آفتاب‌یزد- گروه سیاسی: برای مدت‌ها ماجرای سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد که پس از رای مردم از ورود به شورای پنجم این شهر بازماند، در رسانه‌های مختلف با واکنش‌های داغ و جنجالی روبه‌رو شده بود. تلاش برای رفع حکم تعلیق موقت این عضو زرتشتی تا حد پیگیری‌های رئیس‌جمهور پیش رفت. اما شورای نگهبان بر سر این تعلیق ماند و نیکنام تاکنون از ورود به شورا بازمانده است.
پس از این جریانات اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان ایران با طرح دوفوریتی اصلاح قانون شوراها برای ورود اقلیت‌های دینی و رای موافق اکثریت پارلمان دهم به این قانون تلاش کرد تا چاره‌ای قانونی برای حل این مشکل پیشه کند. طرح او در مجلس به تصویب رسید، به شورای نگهبان رفت، ولی طبق پیش‌بینی‌ها شورای نگهبان این طرح را غیرشرعی دانست، رد کرد و به مجلس بازگرداند. با این حال مجلس با پافشاری بر این طرح، اصلاح قانون انتخابات شوراها برای ورود اقلیت‌های دینی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد.
بسیاری فرستاده‌شدن این طرح به مجمع را پایان خیر و خوش ماجرای سپنتا نیکنام تعبیر می‌کردند. به‌خصوص آنکه پیشتر حتی چهره‌های اصولگرای مجمع مثل محسن رضایی و مصطفی میرسلیم وعده حل این مشکل را در مجمع داده بودند... اما حالا بعد از گذشت چندین هفته از ارسال طرح مجلس به مجمع در این‌باره شاهد نوعی سکوت و بی‌خبری در این زمینه هستیم.
جالب اینکه ظاهرا ماجرای سپنتا را نه تنها مسئولان فراموش کرده‌اند، بلکه رسانه‌ها نیز از یاد برده‌اند و این شاید همان موضوعی است که سپنتا نیکنام و البته همه اقلیت‌های دینی را برای همیشه از حضور در انتخابات شورای شهر محروم کند.

توئیت اخیر الویری
دلسردی از بازگشت این عضو شورای شهر یزد را می‌توان در توئیت اخیر مرتضی الویری و رئیس شورای‌عالی استان‌ها دید که نوشت: قرار بود عدم‌حضور سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد موقتی باشد، نه اینکه موضوع بلاتکلیف رها شود.
او همچنین خبر از نامه اعضای شورای‌عالی استان‌ها و درخواست از رئیس مجمع تشخیص مصلحت برای برطرف ساختن این مشکل می‌دهد. نامه‌ای که در بخشی از آن آمده: «اخیرا فقهای محترم شورای نگهبان، پس از انتخاب سپنتا نیکنام برای بار دوم به‌عنوان عضو شورا و پس از طی کل مراحل قانونی و تایید مراجع ذی‌ربط اجرایی و نظارتی و رای بالای مردم شهر یزد، نظریه‌ای عنوان و با شکایت یکی از کاندیداهایی که به شورا راه نیافته بود و بر اساس رای شعبه‌ای از دیوان عدالت اداری، عضویت ایشان موقتا تعلیق و تاکنون ادامه دارد. پس از طرح موضوع در شورای‌شهرهای مختلف و دخالت روسای قوای اجرایی و مقننه، مجلس با طرح دوفوریتی درصدد جبران بر می‌آید. پس از تصویب طرح در مجلس، شورای نگهبان با آن مخالفت و مجلس مجددا بر رای خود اصرار می‌کند و موضوع به آن مجمع محترم ارجاع داده می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع برای شورای‌عالی استان‌ها و نظر به سوگند آن‌ها و تاکید قانون‌اساسی به رفع تبعیض و توسعه عدالت توسط شوراها خواهشمند است دستور دهید در اولین فرصت به این موضوع رسیدگی و موجبات همدلی را بیش از پیش در جامعه فراهم کنند.»

با رئیس شورای شهر یزد برای سپنتا
اما یکی از شخصیت‌هایی که در طول این مدت تا می‌توانست سنگ بازگشت سپنتا نیکنام را به سینه زد و حتی گفته بود هرگز زیر بار امضای حکم محرومیت سپنتا از شورای‌یزد نمی‌رود غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد است. کسی که از اولین امضاکننده‌های نامه اخیر شورای‌عالی استان‌ها خطاب به رئیس مجمع تشخیص به‌شمار می‌آید. شاید بد نباشد تا ماه‌ها پس از آن اظهارنظرهای جنجالی و صریح او در دفاع از سپنتا، امروز به سراغش برویم و از وضعیت نیکنام در شورا و امیدش به بازگشت به شورای شهر یزد بپرسیم.
سفید که سال‌ها سابقه استانداری یزد را هم بر دوش می‌کشد و توانست در این دوره انتخابات شورای‌شهر یزد رای اول مردم را کسب کند درباره وضعیت فعلی سپنتا نیکنام به آفتاب‌یزد می‌گوید: «طبیعی است که نمی‌گذارند ایشان در نشست‌ها حضور داشته باشد، ولی ما هنوز هم می‌گوییم او حتی بعد از همه این ماه‌ها در مرخصی استعلاجی است، هر چند طرف مقابل می‌گوید او همچنان تعلیق موقت است.»
سفید اضافه می‌کند: «5 ماه است که این روند همچنان ادامه دارد و حکم جدیدی از دیوان عدالت اداری هم نیامده و تعلیق موقت سپنتا هنوز دائمی نشده است.»
وی درباره این سوال ما که پیش از این مجمع تشخیص مصلحت اعلام می‌کرد در صورت ورود بحث سپنتا به این نهاد مسئله را حل خواهد کرد، اما ظاهرا وضعیت به‌گونه‌ای دیگر پیش می‌رود، گفت: «در این‌باره اطلاع خاصی ندارم ولی می‌گویند طرح مجلس همچنان در کمیسیون مجمع مانده است و معلوم نیست در چه وضعیتی قرار دارد.»
رئیس شورای شهر یزد ادامه داد:«قانونی وجود دارد که اگر عضوی شش‌ماه در شورا حضور پیدا نکند به‌طور خودکار برکنار شود و شخص دیگر به‌جای او آید. ممکن است عده‌ای در حال تلاش باشند تا این تعلیق شش ماه خود را پُرکنند و سپنتا به‌طور دائم از ورود به شورا باز بماند.»

وضعیت سخت‌تر می‌شود
وی درباره اینکه آیا به این فکر کرده‌اید که بعد از پایان این شش‌ماه برای سپنتا چه باید کرد؟ پاسخ داد: «واقعا نمی‌دانم چه کنیم. اما مطمئنا تلاش می‌کنیم به‌دلیل اینکه عدم حضور شش ماهه سپنتا به خواست او نبوده و تحمیلی است و از طرفی قانون، حضور اقلیت‌های دینی را تا پیش از این در شورا منع نکرده بود، از او دفاع کنیم تا شاید برگردد. اما اینکه بعد از شش ماه چه اتفاقی رخ می‌دهد را نمی‌دانم، معتقدم زمان هرچه می‌گذرد وضعیت سخت‌تر و ناامیدکننده‌تر می‌شود.»
سفید درباره اینکه آیا نامه اخیر شورای‌عالی استان‌ها به رئیس مجمع تاثیرگذار است؟ می‌گوید:«نمی‌دانم تا چه میزان به این موضوع توجه می‌شود.»
او درباره این پرسش ما که در اوایل حکم تعلیق سپنتا گفته بود که مجری حکم سپنتا نخواهد بود، اظهارداشت: «هنوز هم بر سر حرفم هستم و اگر شرایط را طوری رقم بزنند که سپنتا نیکنام به شورا نیاید از ریاست شورای شهر یزد کناره‌گیری می‌کنم و هنوز هم می‌گویم که مجری این حکم نخواهم شد. اگر بعد از پایان این شش‌ماه تعلیق سپنتا همیشگی شد دیگر رئیس نخواهم بود.»
استاندار سابق یزد می‌گوید: «ما در انقلاب مشروطه شاهد حضور اقلیت‌ها در مجلس بودیم. در جمهوری اسلامی، حتی در ابتدای انقلاب مجلس خبرگان ما از علمای دینی آنها بهره برد، در مجلس شورا نیز آن‌ها 40 سال است که حضور یافتند. اما اکنون دستاوردی که یک‌صدسال پیش مردم ما در انقلاب مشروطه به آن دست یافته‌اند تا در کنار اقلیت‌های دینی امور سیاسی و کشوری را پیش ببرند را به‌گونه‌ای تقلیل دادیم آن‌هم شورایی که وظایفش به مراتب از تصمیمات مجلس کمتر است و مسائل محلی و امور شهری را برعهده دارد.»
رئیس شورای شهر یزد البته از تلاش‌های مجلس در این ماجرا قدردانی کرد و گفت: « در ماجرای سپنتا مجلس وظیفه خود را به‌خوبی انجام داد و با پافشاری بر موضع خود در دونوبت با رای بالا آن هم به‌صورت دوفوریتی به فکر راه‌حلی برای راهیابی سپنتا به شورا بود هر چند وضعیت و شرایط به‌گونه‌ای طی شد که ممکن است نتیجه‌ای غیر از خواست مجلس به‌دست آید.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا