یزدفردا:رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده‌ایم که دیگر کسی با زبان تحریم با ملت ایران سخن نمی‌گوید.

محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، اظهار کرد: امروز ملت ایران دو شادی مضاعف دارد. یکی برای بارش‌هایی که مقدمه آبادانی ایران اسلامی است و دیگری برای تحقق تفاهم‌نامه هسته‌ای اخیر. راهی که ملت ایران در آن ایستادگی کرد و برای حق خود تلاش کرد امروز به مرحله‌ای رسیده که بداندیشان این ملت دیگر نمی‌توانند برخی از حرف‌هایی که در طول 13 سال گذشته را می‌زدند، بزنند.

 
وی ادامه داد: هنوز راه بلندی در پیش داریم، اما الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر از این‌که چرا ایران غنی‌سازی هسته‌ای دارد حرف نمی‌زند. دیگر کسی جرأت تحقیر فناوری علمی و تحقیقی ایران را ندارد و دیگر کسی با زبان تهدید با ملت ایران سخن نمی‌گوید. دیگر طرف مقابل به جای تحریم از همکاری بین‌المللی و به جای تهدید به تکریم رهبری ایران می‌پردازد. این موفقیت ملت ایران است که حاصل مقاومت و نرمش قهرمانانه بوده است.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور دلیل پیروزی ملت ایران را پایداری اقتصاد کشور و استفاده از زبان دیپلماسی دانست و گفت: موفقیت ایران به جز ایستادگی کشور در شرایط بد اقتصادی، مرهون استفاده ایران از زبان مثبت در صحبت‌های منطقی با دنیا بوده است. ما از اول هم دنبال نتیجه برد- برد بودیم. از آرمان‌های خودمان عقب نمی‌نشینیم اما نگرانی‌های طرف مقابل را هم درک می‌کنیم. ما با پافشاری بر حقوق‌مان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که طرف مقابل همه تأسیسات هسته‌ای ایران را چه در نطنز و چه اراک و همچنین در فردو قبول کرده است. همه فعالیت‌های ما از جمله غنی‌سازی در نطنز و اراک، رآکتور پیشرفته آب سنگین، فعالیت‌های وسیع هسته‌ای و تحقیقاتی در فردو مورد اذعان طرف مقابل قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: فعلاً با این تفاهم‌نامه به یک چارچوب مفهومی رسیده‌ایم. معنایش این است که دیگر کسی تأسیسات نطنز و سایر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نفی نمی‌کند و به دانشمندان هسته‌ای ما فرمان ایست نمی‌دهد. دیگر کسی نمی‌تواند به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ما تردید کند.
 
نهاوندیان همچنین خاطرنشان کرد: این‌که رهبران کشورهایی که قبلاً با ما از روی میز بودن تمام گزینه‌ها سخن می‌گفتند امروز از فتوای رهبری به عنوان اصلی‌ترین دلیل پایبندی مردم ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران یاد می‌کنند توفیق بزرگی است. اما چرا ما به این نقطه از توفیق رسیدیم؟ اصل کار عنایت حق تعالی و دعای ملت ایران بوده است. اما آنچه که در عمل انجام دادیم پیام اقتصاد کشورمان بود. به جای آنکه با تحریم ها از اقتصادمان پیام ضعف و تلاطم به گوش جهان برسد، در عوض دیدند که در پیشرفت اقتصادی شتاب کردیم. متوجه شدند که تحریم اقتصاد ایران را برهم نمی‌زند.
 
وی با تأکید بر موفقیت اقتصاد کشور علی‌رغم تحریم‌ها در سال‌های گذشته، گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات در عرصه اقتصادی یک آرامش و ثباتی را تجربه کردیم. در سال 93 با وجود دسیسه‌هایی که در حوزه نفت انجام شد و با تحمل فشارهایی که اعمال می‌شد، اقتصاد ایران شاهد کاهش تورم و همچنین شاهد قدم‌هایی در جهت پیشرفت اقتصادی بوده است.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با ابراز امیدواری برای گشایش فضای اقتصادی کشور در سال 94، خاطرنشان کرد: دولت توانست با وجود تحریم‌ها و مشکلات بسیاری که داشت بودجه سال 94 را با اتکای کمتری به نفت تحویل دهد. این چنین پیام‌هایی از اتکا به اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از طرف مقام معظم رهبری بیرون آمده است.
 
وی همچنین افزود: تجلی این نظام و حضور موفق و تعیین کننده آرمان‌های این ملت در منطقه طرف مقابل را به جایی رساند که دیگر تهدیدهایش کارساز نیست. آنها ادعا می‌کردند نگران وجود سلاح‌های هسته‌ای در ایران هستند اما ایران از آغاز، سخنش این بود که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. نیت ملت ما از داشتن فعالیت‌های هسته‌ای هرگز تولید سلاح هسته‌ای نبوده است.
 
نهاوندیان با بیان این‌که اگر آنهایی که با ما مخالفت می‌کردند امروز حق ملت ایران را باور کنند ما از آنها ناراحت نیستیم، گفت: بارها گفته‌ایم که از اول هم به دنبال بازی برد- برد بوده‌ایم. نگه داشتن فعالیت‌ها و حقوق هسته‌ای برد ایران است. همچنین باز شدن فضای اقتصادی کشور نیز برای کشور برد محسوب می‌شود. لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که ایران بتواند در حوزه صادرات بدون موانع کار کند. برداشته شدن موانع اقتصادی برای رشد اقتصاد ایران و دیگر فعالیت‌های اقتصادی که باعث رشد جوانان ایران اسلامی می‌شود، برد ما است.
 
وی افزود: با تصویب شدن توافقنامه در شورای امنیت اتحادیه اروپا تحریم‌ها را متوقف می‌کند و آمریکا به تحریم‌هایش پایان می‌دهد. اینها دستاوردهای مثبت ما است. برای به دست آوردنشان باید خدا را شکر کرد. البته باید بیدار و هوشیار بود. کسانی در جهان هستند که می‌خواهند ملت ایران موفق نشود. در مقابل چنین موضوعاتی ملت ایران منسجم و یک‌پارچه از مسیری که توسط رهبری هدایت می‌شود حرکت و از یکدیگر حمایت می‌ کنند.
 
نهاوندیان در پایان گفت: جزئیات این تفاهم‌نامه از روزهای آینده توسط طرف‌های داخلی و خارجی به نگارش درمی‌آید و همین موضوع در حال حاضر باعث خشم دشمنان ملت ایران شده است. دوستان ما از این موضوع خوشحال هستند و دشمنانمان ناراحت شده‌اند.
زنگنه: امیدوارم تفاهم ها هرچه زودتر اجرایی شود
-وزیر نفت گفت:تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در لوزان سوییس قابل قدردانی است و امیدوارم تفاهم های به دست آمده هر چه زودتر اجرایی شود.
 
به گزارش ایرنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ در سالن رولکس، دانشگاه پلی تکنیک لوزان از سوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، افزود: تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با کشورهای عضو گروه ٥+١ قابل قدردانی است.
 
وی اظهارداشت: امیدوارم تفاهم های به دست آمده دراین مذاکرات هر چه زودتر اجرایی شود.
 
براساس این گزارش، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست ظریف پس از هشت روز گفتگوهای سخت و فشرده با کشورهای عضو گروه ١+٥ شامگاه پنجشنبه بیانیه مشترکی صادر کردند.
 
ظریف در بدو ورود به تهران با اشاره به بیانیه پایانی لوزان گفت: مجموعه راه حل های اعلام شده در این بیانیه می تواند مبنای سند نهایی مذاکرات هسته ای باشد.
 
وزیر امور خارجه در نشست خبری در محل فرودگاه مهر آباد اظهارداشت: در گفتگوهایی که در سوییس انجام دادیم، به لطف خدا و با حمایت رهبر معظم انقلاب، حمایت ها و راهنمایی های بی نظیر ایشان از تیم مذاکره کننده و حمایت شجاعانه رئیس جمهوری از مذاکرات هسته ای، این امکان برای ما فراهم شد که به مجموعه ای از راه حلها برای رسیدن به توافق جامع دست یابیم. 
 
وی گفت: این مجموعه راه حل ها به عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مذاکرات هسته ای خواهد بود، ان شاءالله به لطف خدا و با واقع بینی طرف مقابل تا تیر ماه سند نهایی بر مبنای راه حل هایی نگارش می شود که در روزها و ماه های گذشته درباره آن بحث و تبادل نظر شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا