تحرّکات جدیدی با اسم رمز «ناامید بودن مردم ایران»! شکل گرفته که هدف آن ایجاد «اعتراض ظالمانه» علیه نظام اسلامی است.

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

*** 

 

**پروازهای خوب وزیر دولت اصلاحات با آیه الکرسی

«احمد خرّم»، وزیر راه معزول دولت اصلاحات و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«درحال حاضر به شرایطی رسیده‌ایم که باید با توسل به آیات و ادعیه با هواپیمای داخلی مسافرت کرد. بنده شخصا زمانی که هواپیما سوار می‌شوم، متوسل به آیت‌الکرسی و چهارقل ‌می‌شوم زیرا احساس ایمنی چندانی به دلائل مختلف در هواپیماهای ایران وجود ندارد.»

او در این گفت‌وگو همچنین اظهار می‌کند:

میانگین سن ناوگان هوایی ایران را متجاوز از ۲۵ سال کرده و این میزان سن برای ناوگانی که عموما باید میانگین آن پایین‌تر از این ارقام باشد (باید زیر ۱۰ سال باشد) دارای تبعاتی است.[۱]

 

*از باب کنایه به آقای خرّم باید گفت که دعا و توسل در شرایط عقلانی نافع است و گرنه تبدیل به خرافات می‌شود. یعنی اگر به ناایمن بودن هواپیماهای ایرانی ایمان دارید نباید با آنها پرواز کنید و آیة‌الکرسی هم در این زمینه نمی‌تواند کاری برای شما بکند.

جدای از این، دقیقا مشخص نیست احمد خرّم با اینکه خود به دلیل حضور در سمت وزارت راه، به حقایق آگاه است اما چرا از گفتن حقیقت استنکاف می‌کند و سعی بر سیاه‌نمایی دارد!؟

چه اینکه او خود بهتر از همه می‌داند که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ بروز سوانح پروازی جزو ۱۰ کشور اول دنیا هم نیست [۲]، سقوط هواپیماها و سوانح هوایی در صورت رعایت استانداردها به سال ساخت پرنده ربطی ندارد و عمر هواپیما نیز در صورت اووِرهال و داشتن استانداردهای پروازی، اثر چندانی در کیفیت پروازی نمی‌گذارد.

حتی یکی از موارد جالبی که خرّم به آن اشاره نمی‌کند اینست که فرودگاه‌های کشورهای دنیا که جمهوری اسلامی ایران به بسیاری از آنها در قاره‌های مختلف جهان پرواز مستقیم دارد؛ از فرود هواپیماهای بدون استانداردهای پروازی، جلوگیری می‌کند اما ایران این مشکل را ندارد.

اصلاح‌طلبان از چند سال قبل و برای تسهیل بیشتر در زمینه‌سازی برای برجام اقدام به سیاه‌نمایی‌های گسترده‌ای از ناوگان هواپیمایی مسافربری ایران کرده‌اند.

این در حالی است که ایران حتی در دوران تحریم نیز توانایی خرید هواپیماهای در حدّ نو را داشته است و حتی در دولت آقای روحانی چند فروند هواپیما توسط چند ایرلاین ایرانی خریداری شدند که این مسئله عصبانیت آمریکا را هم برانگیخت.

قابل تأمل آنکه در همین صحبت‌های خرّم یک اعتراف جالب هم به چشم می‌خورد! او در پاسخ به این سؤال که «نمی‌توان هواپیمای با متوسط سن بالا را ایمن نگاه داشت؟ مگر امروز صنایع بهسازی هوایی به این منظور ایجاد نشده است؟» گفته است:

«بله. امکان استفاده از هواپیماها با متوسط سن بالا وجود دارد، اما در شرایط فعلی با زمین‌گیر شدن حدود ۱۳۰ فروند هواپیما و هزینه‌های بسیار زیاد و غیر اقتصادی بهره‌برداری و نگهداری و مرمت، این امکان فراهم شده است که معقول و منطقی نیست زیرا باید قطعات آنها به طور کامل تعویض شود که در این صورت به علت تحریم باید بین ۲ تا ۳ برابر از بازار سیاه قطعات هواپیماها تامین شود. اگر چنین شود در این شرایطی می‌توان از ناوگان هوایی استفاده کرد.»

او چند سال قبل هم در یک گفت‌وگوی دیگر در همین رابطه، صحبت‌های همیشگی‌اش مبنی بر ناامن بودن ناوگان هوایی ایران را اظهار کرده اما با تأکید بر اینکه «در زمان تحریم هم می‌شد هواپیمای نو و سن پایین خریداری کرد» تصریح کرده بود: ما نمی‌گوییم هواپیمای سن بالا را نمی‌شود ایمن نگه داشت، می‌شود ولی به چه قیمتی؟ ‌[۳]

در واقع و در حالت خوشبینانه باید گفت مسئله آقایان و چیزی که می‌گویند اما بر آن تأکیدی ندارند؛ میزان هزینه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران باید بخاطر دشمنی آمریکا در بحث تحریم‌ها بپردازد نه ایمن نبودن هواپیماهای ایران...

گفتنیست، اصلاح‌طلبان به تازگی مباحثی را مبنی بر «ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی» آغاز کرده‌اند.

 

***

 

**سنگ جهانگیری به پای لنگ حصر موسوی

«فاطمه سعیدی»، نماینده تهران و عضو کمیته رفع حصردر مورد اقدامات این کمیته گفته است:

ما در این کمیته اقداماتی انجام داده‌ایم و پیگیری هایی انجام شده است، امیدواریم به زودی شاهد رفع حصر باشیم. با رییس قوه مقننه و قوه قضاییه نشست داشتیم و ان شاءالله به زودی به نتیجه می نشیند. نظر اینها مساعد است و به دنبال تمهیداتی هستند که به زودی حصر به پایان برسد.

به گزارش اعتماد، سعیدی در مورد شروط احتمالی رفع حصر هم گفت: «شروط هنوز مشخص نشده و کمیته پیگیر است. امیدواریم نیروهای انقلابی به زودی به جامعه برگردند.»[۴]

 

*اصلاح‌طلبان از چند ماه قبل دائماً در حال تکرار این گزاره هستند که مسئله «حصر» تا عید به اتمام می‌رسد و میرحسین موسوی وکروبی بدون توبه از فتنه سال ۸۸، فعالیت‌های سیاسی خود را از سر خواهند گرفت. [۵]

این اظهارات اما در حالیست که هیچ نشانه یا خبر متقنی در این باره وجود ندارد و فقط این امکان وجود دارد که مقامات شورای عالی امنیت ملی در هر زمانی بنا به دلایلی اینطور تشخیص بدهند که برخی تغییرات در فاز ادامه حصر لازم است.

کما اینکه در ماجرای حصر مرحوم منتظری هم برخی تغییرات صورت گرفت.

«حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضائیه چند ماه قبل درباره فعالیت‌های چیزی به نام کمیته رفع حصر تأکید کرده بود: تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد ما تابع آن هستیم و هر موقع برداشته شد قوه قضاییه به وظیفه خود عمل می‌کند.[۶]

جدای از این مسائل لازم به اشاره است که اصلاح‌طلبان چطور از فکّ حصر بدون توبه رسمی سخن می‌گویند در حالی که لیدر اصلاح‌طلبان طی سال‌های پس از فتنه حتی اجازه یک ملاقات ساده را رهبر معظم انقلاب را نیز پیدا نکرده و حتی با مسئولان دفتر رهبری هم نمی‌تواند دیدار کند.

غیر از این، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی هم که سابق بر این ارتباطاتی با دفتر رهبری نظام داشت و گاهی خدمت مقام معظم رهبری هم می‌رسید اما بنا به گفته خودش، به دلیل تندروی در ایام انتخابات ۹۶ دچار اختلال در این رفت و آمدها شده است.

او در این باره به فایننشیال تایمز می‌گوید: من روابط بسیار خوبی با مقام رهبری دارم اما در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ قدری تندروی کردم. امیدوارم به زودی با رهبری دیدار کنم.[۷]

گفتنیست، «مجتبی ذوالنوری» ، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تازگی در واکنش به اظهارات عارف مبنی بر اینکه یک مقام سابق سپاه (ذوالنوری) به دنبال رفع حصر است، ‌ طی یادداشتی نوشت:

«در خصوص رفع حصر آقای کروبی، بنده تلاش کردم که او با توبه و جبران گذشته در مسیر نجات حرکت کند و بهانه شیطنت های مغرضین از بین برود، لکن کاسبان حصر و کسانی که حیات خود را در وجود دستاویز ها و بهانه هایی مانند حصر می‌دانند با کارشکنی خود پوست موز جدیدی را زیر پای کروبی در انتشار نامه جدید انداختند» .[۸]

حسین مرعشی نیز به تازگی توضیحات مبسوطی را درباره مشکل اصلاح‌طلبان برای رابطه و مذاکره با رأس نظام (که علت تامّه آن نیز مشخص است!) ارائه کرد. [۹]

 

***

 

**فتنه‌ای جدید با اسم رمز «ناامید بودن مردم ایران»!

«علیرضا علوی‌تبار»، فعال اصلاح‌طلب، به تازگی طی اظهاراتی در یک همایش گفته است:

هرکسی وقتی به جامعه‌اش نگاه می‌کند به سهم خودش  به مطلوب‌های کمیاب مثل ثروت توجه می‌کند. سپس بعد از توجه به توزیع آنها به رویه توزیع نیز توجه می ‌کند. در این صورت نظرش را درباره انصاف جامعه ارائه می دهد. این نظر به نوع و میزان مشارکت افراد در جامعه تاثیر می گذارد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه توضیح این تئوری و ارتباطش با جامعه امروز ایران تصریح می‌کند: اگر تلقی ما این است که امید اجتماعی به حداقل میزان خود طی چهار دهه گذشته رسیده است، دلیلش این است که مردم نه توزیع و نه مراوده‌ها را منصفانه نمی دانند و این تصویر از انصاف آنها را به سمت ناامیدی اجتماعی می‌برد.[۱۰]

 

*مسئله تأکید بر «ناامید بودن جامعه ایران» بویژه پس ازفتنه اقتصادی دیماه ۹۶، به یک دستور کار ویژه در ستاد جریان سیاسی خاص تبدیل شده است.

تاکنون و غیر از علوی‌تبار، کسان دیگری از اصلاح‌طلبان از جمله محمدعلی ابطحی، محمد کیانوش‌راد، علی صوفی،مصطفی معین و ابراهیم اصغرزاده نیز بر ناامید بودن جامعه ایرانی تأکید کرده‌اند. [۱۱]

جالب آنکه فضای اصلاح‌طلبان در این باره مصداق ضرب‌المثل با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن است! به این نحو که در کنار تأکید اصلاح‌طلبان بر القای فضای ناامیدی، جمع دیگری از اعضای ستاد مشترک اصلاحات و دولت بر خطرناک بودن این فضا تأکید می‌کنند. مثلا چندی قبل، علی ربیعی، وزیر کار دولت از این گفت که پخش ناامیدی، بزرگترین خیانت در کشور است. [۱۲]

برخی محافل تحلیلی معتقدند القای ناامیدی و ایضاً پروژه‌های دیگری مثل القای ناکارآمدی نظام و مفسدنمایی؛ تلاشیست برای زیر ضربه بردن مشروعیت نظام اسلامی که در نهایت و در صورت عدم پیشگیری و برخورد لازم، به ایجاد «اعتراض ظالمانه» منجر می‌شود.

مفهومی که می‌توان اغتشاشات قابل پیش‌بینی دیماه ۹۶ را نمونه‌ای از آن دانست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا