سردبیر

سردبیر :فیلم مادری که این روزها در سینماهای کشور درحال اکران است تلاشی است از یک فیلم سازجوان یزدی که با تمام بی مهری هایی که معمولا در شهرستانها به فیلم سازان بومی می شود با شجاعت تمام ساخته شده است .

فیلم بلند مادری در جشنواره فیلم فجر سال گذشته خود را در رقابت با ساخته های بزرگان سینمای کشور قرار داد و توانست در بین فیلم های مطرح در جشنواره فیلم فجر خودنمایی کند.

این فیلم که تماما در شهر یزد ساخته شده سعی کرده تا شهرجهانی یزد را به خوبی به مخاطب خود معرفی کند وبا نمایی زیبا از خانه های تاریخی یزد و همچنین زیبایی های بافت تاریخی، این شهر را به مخاطب خود معرفی کند.

فیلم مادری با درایت و ظرافت خاص نویسنده و کارگردان خود  سعی کرده  حس عشق و تلاش برای حفظ  خانواده در نسل های مختلف جامعه ایرانی را به تصویر بکشد که قطعا توانسنه این حس را به مخاطب خود منتقل کند.

  داستان «مادری» که دربارهٔ زندگی دو خواهر است که به همراه  خاله خود در شهر یزد با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ با این تفاوت که یکی عشق خود را رها کرده و دیگر عشقش او را رها کرده است. آن‌ها یک تنه روبروی مشکلات و مسائلی که سر راه دارند، ایستادگی می‌کنند و فیلمساز توانسته مخاطب را تا پایان فیلم همراه داستان نگه دارد .....



اینکه یک بانوی یزدی به خود جرائت ساخت فیلم بلند را بدهد خود بزرگترین هنری است که بانو رقیه توکلی که به حق بانوی سینمای یزد است توانست به بهترین نحو از عهده  آن برآید و به نوعی بر این نکته خط بطلان بکشد که می توان دور از پایتخت زندگی کرد و کارهای بزرگ را انجام داد .

جادارد مسئولین استان نیز به خود جرات دهند و برای حمایت این بانوی هنرمند یزدی به میدان بیایند و با حمایت همه جانبه از وی و ساخته اش، تلاش خود را برای حمایت از کارهای فرهنگی را به عمل مبدل نمایند.

جادارد  با توجه به نزدیک بودن روز زن به جای شعار، عمل کرده و از یک بانوی ساختار شکن یزدی حمایت کرده تا شاید شاهد تکرار این اتفاق خوب برای دیگرهنرمندان استان هم باشیم و چه بسیارند هنرمندانی،که حمایت از توکلی ها باعث حرکت آنها شود .
هرچند که پس از یک هفته از اکران این فیلم تاکنون شاهد حتی یک بلیبورد در سطح شهر از طرف هیچ یک از ارگانهایی که با تمام وجود برای موضوع های دیگر هزینه می کنند نبودیم وشورای شهر یزد  و بانوان نماینده این شورا اگر بخواهند می توانند در این زمینه نقش پررنگی داشته باشند وشاید هم دربرنامه آنها باشد و البته قضاوت در این زمینه هنوز زود است و امید واریم شاهد حضور پررنگ شورای شهر یزد با رویکرد فرهنگی در این زمینه باشیم .
و کاش به جای پرکردن شهر یزد از بنرهای جشن فیلم ،با چند بیلبورد هم  از بانوی جوان کارگردان یزدی حمایت می کردیم و حداقل چند بنر را برای تشویق یزدی ها که به دیدن ساخته همشهری خود بروند هم در کنار چشن فیلم می زدیم تا حداقل دلگرمی باشد برای ادامه کار هنرمندانی که عطای مرکز نشینی را به لقایش بخشیده  و برای اعتلای نام شهرخود، یزد را برگزیده اند.

شاید کم لطفی باشد اگر حضور دکتر دانافرمدیرکل آموزش پرورش استان در سالن سینما تک یزد را دلگرم کننده ندانیم که برای دیدن فیلم وقت گذاشت تا حداقل دلگرمی باشد برای هنرمند یزدی که ارزش تلاش و هنرت را دقیقا می داند و آن پاس می دارد . .

یزد صنعتی، که تا کنون در تمام عرصه های صنعت حضوری موثر داشته است چرا نباید حضور در صنعت سینما را با توجه به بی آبی یزد و نعمت جهانی شدن شهر ،به نسخه ای برای آینده خود تبدیل نکند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا