معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان یزد تأکید کرد: باوجود همه چالش‌ها و مشکلات موجود اگر با مردم گفتگوی صریح و صادقانه داشته باشیم و مشارکت آنان را در عرصه‌های مختلف جلب کنیم می‌توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد؛ دکتر «اسحاق جهانگیری» عصر شنبه 14 بهمن‌ماه در جلسه شورای اداری استان یزد بابیان اینکه انقلاب اسلامی صرفاً یک میراث سیاسی نبود بلکه سرفصل جدیدی برای زندگی مردم ایران در پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم بود گفت: آن زمان بسیاری فکر می‌کردند دین کارایی خود را ازدست‌داده است و دیگر امکان وقوع انقلاب دینی وجود ندارد اما مردم ایران با هدایت امام بزرگوار بنیان انقلابی را گذاشتند که در تاریخ منحصربه‌فرد است.
دکتر جهانگیری افزود: ما در انقلاب اسلامی می‌دانستیم که رژیم شاه را نمی‌خواهیم و می‌دانستیم که به دنبال آزادی، استقلال، عدالت‌خواهی و مردم‌سالاری هستیم. ملت ایران در یک‌صد سال گذشته برای آزادی و عدالت مبارزه کرده بود و مردم در آرمان‌هایشان می‌خواستند که درصحنه مدیریت کشور نقش تعیین‌کننده داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه ملت ایران به دنبال استقلال بودند و می‌خواستند نظامشان استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد، گفت: ما در انقلاب وعده زندگی بهتر را به مردم دادیم و باید وضع و شرایط انقلاب و دوران پیش از آن را برای نسل جوان بازآفرینی و بازخوانی کنیم.
دکتر جهانگیری بابیان اینکه ما حتماً در اداره کشور مشکلاتی داشته‌ایم و از نقطه آرمانی و مطلوبی که امام (ره) می‌خواست و انقلاب در آن مسیر حرکت می‌کرد فاصله‌داریم گفت: البته نباید آن‌طرف ماجرا را فراموش کنیم و باید بدانیم که کجا قرار داشتیم و به کجا رسیدیم. از یک رژیم استبدادی و وابسته به شرایط امروز رسیده‌ایم و بسیاری از سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بازخوانی تجربه انقلاب برای توسعه کشور مفید است. این بازخوانی و نگریستن به مسائل فرصت‌های جدیدی برای کشور به وجود می‌آورد. تاریخ انقلاب به ما می‌گوید راه غلبه بر مشکلات گفتگوی صریح و صادقانه با مردم است.
دکتر جهانگیری با اشاره به دفاع مقدس و تهدید ظاهری صدام حسین برای تسخیر چندروزه خوزستان و شکست ایران گفت: چه شد که آن جوانان با کمترین سابقه مدیریتی آن دوران را اداره کردند و ما حتی یک وجب خاک به دشمن ندادیم، این مهم رخ نداد مگر به دلیل گفتگوی صادقانه با مردم.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: بازخوانی تجربه انقلاب در سی و نهمین سالگرد استقلال ایران نشان می‌دهد اگر میان مردم و مدیریت کشور اعتماد ایجاد شود و میان مدیران و مسئولان استحکاک ایجاد نشود و نیروی موجود در اختیار در جهت حل مشکلات قرار گیرد ظرفیت ایران بسیار بیشتر از مشکلات پیش روی است.
وی سپس استان یزد را استانی با فرهنگ و تاریخی بزرگ توصیف کرد و گفت: این استان الگو و سند درخشانی برای ملت ایران است. یزد سند روشن برای توسعه کشور است.
دکتر جهانگیری گفت: مردم یزد از یک‌سو پایبند به سنت‌های اصیل خود هستند و از سوی دیگر در صنعت و توسعه زبان زد شده‌اند. دین‌داری آن‌ها تعارف نیست و قناعت از نقاط برجسته فرهنگ آنان است.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مردم یزد اهل مدارا و گفتگو هستند و به همین دلیل این استان می‌تواند الگوی توسعه باشد.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه ایران ازنظر قومیت و ادیان کشوری استثنایی است گفت: حتماً باید به اقوام کشور توجه کنیم وگرنه اشتباه رفته‌ایم و اگر در این خصوص کوتاهی کرده‌ایم باید آسیب‌شناسی کنیم.
وی افزود: اهل سنت بخش مهمی از مردم کشور هستند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مولوی عبدالحمید تصریح کردند نمی‌توان پذیرفت که تبعیض در حق اهل سنت روا باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور بابیان اینکه استان یزد این ظرفیت را دارد که می‌تواند به‌صورت یک الگوی جدی در کشور در دستور کار قرار گیرد، به ویژگی‌های شهید صدوقی شهید محراب اشاره کرد و ضمن گرامیداشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین آیت‌الله خاتمی، به ویژگی‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی اشاره کرد و گفت: نجابت تمام را از ایشان در جریان بحران و اعتراضات اخیر مشاهده کردیم که باوجودآنکه خیلی‌ها که مدعی حمایت از نظام هستند حاضر نشدند یک کلمه حرف بزنند اما حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی سینه سپر کرد و از نظام و رهبری دفاع کرد و به همین دلیل موردتهاجم دشمنان خارج از کشور قرار گرفت.
وی با اشاره به یکی از دیدارهای خود با مقام معظم رهبری و گفتگو درباره حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درباره حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی فرمودند که ایشان انسان نجیب و روحانی پاکیزه‌ای است و من هیچ مسئله اخلاقی و مالی از وی نشنیده‌ام.
دکتر جهانگیری ادامه داد: من معتقدم که باتدبیر رهبر معظم انقلاب حتماً این سرمایه در اختیار نظام قرار خواهد گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی کارهای بزرگی انجام و خدمات بزرگی ارائه داده است افزود: ما برای برون‌رفت از مشکلات راهکارهای روشن داریم و باید با انسجام و وحدت بر همه مشکلات غلبه کنیم و اگر انسجام و وحدت داشته باشیم هیچ مشکلی نیست که نتوانیم از آن عبور کنیم.
وی با اشاره به خصومت‌های رئیس‌جمهور آمریکا با ملت ایران گفت: شخصی که به تعبیر خود آمریکایی‌ها تعادل ندارد و باید به مراکز درمانی مراجعه کند هرروز علیه ملت ایران اقدامی انجام می‌دهد.
دکتر جهانگیری با اشاره به مسائل و آشفتگی‌های منطقه تصریح کرد: ما باید علاوه بر مشکلات خود مسائل منطقه را نیز حل کنیم و نباید نسبت به سرنوشت مردم مسلمان منطقه بی‌تفاوت باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: البته در مبارزه با گروه تروریستی داعش نیز همین اتفاق افتاد و سپاه در برابر داعش درخشید و سردار سلیمانی عزیز به‌عنوان سرداری افتخارآفرین در این زمینه خوش درخشید که باید از این فرصت‌ها به‌خوبی بهره‌برداری کنیم چراکه هر جا که از فرصت‌ها استفاده نکردیم همان فرصت‌ها به تهدید تبدیل شد.
وی اضافه کرد: جریانات سیاسی، قوای سه‌گانه و همه نهادها باید باهم حرف بزنند و اگر همه در کنار یکدیگر باشیم حتماً از مشکلات پیش رو عبور خواهیم کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور کمبود منابع آب، مسائل زیست‌محیطی، محدودیت بودجه دولت، بیکاری و کاهش رفاه مردم را به‌عنوان برخی چالش‌های کشور برشمرد و گفت: البته در برابر این چالش‌ها، کشور از فرصت‌های بی‌نظیری برخوردار است که رهبری اندیشمند و مردمی که پای نظام ایستاده‌اند ازجمله فرصت‌ها هستند. وقتی رهبر کشورمان را با رهبران کشورهای منطقه مقایسه می‌کنیم تفاوت‌های بسیار زیادی مشاهده می‌کنیم و تردیدی نیست که رهبر معظم انقلاب از جایگاه والایی برخوردارند و قابل‌مقایسه با سایر رهبران کشورهای منطقه نیستند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه باید طرح‌های بزرگ درزمینه های مختلف اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها نیازمند صدها میلیارد دلار اعتبار است البته منابع مالی خارجی به‌سرعت به سمت ایران سرازیر خواهد شد و تا همین‌الان سی میلیارد دلار موافقت‌نامه فاینانس نهایی شده که 12 میلیارد دلار آن به مرحله اجرا رسیده است.
دکتر جهانگیری ادامه داد: متأسفانه عده‌ای اصرار دارند که بگویند کاری انجام‌نشده، نباید این‌قدر بدبین باشیم، امروز برخی کشورهای اروپایی به دنبال راهکارهایی هستند که به شرکت‌های خود خط اعتباری بدهند تا بتوانند با ایران همکاری کنند و در این میان ایتالیا و فرانسه به شرکت‌های خود خط اعتباری دادند تا از طریق ارز یورو با ایران همکاری کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 6 درصد برای اشتغال روستاها در نظر گرفته، گفت: در طرح‌های دانش‌بنیان نرخ سود 4 درصد است و اگر مسئول هر منطقه‌ای نتواند از این فرصت استفاده کند باید در برابر مردم پاسخگو باشد.
وی همچنین از اختصاص 20 هزار میلیارد تومان برای تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: در بودجه سال آینده کل کشور اعتبار خوبی بیش از 70 هزار میلیارد تومان دیده‌شده تا بخش خصوصی بتواند در تکمیل طرح‌های عمرانی با دولت مشارکت کند.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به اختصاص اعتبار برای بافت‌های فرسوده گفت: این منابع مالی می‌تواند منجر به استحکام‌بخشی بافت فرسوده در استان‌های مختلف نظیر یزد شود.
وی همچنین به موضوع گردشگری در استان یزد نیز اشاره کرد و گفت: هیچ بخشی نمی‌تواند مانند گردشگری در زمینه های اشتغال، جذب منابع مالی و انتقال فرهنگ مؤثر باشد به همین دلیل گردشگری از اولویت‌های مهم دولت است.
دکتر جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از کسانی که دائماً گرد یأس و ناامیدی در جامعه می‌پراکنند خاطرنشان کرد: عده‌ای دائماً درصدد مأیوس کردن مردم هستند و تصور می‌کنند که با این‌گونه اقدامات می‌توانند رقیب را از صحنه خارج کنند اما اگر مردم نسبت به آینده خود مأیوس شوند و احساس کنند که آینده آن‌ها با این نظام تأمین نمی‌شود به دنبال مسیرهای دیگری می‌روند.
در این جلسه وزرای صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، نیرو و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به تشریح برنامه‌های خود برای استان یزد پرداختند
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، استاندار و برخی مدیران و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی هم هرکدام در سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود درباره استان پرداختند و خواستار توجه هر چه بیشتر دولت به این استان شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا