به گزارش خبرنگار یزد فردا درطبس

خبرنگار گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی : طبس آن عروسي است كه همه ي خوبي ها را با هم دارد، هركس او را ديد ، سخت از او دل تواند كند

به گزارش خبرنگار یزد فردا در طبس ؛ شیما کاظمی خبرنگار برنامه ایران گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی  با ارسال پیامی شرح سفر خود را به شهرستان طبس بیان کرد:


قبل از سفر ، به رسم همه ي سفر هايي كه تا امروز داشتيم ذهنمون رو از  هر گونه تصوري خالي كرديم تا وقتي كه به مقصد رسيديم ذهنمون مثل يك بوم نقاشي سفيد رنگ كم كم پر از نقش و نگار بشه و آخرين روز سفر اين نقاشي رو ببينيم كه آيا زيبا شده يا نه .

سفر به طبس سفر به يك شهر پر از زيبايي و سرسبزي بود . تصوري كه ما داشتيم كوير محض بود اما گوشه گوشه ي اون پر بود از نشونه هايي كه هر كدوم كافي بود براي اينكه بهمون ثابت بشه چرا به طبس ميگن عروس كوير .

لذت موندن در يك كاروانسراي قديمي در يك مكان ساكت به دور از شلوغي شهر همون ابتداي سفر حسابي شگفت زده مون كرد. كاروانسرايي كه قطعاً تنها كاروانسرايي نبود كه ميديديم اما زيباترين بود .

در طول تمام مسيرهايي كه براي رفتن به لوكيشن ها طي ميكرديم از پنجره به بيرون خيره ميشديم و از شكل و شمايل كوهها و عارضه هاي زمين شناسي كه همه جا بود تعجب ميكرديم .
از كويرها گرفته تا كوهها، تاقديس ها و درياچه ي نمك با اشكال چند ضلعي.

در كنار جاذبه هاي طبيعي بخش ديگه ي جاذبه هاي طبس كه به دنبالش بوديم ، روستاهاي اون بود . پيرحاجات با كوچه هايي كه بوي بهار و شكوفه ميداد اولين روستاي بود كه شناختيم .. بافت تاريخي از بالاي بلندي خودنمايي ميكرد و به روستا ابهت خاصي بخشيده بود .
صداي آب و سكوت روستا مثل مديتيشن بود و بهمون آرامش ميداد.

روز بعدي مقصد يك ژرف دره به نام كال سردر بود ...مسير آب رو گرفتيم و حدوداً ١ ساعت بعد به چشمه هاي آب گرم و سرد مرتضي علي رسيديم . يك چشمه ي طبيعي منحصر به فرد ... قدم به قدم آب از دل سنگ ها بيرون ميزد و صحنه ي زيبايي خلق كرده بود . كمي بالاتر در جايي كه دره تنگ تر ميشد طاق شاه عباسي ، با معماري فوق العاده ، اين همه زيبايي طبيعي رو تكميل كرد.
به دنبال روستايي ديگر روز بعدي را اغاز كرديم . شگفتي امروز ، روستاي كريت و قبرستان ويژه ي آن بود ... قبرستاني كه مرده ها را به امانت ميگرفت و بعداز چند سال بقاياي متوفي را به جاي ديگري منتقل ميكردند ... صاحب اقامتگاه براي ما از خاطرات زلزله و روزهاي تلخي كه سپري كردند ميگفت ... به خونه ها كه نگاه ميكردم ... "آه" كوتاهي سر دادم و با نگاهي به آسمان حكمت و مشيت الهي را شكر كردم ...

ژرف دره ي بعدي ، #كال_جني بود ... كال جني جن نداشت اما اگر جن هم داشت ما را تا اين حد شگفت زده نميكرد . ديوارهاي بلند با اشكال عجيب و حفره هاي ترسناك . اثري استثنايي از قدرت آب در طي ميليون ها سال .

و اما ازميغان، عجيب ترين و زيباترين روستا ازميغان بود . جايي كه از يك طرف با نخل هاي انبوه فضاي جنوب ايران و از طرف ديگر  با درخت هاي مركبات و شاليزارهايش فضاي شمالي ايران را با هم تداعي ميكرد.
آبشاري كه جاري بود و حوضچه هاي عميقي كه براي آبتني هر مسافري رو وسوسه ميكرد ..
ازميغان از زيبايي طبيعي چيزي كم نداشت و اصفهك هم از زيبايي معماري ..

به اصفهك كه رسيديم شيفته تر از روزهاي قبل فقط نگاه ميكرديم ... زلزله هر چه را بتواند نابود كند ، حس آرامش و متانت يك شهر يا روستا را از بين نميبرد. اصفهك از ان روستاهايي بود كه شما را شيفته متانت خود ميكرد .. همانطور كه نايبند و ساختار پلكاني اش..نايبند بي الايش .
بعد از سپري كردن يك شب در اصفهك فهميدم كه يك شب چقدر زمان كوتاهي است براي لذت بردن .
پايان سفر ما در طبس زيبا با اصفهك گره خورد..

امروز كه به طبس فكر ميكنم، طبس را با مردمانش معنا ميكنم . زيبايي اش ، سرسبزي اش ، هر آنچه كه به ما نشان داد، از مردم مهربان و نابي است كه دارد.
بي شك اين سفر بدون آنها نا ممكن و تلخ بود .

زحمات فراواني كه معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان علی الخصوص مهندس طلائی مقدم و همچنین ژئوپارک طبس و تمام مردم محلي و صاحبان اقامتگاههاي بومگردي در جای جای طبس و روستاهاي اطراف برای ما كشيدند هرگز از خاطرمان پاك نخواهد شد . بي شك بدون انها طبس را تا اين حد زيبا نميديديم .
طبس آن عروسي است كه همه ی خوبی ها را با هم دارد، هركس او را ديد ، سخت از او دل تواند كند .

شيما كاظمي
خبرنگار گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا