کتابخانه عمومی علامه جعفری یزد پیش از ظهر شنبه 28 بهمن با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، شهردار یزد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی بازگشایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در آیین بازگشایی این کتابخانه که شهردار یزد، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، معاون فرماندار یزد و جمع دیگری از مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند، محمدعلی طالبی، معاون سیاسی امنیتی استاندار در این جلسه با بیان اینکه در مناطق حاشیه‌ای شهر، مباحث فرهنگی جزو مسائل زیرساختی محسوب می‌شود، بیان داشت: بسیاری از مشکلات دیگری که در مناطق حاشیه شهر رخ می‌دهد، ریشه فرهنگی دارد و با حل معضلات فرهنگی این مناطق، سایر مشکلات نیز به خودی خود حل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید توجه‌شان را به تغییر شرایط مناطق حاشیه‌ای و به خصوص تغییرات مثبت فرهنگی معطوف کنند، تصریح کرد: در این خصوص کتابخانه‌ها نقش اساسی و مهمی دارند و می‌توانند مأمنی برای مردم، کودکان و جوانان این مناطق باشند و بستر لازم را برای توسعه فرهنگی مناطق حاشیه‌ای فراهم کنند.

طالبی افزود: منطقه حسن‌آباد یکی از مناطقی است که به لحاظ ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی موردغفلت قرار گرفته و شرایط در این نقطه از شهر یزد به گونه‌ای است که اقدامات ریشه‌دار فرهنگی نظیر کتابخانه‌سازی و جذب مردم به کتاب و مطالعه جزو واجبات است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد با بیان اینکه در مناطقی همچون حسن‌آباد باید بحث حضور و سکونت اتباع بیگانه را جدی گرفت، گفت: یکی از راه‌های ساماندهی فرهنگی اتباع بیگانه این مناطق، ترغیب آنان به حضور در کتابخانه و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کابخانه‌ها است که این امر باعث رشد فرهنگی و ارتقای اجتماعی آنان می‌شود.

وی همچنین از تلاش‌های رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و همکاران وی به دلیل توجه ویژه به بهسازی و تجهیز کتابخانه‌ها قدردانی کرد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با تشکر از حمایت ویژه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، بیان داشت: یکی از اقداماتی که از سه سال گذشته در دستور کار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته، تجهیر، بهسازی و زیباسازی فضای کتابخانه‌های استان بوده است.

وی ادامه داد: بهسازی و تجهیز کتابخانه عمومی علامه جعفری در منطقه حسن‌آباد نیز در همین راستا صورت گرفته است، چراکه این کتابخانه فضای فیزیکی مطلوب و جذابی نداشت و مراجعان نیز رغبت زیادی برای استفاده از این کتابخانه نداشتند.

دوست فاطمی‌ها با تشکر از پیگیری‌های رئیس و کارشناسان اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد برای بهسازی کتابخانه‌های غیراستاندارد، بیان داشت: عملیات بهسازی کتابخانه عمومی علامه جعفری یزد در ابتدای سال جاری آغاز شد و پس از صرف مبلغ 920 میلیون ریال برای بهسازی و زیباسازی آن، پایان یافت و در مرحله پایانی نیز مبلغ 600 میلیون ریال نیز صرف تجهیز آن شد.

وی بهسازی این کتابخانه را در راستای مصوبات کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان دانست و گفت: از دیگر مناطقی که نیاز مبرم به کتابخانه و افزایش فضاهای کتابخانه‌ای دارد، منطقه اسکان و محله آزادشهر یزد است که به دلیل بافت شهری فشرده و تراکم جمعیتی، توسعه کتابخانه‌ها در این مناطق احساس می‌شود.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد نیز در این مراسم توسعه کتابخانه‌ها را یکی از شاخص‌های مهم شهر پایدار و دانش‌محور دانست و اظهار داشت: در سال جاری شهر یزد به عنوان یکی از دو نامزد نهایی عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شده و امیدواریم با اجرای برنامه‌ای فرهنگی متنوع و همدلی همه دستگاه‌های ذیربط، شهر یزد بتواند به این افتخار دست یابد.

وی همچنین تصریح کرد: همه دستگاه‌های‌ فرهنگی و اثرگذار در حوزه مدیریت شهری باید تلاش کنند کتابخانه‌ها را به جایگاه شایسته و درخور آن‌ها برسانند.

در ایتدای آیین بازگشایی کتابخانه عمومی جعفری یزد که به همراه نشست «کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان» برگزار شد، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گزارشی از اجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه ارائه کرد.

وی برگزاری جلسه این کارگروه در کتابخانه علامه جعفری را به دلیل قرار داشتن این کتابخانه در منطقه ویژه حسن‌آباد یزد دانست و خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات جلسات پیشین کارگروه، بهسازی کتابخانه‌های موجود در مناطق حاشیه شهر بوده است که با پیگیری مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، هم‌اکنون شاهد بهسازی کتابخانه علامه جعفری در منطقه حسن‌آباد هستیم و امیدواریم در سایر مناطق ویژه شهری نیز توسعه کتابخانه‌ها مورد توجه اعضای کارگروه قرار گیرد.

در پایان جلسه مشترک «آیین بازگشایی کتابخانه عمومی جعفری یزد» و «کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان» از پیمانکار پروژه‌ بهسازی کتابخانه علامه جعفری و مسئول و کتابدار این کتابخانه قدردانی شد.

اعضای کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همچنین از کتابخانه سیّار دفتر موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی که در مناطق حاشیه‌ای شهر یزد فعالیت دارد، دیدن کردند.

به گفته مسئول این کتابخانه، تاکنون بیش از یک هزار و 800 نفر از ساکنان منطقه اسکان یزد به عضویت این کتابخانه درآمده‌اند.

در حاشیه این جلسه همچنین فعالیت‌های یکی از سمن‌های فعال در حوزه نجوم و اخترشناسی که با کتابخانه علامه جعفری همکاری دارد، توسط مسئول این سمن تشریح شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا