محسن اختياري

توليد و به دنبال آن اشتغال دو عنصر جدايي ناپذير در هر جامعه مي باشد كه هرگاه چرخهاي صنعت و توليد به گردش درآيد به تبع آن اشتغال نيز رونق مي گيرد و به پويايي مي رسد . اما در اين ميان اشتغال خود شاه كليد گشايش بسياري از معضلات و مشكلات جامعه مي باشد كه از ابعاد بسيار گوناگون قابل بحث و بررسي است .

اگر اشتغال در جامعه اي رونق بگيرد و نيروي كار هر كشور بويژه جوانان از شغل و درآمد مناسبي برخوردار باشند مشكلاتي همچون ازدواج تا حدود زيادي حل خواهد شد و با حل اينگونه مشكلات بسياري بزهكاريها و ناهنجاريهاي اجتماعي كاهش خواهد يافت ، و بنابراين تمامي اين موارد و مباحثي ديگر از اين دست همچون دانه هاي يك زنجير به هم وابسته اند كه در صورت حل اين معضلات كشور و جامعه از استانداردهاي بالاتري از سطح رفاه و زندگي براي شهروندانش برخوردار خواهد شد .

قطعا تمامي اين موضوعات و مفاهيم داراي ابعاد بسيار گسترده اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي و حتي سياسي مي باشد كه از جهات گوناگون قابل بحث و بررسي است كه قصد پرداختن به آنرا نداريم ، اما چيزي كه مقصود از اين بيان مختصر است موضوع شعار هوشمندانه امسال يعني حمايت از كالاي ايراني است .

مسلما اين موضوع نيز داراي ابعاد متفاوتي است اما چيزي كه در سالهاي اخير جلب توجه مي كند و قابل ذكر مي باشد تكرار شعارهاي با ابعاد  اقتصادي كه بيشتر ريشه در معيشت مردم دارد است .

بسيار جاي خرسندي و شكرگذاري است كه جامعه سرافراز ايراني بعد از چهار دهه از انقلاب و پشت سر گذاشتن فراز و فرودها و چالشهاي فراوان امروز به آن ثبات و اقتدار و امنيت رسيده كه مجال يافته تا مسائل مربوط به رفاه و معيشت مردم خود را مورد توجه جدي قرار دهد ، و از سوي ديگر تكرار چند ساله شعارهاي با محوريت اقتصادي و معيشتي خود بوضوح بيانگر اهميت و اهتمام جامعه بخصوص شخص رهبري به اين مسائل و موضوعات پر اهميت مي باشد .

همانگونه كه پويايي و رفع مشكلات مربوط به اشتغال نيازمند گردش چرخهاي توليد و صنعت است ، پويايي توليد و صنعت نيز نيازمند توجه و اهتمام تمامي اقشار جامعه اعم از مسئولين و مردم به برخي موضوعات اساسي از جمله حمايت و استفاده از كالاهاي ايراني خواهد بود .

برمبناي گفته ها و روايات بزرگان دين فقر ريشه بسياري از گناهان و معضلات است و اين نكته اساسي بوضوح بيانگر اهميت موضوع اشتغال در سطح جامعه است ؛ و همانگونه كه بيان شد اين مشكل مرتفع نخواهد شد مگر با حمايت و خريد كالاهاي توليد داخل كه نياز به اهتمام تك تك افراد جامعه دارد كه اگر به سرنوشت و زندگي خود اهميت مي دهند اين موضوع را سرلوحه فعاليتها و زندگي روزمره خود قرار دهند . البته در اين مبحث موضوعات متعددي همچون بالا بردن سطح كيفيت توليدات داخلي و رقابت با كالاهاي مشابه خارجي ، بسته بنديهاي مناسب ، تبليغات كافي ، مبارزه جدي با معضلي اساسي به نام قاچاق و موارد متعدد ديگر قابل بررسي است كه در اين مجال نمي گنجد .

اما در نهايت آنچه مقصود از اين بيان مختصر است اينستكه با حل معضلي به نام بيكاري ريشه بسياري معضلات و حتي ناهنجاريهاي اجتماعي خشكانده  شده و در نهايت منجر به بالا رفتن سطح استانداردهاي رفاهي و زندگي جامعه خواهد شد ، و بيكاري حل نخواهد شد مگر بارونق چرخهاي توليد و صنعت داخلي ، و پويايي چرخهاي توليد نيازمند حمايت تك تك آحاد جامعه از توليدات و كالاهاي ايرانيست و اميدواريم با اهتمام و توجه همگي ما روز به روز شاهد كاهش معضلات و ناهنجاريها  در سطح جامعه و افزايش سطح شاخصهاي زندگي و اميد به زندگي در جامعه خود باشيم و برسيم به روزي كه همه ما بخاطر استفاده از كالاهاي باكيفيت ايراني احساس غرور نماييم .

                                                                                               

                                                                                                                  

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا