محمد علی نجفی امروز به رسانه دیگر کارگزاران یعنی روزنامه شرق با اشاره به فشارها بر شهرداری تهران گفته است :«اما من ایستاده ام» اما گویا سایرین برای او نیاستاده اند.

پایگاه خبری یزد فردا،شاید وقتی بعد از آن همه پیگیری و استرس اصلاح طلبان توانستند محمد علی نجفی را به «بهشت» برسانند کمتر کسی گمان می کرد عمر شهرداری این چهره اصلاح طلب اینچنین کوتاه و البته پرحاشیه باشد . 

 
حالا اما خیلی مولفه ها تغییر کرده است ؛ نه محمد علی نجفی برای اصلاح طلبان کسی بوده که آنها انتظارش را داشتند و نه محمد علی نجفی انتظارش برای حمایت همه جانبه اصلاح طلبان از او برآورده شده است. 
 
شهردار تهران اگر چه پای بولتن ها را وسط کشیده و تلاش کرده تا خود را همچنان به دور از اخبار ضد و نقیض نگه دارد اما گویا پشت صحنه خبرهای دیگری وجود دارد . شاید اکنون مهمترین نشانه جدی بودن رفتن محمد علی نجفی از ساختمان شهرداری را ارگان رسانه ای حزب کارگزاران در اختیار اهالی سیاست و رسانه قرار داده است .کارگزارانی ها تلاش وافری از خود نشان داده اند که ماجرای جدایی از نجفی از کارگزاران را پررنگ کنند . آنها معبر مهمی را برای خود باز کرده اند ؛ راهی برای توضیح و توجیه چرایی عبور از نامزد مورد علاقه اشان برای شهرداری تهران.
 
آنها حتی اگر امروز از منتقدان جدی محمد علی نجفی هم باشند همه در خاطر دارند که چگونه تمام قد برای شهردار شدن او تلاش کردند .
 
ماجرا از این قرار است که حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران هفته گذشته از استعفای «محمدعلی نجفی» خبر داده و گفته بود: معمولا در ایران افرادی که مسئولیت می پذیرند، از احزاب جدا می‌شوند.اما محمد علی نجفی زیرکانه ماجرای این اظهار نظر را این چنین توضیح می دهد :« استعفایم مقوله جدیدی نیست؛ از حدود ۱۰ سال پیش به دلیل ایجاد مشغله های مختلف، احساس کردم حضورم در تیم کارگزاران و شورای مرکزی نمی تواند چندان مفید باشد. حدود ۱۰ سال قبل از شورای مرکزی حزب کارگزاران استعفا دادم اما چند روز پیش به طور رسمی استعفایم را تقدیم کردم. از دوستانم در حزب کارگزاران خواستم با استعفایم موافقت کنند؛البته ارتباطم را با کارگزاران و همچنین دیگر احزاب قطع نخواهم کرد.»
 
پس از این اظهار نظرها روزنامه سازندگی ماجرا را به صورت کامل البته با جهت گیری خاصی و منتشر کرده است و حتی محمد عطریانفر در ذیل این گزارش مطلبی با این عنوان نوشته :«متارکه نجفی از کارگزاران تا اطلاع ثانوی» . این یادداشت در واقع تکمیل کننده گزارشی است که با عنوان «دوری از کارگزاران و نزدیکی به دیگران» نوشته شده است .

پشت در اتاق شهردار چه خبر است ؟
محمد علی نجفی روزهای سختی را سپری می کند .او می داند لابی برای جایگزینی او نه از سمت رقبای سیاسی اصولگرا بلکه از جانب متحدان و حامیان سابقش دنبال می شود . این را هم خوب حس کرده که حتی نزدیک ترین افراد به او گزینه های مورد رایزنی برای جایگزینی او هستند .  گویا  در همین میانه پیشنهاد کناره گیری هم به او داده شده است تا کار به شورای شهر و استفاده از ابزار برکناری نباشد . او اما تا امروز مقاومت کرده است . می داند رفتنش از شهرداری یک پایان بد برای یک عمر سیاست ورزیش است . 
 
چه کسی شهردار می شود ؟
تا اینجای کار معلوم شده که کارگزاران دیگر قرابت سابق را با او ندارد و تا همین جای کار دو جایگزین جدی از حزب خود برای شهرداری تهران دارد . بیشترین نگاه ها به محسن هاشمی دوخته شده است . برخی منابع خبری به صورت غیر رسمی می گویند محسن هاشمی طرفدارانی در میان اصولگرایان هم دارد و لابی های مهمی در این مورد صورت گرفته است . مرعشی نیز فردی است که شانس رسیدنش به شهرداری تهران بیش از سایرین مطرح است . او گویا در این مورد با مراجعات مهمی نیز مواجه بوده است . مساله اما به همین سادگی نیست . دیگر طیف های اصلاح طلب از اطرافیان رییس سابق دولت اصلاحات گرفته تا حلقه محمد رضا عارف برای خود گزینه های دیگری دارند و نمی خواهند دوباره عرصه را به کارگزارانی ها بدهد . از روز گذشته البته دوباره نام اسحاق جهانگیری هم برای شهرداری تهران مطرح شده است ، گمانه ای که چندان جدی به نظر نمی رسد . فعلا اعضای شواری شهر از این جلسه به آن جلسه دعوت می شوند تا مشخص شود وزنه که طیف برای انتخاب شهردار جدید سنگین تر است . گویا هفته مهمی در پیش است؛ محمد علی نجفی امروز به رسانه دیگر کارگزاران یعنی روزنامه شرق با اشاره به فشارها بر شهرداری تهران گفته است :«اما من ایستاده ام» اما گویا سایرین برای او نایستاده اند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا