لازم به نظر می رسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا