تمام اظهار نظرها پیرامون برگزاری استخدام قریب الوقوع در آموزش و پرورش کشور

 

یزدفردا"سردبیر:اعلام فراخوان آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش تا اسفندماه امسال دور از ذهن نخواهد بود.

احتمال برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در بهمن ۹۶
به گزارش یزدفردا :رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش خبر داد: احتمال برگزاری آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش برای جذب ۱۵ هزار نیرو
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از احتمال تخصیص ۱۵ هزار سهمیه استخدامی جدید و برگزاری آزمون در بهمن ماه در صورت موافقت سازمان امور اداری و استخدامی خبر داد.
اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین مذاکرات انجام شده پیرامون برگزاری آزمون استخدامی جدید برای آموزش و پرورش اظهار کرد: مذاکراتی با سازمان اداری و استخدامی در حال انجام است و مشغول قطعی کردن شاخص‌ها هستیم. به محض آنکه شاخص‌ها قطعی شوند در مورد سهمیه استخدام برای زمان باقی مانده سال ۹۶ تصمیم‌گیری می‌کنیم.
وی افزود: در سال جاری یک مرحله جذب ۱۰ هزار نفری و یک مرحله جذب هشت هزار نفری داشتیم. پیشنهاد ما این است مجددا ۱۵ هزار سهمیه جدید برای بهمن ‌ماه به ما تخصیص دهند ولی در مجموع برای سال آینده عدد بیشتر از این‌هاست.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام مصوبه مجلس در خصوص جذب نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز اظهار کرد: مخالف هرگونه طرح و سیاست مغایر سند تحول بنیادین هستیم. خوشبختانه رویکرد مجلس به این طرح همراه با تامل و بررسی بوده است و تا کنون بسیاری مسائل روشن شده و لازم است از مجلس و کمیسیون آموزش تقدیر کنیم که در نهایی کردن این مصوبه تعجیل نکردند. پیش‌بینی می‌کنیم آنچه در نهایت تصویب شود با مصالح سند تحول و آموزش و پرورش همخوان باشد.
چهاربند درباره شمار  مشمولان این مصوبه گفت: آنچه برآورد شده حدود ۱۲۰ هزار نفر است، البته تعاریف مشمولان در طرح و قوانین قبلی مشخص نشده بود و به همین علت تفاوت در آمارها به شدت بالاست. به عنوان مثال مشمولان نهضت سوادآموزی با یک تعریف ۳۵ هزار نفر و با یک تعریف دیگر  ۱۳۰ هزار نفر می‌شوند.
وی همچنین درباره ادغام چند معاونت در این وزارتخانه عنوان کرد: باید تعداد معاونت‌ها به پنج مورد برسد.  البته مسئولیت این امر با معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی است. باید یک اصلاح ساختار صورت بگیرد. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید ۱۵ درصد نیروهای اداری در طول برنامه کاسته شوند که تکلیفی برای همه دستگاه‌هاست.

احتمال انتشار آگهی استخدامی آموزش و پرورش طی این هفته

وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون استخدامی جدید در این وزارتخانه توضیحاتی داد.
محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو یی دیگر در مورد برگزاری آزمون استخدامی جدید برای متقاضیان ورود به حرفه معلمی و جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش اظهار کرد: با سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری این آزمون رایزنی‌های اولیه انجام شده و مقدمات کار را آماده کرده ایم.
وی ادامه داد:‌ با توجه به هماهنگی اولیه‌ای که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم اگر این هفته سهمیه‌هایی برای جذب نیروی انسانی از سوی این سازمان به آموزش و پرورش اعلام شود، فراخوان جذب نیرو را در این هفته خواهیم داد.
وزیر آ‌موزش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم روند برگزاری آزمون استخدامی به گونه‌ای پیش رود که قبل از پایان سال زمان آزمون را اعلام کنیم و دانشجویانمان برای ورود به حرفه معلمی مشخص شوند.
بطحایی در مورد اولویت‌های پذیرش در آزمون استخدامی پیش رو یادآور شد: در همه دوره‌های تحصیلی جذب نیروی انسانی را مورد توجه قرار داده ایم، اما هنوز درباره تعداد آن نمی‌توان نظر داد، چرا که سهمیه‌ها را سازمان اداری و استخدامی قطعی اعلام می‌کند

 

موافقت مجلس و دولت برای جذب نیرو در آموزش و پرورش

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است با توجه به حجم بازنشستگان تا ۴ سال آینده، روش استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی کفاف نخواهد داد.
سیدمحمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نحوه جذب معلم در آموزش و پرورش، گفت: از دو طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و آزمون استخدامی -طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان- می‌توان به استخدام معلمان اقدام کرد هرچند کمیسیون آموزش مجلس و وزارتخانه آموزش بر سر استخدام همراه با آزمون حق‌التدریسان نیز توافق کرده‌اند.

 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به حجم بازنشستگان تا ۴ سال آینده که حداقل ۱۳ هزار نفر خواهند بود روش استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی کفاف نخواهد داد به همین دلیل آموزش و پرورشی‌ها با دنبال اجرای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هستند تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر پس از پشت سر گذاشتن آزمون و دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان استخدام شوند.

 

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و آموزش و پرورش برای آنکه استخدام حق‌التدریسان خلاف برنامه ششم نباشد آزمون را در نظر گرفتند و این پیشنهاد توانست دو سوم رای را در مجلس بیاورد، افزود: از حق‌التدریسان که تعدادشان حدود ۳۰هزار نفر است آزمونی مجزا با منابع مشخص گرفته می‌شود و باید همه آن‌ها را که عموما با تجربه هستند، تعیین تکلیف کرد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مشکل اساسی در آموزش و پرورش عدم ارائه آمارها و داده‌های مستند دانست و گفت: نیروهای آموزش و پرورش ساماندهی درستی ندارد به همین دلیل شاهد کمبود نیرو در ابتدای، هنرستان‌ها و… هستیم چراکه از آمار ورودی و خروجی نیروهای خود خبر ندارد.

تامین کمبود ۵۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش برای سال ۹۷
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تأمین کمبود ۵۰ هزار نیروی انسانی برای سال آینده بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی برای آموزش و پرورش سالانه تأمین می‌کند، ۸ هزار نفر در آزمون استخدامی گذشته آموزش و پرورش استخدام شدند و انتظار داریم ۱۵ هزار نفر در آزمون استخدام بهمن ماه ردیف استخدامی بگیرند و برای مابه ‌التفاوت نیرویی که نیاز داریم مخصوصاً در رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای، ناچار هستیم از طریق خرید خدمات و حق ‌التدریس نیروهای شاغل، کمبود را جبران کنیم.

و در خبرها داشتیم

معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی: مجوز استخدام از سوی سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش داده شده و به طور حتم تا اسفند ماه امسال فراخوان آن اعلام خواهد شد.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی در گفتگویی  درباره برگزاری آزمون و استخدام از طریق ماده ۲۸ گفت: یک آزمون نیز برای به کارگیری نیرو از میان دانش آموختگان دانشگاهی برگزار می شود.
وی گفت: زمان برگزاری این آزمون در اسفند ماه امسال و یا اوایل سال ۹۷ پیش بینی شده است و پذیرفته شدگان در آن، پس از شرکت در دوره های آموزشی، به تدریش مشغول خواهند شد.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی گفت: در سطح کشور به کارگیری ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی از طریق این آزمون پیش بینی شده است که سهم استان نیز ۱۹۰ نفر است.

 


معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: البته برگزاری این آزمون در حال رایزنی است و هنوز به قطعیت نرسیده است.
خوش آیینه درباره برگزاری آزمون و استخدام از طریق ماده ۲۸ گفت: یک آزمون نیز برای به کارگیری نیرو از میان دانش آموختگان دانشگاهی برگزار می شود.


وی خاطرنشان کرد: دانش آموختگان دانشگاهی بر اساس رشته های مورد نیاز در این آزمون شرکت می کنند و البته بیشترین نیاز آموزش و پرورش در رشته های مربوط به آموزگاری است و در این باره به کارگیری مردان در اولویت ما است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، ردیف های جذب نیرو که جذب نمی شود برای سال آتی محفوظ است.

* رایزنی برای برگزاری ۲ آزمون استخدامی در آموزش پرورش
معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی برای برگزاری ۲ آزمون استخدامی است گفت: یک آزمون برای جذب و استخدام نیروهای حق التدریس برگزار می شود و تنها نیروهایی که به صورت حق التدریس در حال فعالیت هستند می توانند در آن شرکت کنند.


وی افزود: آموزش و پرورش تلاش دارد که استخدام در این نهاد تنها از طریق آزمون انجام شود و از این رو، تنها افرادی که در آزمون نمره علمی را به دست آوردند و مراحل گزینش را طی کنند، استخدام می شوند.

وی گفت: در سطح کشور ۲۷ هزار نفر از نیروهای حق التدرسی  می توانند در این آزمون شرکت کنند.

وی گفت: زمان برگزاری این آزمون در اسفند ماه امسال و یا اوایل سال ۹۷ پیش بینی شده است و پذیرفته شدگان در آن، پس از شرکت در دوره های آموزشی، به تدریش مشغول خواهند شد.معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی برای برگزاری ۲ آزمون استخدامی است گفت: یک آزمون برای جذب و استخدام نیروهای حق التدریس برگزار می شود و تنها نیروهایی که به صورت حق التدریس در حال فعالیت هستند می توانند در آن شرکت کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش تلاش دارد که استخدام در این نهاد تنها از طریق آزمون انجام شود و از این رو، تنها افرادی که در آزمون نمره علمی را به دست آوردند و مراحل گزینش را طی کنند، استخدام می شوند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا