یزدفردا:اولین مرحله از تفاهم ایران و گروه 1+5 انجام شد. حال موجی از انتظارات برای سر و سامان گرفتن بازارها از جمله بازار پر سر و صدای مسکن در راه است.

به گزارش اقتصادنیوز، هر چند شاید در نگاه اول بررسی اثر مذاکرات لوزان بر بازار مسکن زود باشد، اما این موضوع می‌تواند بر سرمایه‌گذاری‌های مردم نقش داشته باشد. 
 
در این مورد  وزیر راه و شهرسازی گفته است: شوکی کوتاه‌مدت در انتظار بازارهاست اما توانايی كنترل آن در مجموعه دولت وجود دارد؛ بنابراين نگران خاصی در اين مورد وجود ندارد.
 
عباس آخوندی اعلام کرده است که توافق هسته‌ای اثر طولانی مدت بر بازار مسکن دارد؛ اما ممکن است به صورت موقت باعث تغییر استراتژی بازیگران بازارهای دیگر از جمله ارز و سهام شود اما از آنجا که دولت برنامه‌ریزی لازم را دارد، احتمالا نوسان دراین بازار‌ها کوتاه مدت و مقطعی خواهد بود. دولت برای مواجهه با هر شرایطی پس از توافق نهایی هسته‌ای آماده است. توافق یک اتفاق سیاسی مهم است و طبیعی است که بر اقتصاد اثر می‌گذارد اما دولت با تدبیر و تعقل درباره شوک‌های آنی برنامه‌ریزی کرده است.
 
این درحالی است که یک کارشناس اقتصاد مسکن پیش‎تر به اقتصادنیوز گفته بود که مذاکرات ژنو تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن نخواهد داشت، چرا که باید ابتدا بازار جهانی و تاثیر گذار بر مسکن بهبود یابد و پس از آن منتظر تغییرات بر بازار مسکن بود. 
 
بیت‌الله ستاریان در اظهارات خود تاکید کرده بود که مثبت و منفی بودن نتیجه مذاکرات به زودی بازار مسکن را تحت تاثیر قرار نمی‎دهد بلکه می‎تواند در بلند مدت بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد اما آنچه بیش از هر مورد دیگر بازار را تکان می‎دهد عرضه و تقاضا و کنترل بازار است.
 
به گفته وی، در دو سال گذشته به دلیل رکود در بخش ساختمانی کاهش ساخت‌و‌سازها رخ داد و از طرفی دیگر کوچ سرمایه از بخش مسکن به دیگر بخش‎ها صورت گرفت و همین باعث شد تا سال 94 هم همین اتفاقات رخ دهد و احتمال کاهش تولید برای سال جاری نیز وجود دارد. 
 
ستاریان بر این باور است که در دو، سه سال اخیر بازار داخلی اقتصادی کشور تحت تاثیر تحریم‌ها ضربه وارد کرده و به طور طبیعی کمبود واردات و مصالح مورد نیاز منجر به کاهش تولیدات و معاملات شده است. 
 
به اعتقاد این کارشناس اقتصاد مسکن، از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار تاکید بر به نتیجه رسیدن توافقنامه هسته‌ای ایران می‌رفت، چرا که این تواقفنامه بر بخش‌های تجاری و اقتصادی کشور تاثیر به‌سزایی گذاشته بود و حال باید دولت برای نجات بخش‌های اقتصادی اقداماتی انجام ‌دهد.
 
اما برخی دیگر بر این باورند که بازار مسکن تا زمان پایان مذاکرات نتیجه نهایی و به قطعیت رساندن توافقات ،‌با شوک همراه می‎شود و علاوه بر این، برخی دیگر معتقدند بازار مسکن تا زمان تعیین تکلیف و کنترل بر بازار به روال رکودی خود ادامه می‎دهد.
 
برخی از کارشناسان در تحلیل‎هایی پیش از مذاکرات و ارزیابی بازار مسکن پس از نتایج مثبت اظهار کردند که بازار مسکن تحت تاثیر عوامل متعددی همچون مصالح ، قیمت زمین و کنترل دولت با تغییر همراه می‎شود.
 
اما اواخر سال 92 بود که بازار مسکن روبه سردی رفت و روزهای سختی را تجربه کرد. رکود تورمی بازار را آزار ‌داد و خریداران و فروشندگان منتظر معجزه مذاکرات آذر‌ماه امسال شدند. در نهایت معجزه‌ای رخ نداد و داستان تحریم‌ها به سال بعدش موکول شد.
 
به گفته ایرج رهبر، رئیس اتحادیه انبوه‌سازان افزایش قیمت مصالح ساختمانی بیشترین تاثیری بوده است که توانست این بازار را با خود به سمت رکود ببرد و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گیرد. 
 
او معتقد است: تحریم‌های بخش مسکن همچون دیگر بخش‌های اقتصاد کشور به صورت مستقیم تاثیر‌پذیر نیست، چرا که در بخش تولید مصالح ساختمانی کاملاً به کشورهای دیگر وابسته نیستیم و کشور تا حدودی تولیدات داخلی ساختمانی دارد. 
 
از فردا بازارهای رسمی کار خود را آغاز می‎کنند و باید منتظر ماند و دید که چه تصمیماتی پیش روی بازار مسکن است و این بازار پس از یک دوره رکود چگونه خود را نجات می‎دهد. 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا