عضو جمنا معتقد است: وقتی فضای سیاسی جامعه تحلیل و در محافل سیاسی صحبت می شود این را احساس به وجود می آید که آحاد جامعه به صورت غیرسازمان یافته و غیرتشکیلاتی تمایل به تجربه نظام پارلمانی دارند.
پایگاه خبری یزد فردا،حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی درباره صحبت برخی چهره های اصولگرا به انتخاب رئیس جمهور از طریق مجلس به نامه نیوز گفت: ساختار فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران ریاستی-پارلمانی است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق مردم انتخاب می شوند، قوه مقننه اختیارات مستقل از سایر قوا دارد و وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را دنبال می کند. دولت نیز همچون برخی نظام های حاکمیتی دیگر کشورهای دنیا، تحکمی به مجلس شورای اسلامی ندارد و نمی تواند مجلس را محدود یا منحل کند. 
وی افزود: در نظام ریاستی-پارلمانی، رئیس قوه مجریه از طریق مردم انتخاب می شود اما کابینه با معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور به مجلس و اخذ رأی اعتماد از اکثریت نمایندگان کامل می شود و به طور مستقل شروع به کار می کند. مجلس جز نظارت بر اجرای قوانین نمی تواند در امور دولت دخالت کند. 
 
عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب یادآور شد: 4 دهه ساختار ریاستی-پارلمانی را برای جمهوری اسلامی ایران تجربه کردیم، حالا اگر سئوال شود، نظام چه ساختاری داشته باشد؟ معتقدم هر سه حالت ریاستی-پارلمانی، ریاستی و پارلمانی با نظام جمهوری اسلامی ایران سازگار است. نظام ریاستی آن است که رئیس دولت را مردم انتخاب می کنند و او وزرا برمی گزیند و مجلس نیز کار قانونگذاری و نظارت را دنبال می کند. در نظام پارلمانی مردم نمایندگان مجلس را انتخاب می کنند و وقتی دوره جدید پارلمان شکل گرفت جریان سیاسی که اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کرده، رئیس دولت یا رئیس جمهور را انتخاب می کند.
 
وی افزود: حالا باید دید که کدام ساختار از نظر کارشناسی کارآمد و در حل مشکلات جامعه و پیشرفت جامعه سریع جواب می دهد، هر ساختاری بهتر بود، آن را انتخاب کنیم. معتقدم ساختار ریاستی-پارلمانی را تجربه کردیم، حالا نظرها به آن سمت رفته که پارلمانی را تقویت کنیم.
 
این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در نظام پارلمانی رئیس دولت از طرف پارلمان انتخاب می شود که اگر مجلس دوم را نیز در کنار مجلس شورای اسلامی داشته باشیم آن وقت نظام پارلمانی ما قوی می شود.
 
وی افزود: در پارلمان همه آحاد جامعه از دورترین شهرها، سلایق سیاسی و اقلیت های دینی نماینده دارند، پس می توان روی تبدیل ساختار ریاستی-پارلمانی به پارلمانی می شود کار کرد تا رئیس دولت توسط پارلمان انتخاب شود. این اتفاق محاسنی دارد. هماهنگی بین مجلس و دولت بیشتر می شود، هر جریان سیاسی اکثریت کرسی ها را به دست آورد، قوی ترین فرد را برای ریاست دولت انتخاب می کند. ضمن آنکه میدان برای افرادی که پوپولیستی می خواهند وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شوند و دولت را به دست گیرند از بین می رود. البته ساختار نظام پارلمانی هم می تواند ضعف داشته باشد که باید روی آن کار کرد.
 
میرتاج الدینی درباره مهیا بود اوضاع و شرایط برای تبدیل نظام از ریاستی-پارلمانی به پارلمانی یادآور شد: قابل تأمل است روی آن می توان فکر کرد کسانی که رفراندوم را مطرح می کنند باید رفراندوم براساس تقویت نظام پارلمانی در چارچوب قانون اساسی  شکل بگیرد. وقتی فضای سیاسی جامعه تحلیل و در محافل سیاسی صحبت می شود این را احساس به وجود می آید که آحاد جامعه به صورت غیرسازمان یافته و غیرتشکیلاتی چنین میلی را به تجربه نظام پارلمانی دارند. نظام جمهوری اسلامی ایران امتیازی که نسبت به سایر نظام های مجود دنیا دارد، این است که محور وحدت رهبری ولایت فقیه است هر کدام این ساختارها می تواند مدیریت کلان کشور را پیش ببرد و هماهنگی های لازم در میان قوا را ایجاد کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا