استاندار یزد در نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان‌های یزد و کرمان اظهار داشت: استان‌های یزد و کرمان هر دو برای چشم‌انداز آینده خود به انتقال آب نیاز دارند و از هر گزینه ممکن و میسوری برای این منظور بهره خواهند برد تا این رخداد شکل بگیرد اما، زمان خاصی را برای آن تعیین نخواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، «محمود زمانی قمی» در نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان‌های یزد و کرمان که با موضوع بررسی راهکارهای انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد در استانداری کرمان برگزار شد؛ اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم که چشم‌انداز 1420 و 1450 یزد و کرمان به‌پای تصمیمات امروز نوشته خواهد شد و این تغییر اقلیم و تمام حوادث و رویدادها اعلام می‌کنند که امروز زمان تصمیم‌گیری دقیق است.
وی بابیان اینکه استان یزد و کرمان از تمدن‌های بزرگ کشور هستند و در همه ادوار در اقتصاد نیز نقش ایفا کرده‌اند؛ ادامه داد: این دو استان توانایی ساخت تمدن را نیز دارند و می‌توانند منشأ تمدن هم باشند.
استاندار یزد بابیان اینکه پیش‌نیاز این چشم‌اندازها در حوزه صنعت، معدن و گردشگری است؛ اضافه کرد: ثبت یزد به‌عنوان اولین شهر خشتی جهان و شهر جهانی موجب افزایش ورود و خروج گردشگران به شکل چشمگیری خواهد شد و نیاز است بر اساس این اقتضائات تصمیم گیری کنیم.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بحث انتقال آب و دیدن نیازهای استان در بخش‌های عنوان‌شده در چشم‌انداز اظهار داشت: با شروع و ادامه پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس که از مگا پروژه‌های کشور است همه به این نتیجه رسیدند که چنین اقدامی بزرگ ممکن است.
زمانی قمی افزود: خوشبختانه بخش صنعت در این مسیر واردشده و پیشرفت خوبی نیز حاصل‌شده است اما اتفاقات خوبی که برای تشکیل کنسرسیوم‌ها رقم خورده است باید مراقبت شود تا با تشکیل جلسات در دولت؛ اجرای پروژه دیگری نیز محقق شود.
وی همچنین با تأکید بر تسریع درروند کار انتقال آب که منفعت بالایی را برای استانهای هرمزگان دارد و یزد و کرمان نیز از آن بهره‌مند‌می شوند؛ عنوان کرد: قطعاً برای رفع نیازهای چشم‌اندازی سه استان باید اقدامات دیگری نیز انجام شود و بخش خصوصی هم بااراده و عزمی که دارند در مشارکت این پروژه موردتوجه ویژه هستند.
استاندار یزد بابیان اینکه باید بخش خصوصی را در همه حوزه‌ها حضور داشته باشد؛ بیان داشت: هم‌افزایی استان‌ها برای پیشبرد کار و اخذ مجوزها از سوی دولت نیز باید به‌طور ویژه موردتوجه باشد، چراکه لازم است نظر دولت در این موارد بیشتر جلب شود و مجوزهای لازم را داشته باشیم.
وی با اشاره به انتقال آب از دریای عمان نیز گفت: استان‌های یزد و کرمان هر دو برای چشم‌انداز آینده خود به انتقال آب نیاز دارند و از هر گزینه ممکن و میسوری برای این منظور بهره خواهند برد تا این رخداد شکل بگیرد و قطعاً زمان خاصی را برای انتقال تعیین نخواهیم کرد اما آغازگر این طرح انتقال خواهیم بود.
زمانی قمی بابیان اینکه استان‌های یزد و کرمان می‌توانند اقدامات مؤثری در این زمینه داشته باشند؛ تصریح کرد: پیشنهاد دارم کمیته مشترکی متشکل از دستگاه‌های مربوطه و معاونت‌های عمرانی دو استان شکل بگیرد تا با حضور بخش خصوصی نیازها و چشم‌انداز آینده استان نیز مشخص شود.
در این جلسه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، مدیرکل صنعت معدن و تجارت، مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری استان و جمعی از فعلان بخش خصوصی استان نیز استاندار یزد را در این سفر همراهی می‌کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا