سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - «متاسفانه برخی مدیران بی انگیزه، آویزان کشور شده اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آن ها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند.»

این جملات بخشی از سخنان دکتر اسحاق جهانگیری است، تاملی هر چند اجمالی در این گفتار معاون اول رئیس جمهور چند نکته و ضرورت را به ذهن می رساند: اذعان جهانگیری به وجود مدیرانی بی انگیزه و آویزان شده به کشور، بیانگر واقعیتی روشن و محسوس است و اهمیت آن وقتی بیشتر جلوه می کند که از زبان شخصی شنیده می شود که علاوه بر سابقه طولانی مدیریت در بخش ها و سطوح مختلف مدیریتی، هم اکنون در جایگاه بسیار مهم معاون اول رئیس جمهور و شخص دوم اجرایی کشور قرار دارد، یعنی کسی این حرف و ادعا را مطرح می کند که بنابر اقتضای شغل و جایگاهش افزون بر داشتن اطلاعات فراوان و کلی از مسائل ریز و درشت کشور از بسیاری جزئیات و مسائلی آگاهی دارد که اکثر قریب به اتفاق مردم و بسیاری از مسئولان از آن ها اطلاعی ندارند. وجود مدیران بی انگیزه در سیستم اداره کشور هر چند کم تعداد هم باشد- که نیست- ضررهای جبران ناپذیری بر مُلک و ملت تحمیل می کند خصوصا اگر به «بی انگیزگی»، «بی تعهدی»، «بی لیاقتی»، مدیریت «رانتی و خویشاوندی و ژن برتری» و ... را هم اضافه کنیم بیشتر به خطرها و زیان های حضور این گونه مدیران در سیستم اداره کشور پی می بریم .

با انتخاب استاندار جدید " محمود زمانی قمی" انتظار می‌رفت که مدیریت ارشد استان، در جهت همراهی و هماهنگی بیشتر تغییراتی را در سطوح مختلف مدیریتی انجام دهد ، ولی باگذشت چندین ماه از شروع به کار ایشان شاهد عدم تغییرات لازم در بدنه مدیریتی استان به‌ویژه در سطح معاونت‌ها که نقش کلیدی و ممتازی در عرصه سیاست‌گذاری‌ها و نقشه راه در شناخت ضعف‌ها و کمبودها و نقص‌هایی که در عرصه‌های گوناگون می‌تواند داشته باشد، هستیم.

گویا تاکنون جناب استاندار ضرورتی برای تغییرات مدیریتی  احساس ننموده و ترجیحاً با مدیران قبلی که کارنامه و بیلان کاری آن‌ها در شاخص‌های گوناگون به‌ویژه در مسائل محوری و بنیادین استان مانند  بیکاری، بحران آب ،آلودگی محیط زیست، حضور اتباع خارجی و ...  مشخص است، تمایل به ادامه همکاری دارند !؟ . انتظار می‌رفت جهت کاهش و زدودن مشکلات استان برنامه ای مشخص طرح‌ریزی و با نیروهایی تازه نفس و کارآزموده با جدیت اجرایی می شد.

 بلاشک این حقیقت و واقعیت را نمی‌توان کتمان نمود که اگر استاندار قبلی نتوانست در برخی از حوزه‌ها به‌ویژه در عرصه کاهش بیکاری و بحران آب قرین به توفیق باشد، بخشی از مسؤولیت و عدم توانایی آن مربوط به همین افراد و کسانی است که مسؤولیت‌های مختلف را بر عهده داشته‌اند و همچنان نیز در این مسؤولیت‌ها و منصب‌ها قرار دارند! که متاسفانه شاهد هستیم بیشتر بجای خدمت به مردم دنبال منافع حزبی و محفلی خود هستند . در شرایط فعلی  از ناحیه مردم، صاحب‌نظران، کارشناسان و دغدغه‌مندان توسعه و پیشرفت استان که خواهان موفقیت و یا حرکت در مسیر کاهش درد و آلام مردم این دیار هستند به این نکته اساسی مکررا تاکید شده که تغییر و جهت‌دهی مناسب در سطح استان ایجاد نخواهد شد، جز اینکه در بسیاری از حوزه‌ها ، خانه‌تکانی اساسی بر مبنای شایسته‌سالاری و بهره‌وری مناسب در انتخاب مدیران شکل گیرد.

متأسفانه امروز استان یزد، علی‌رغم برخورداری از بسیاری مواهب طبیعی و اقلیمی و انسانی؛ باز در سطوحی قابل‌توجه از بیکاری، بحران آب ، اتباع بیگانه ، مهاجرت روستاییان به شهرها، مهاجرت نیروهای تحصیل‌کرده و جویای کار به نقاط دیگر کشور، آمار طلاق و کاهش ازدواج، آمار جرائم و بزه‌ها، میزان افسردگی، وضعیت نابسامان ساخت‌وسازها و تخریب منابع طبیعی، محجوریت و انزوای نخبگان و شخصیت‌های ذی‌نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان و ده‌ها پدیده و مشکلات آسیب‌زای دیگر رنج می‌برد!

آقای استاندار براستی مدیران ضعیف ، ناکارآمد، بی تعهد و رانتی تا چه وقت شناسایی و برکنار خواهند شد؟آیا با روند کنونی می‌توان به همدلی و همراهی مردم استان با جریان اعتدال و اصلاحات و مهم‌تر از آن با اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی در چهار سال پیش رو امیدوار بود؟

حکایت بعضی ازمدیران این استان  که متاسفانه کم نیستند ! مثنوی هفتاد من است و هر چه از آن نوشته شود باز هم کم است . آیا استاندار محترم، انتظار دارند مشکلات استان با وجود بعضی مدیران ... حل شود. بطور حتم  چنین نخواهد شد؟! چراکه برخی از این مدیران نالایق و شیفته مدیریت و رئیس بازی !! نه تنها از نوع  مدیران « رانتی » ، « ژن برتری » ، « آویزان » و « بی انگیزه»  محسوب می شوند، بلکه متاسفانه فقط به واسطه زد و بند های پشت پرده در این جایگاه قرار گرفته اند و هیچ کدام به واسطه شایستگی ، بایستگی ، دانش و تجربه  به این مقام دست نیافته اند، بلکه طبق سفارش فلانی های پشت پرده و گاها مرکز نشین ها در این مقام جا خوش کرده اند و خاطرشان هم جمع است که فعلا تکان نخواهند خورد؟! تکان نخواهند خورد !! و کسی جرات جابجایی آنها را ندارد! الا در منصب و پست بهتر و بالاتر ... !!؟ .

اگر مجموعه مدیریتی ایران را با معیارهای مدیریتی نوین و استاندارد مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که قرار گرفتن مدیران در جایگاهی که لیاقت آن را ندارند یکی از آفت های مدیریتی در ایران است. مدیرانی ضعیف و متملق که بسیاری از آنها به دلیل کم سوادی و یا عدم کفایت و لیاقت در اداره امور کشور در جایگاه هایی هستند که نباید باشند. مدیرانی که دانش و توانایی لازم برای مدیریت را ندارند و بر پایه روابط به جایگاه مدیریتی دست یافته‌اند، افرادی را برای همکاری برمی‌گزینند که چالشی برای آنان درست نکنند. این در حالی است که تاکید بر ارزیابی عملکرد وکارائی، تقسیم و پراکنده کردن بروکراسی‌های امور دولتی به صورت کارشناسانه و متخصص‌گرایانه از ویژگی های مدیریت نوین است. کما اینکه برخی مدیران چندین سال است که در یک پست یا چند پست مشغول هستند به گونه ای که گویی این مدیران جزء اموال دولتی هستند. و اینکار باعث شده است که این پرسش به وجود بیآید که آیا استعدادهای دیگری غیر از این افراد وجود ندارد؟ چرا که خلاف استاندارد ها و ارزیابی های عملکرد و کارائی، نمی توان از مدیران بی کفایت انتظار سود دهی یا کارآمدی را داشت.

آقای استاندار، مردم دارالعباده و دارالعلم یزد  در کنار مهمان نوازی خود که زبان زد خاص و عام است ، محبت و صداقت مهمانان خود را با زکاوتی خاص در خاطر نگاه می دارند ، لذا اگر می خواهید نام نیکی از خود در اذهان مردم خون گرم و نجیب این دیار برجای بگذارید، دنباله رو راه و مسیر اشتباه گذشتگان نباشید و با اقدام جهادی و تلاش همه جانبه، برسر وعده های خود و دولت در استان بمانید و بکوشید.دنبال روی از سیاست بازان ، سیاست زدگان و جاه طلبان شیفته قدرت نه خدمت ، ثمره ای جز تفرقه  و دو دستگی  و از حرکت ایستادن چرخ پیشرفت و ترقی جامعه ندارد.

آقای استاندار ، از گذشته باید درس گرفت و در عزل و نصب‌ها و نیز اداره امور، شایسته‌سالاری و شایسته گزینی را در اولویت قرار داد. نیروی انسانی در هر مجموعه‌ای حرف اول را می‌زنند، انتصاب‌های محفلی و خارج از ضابطه، باعث بی‌انگیزه شدن نیروها و هدر رفت سرمایه‌های انسانی و نیز تل انبار شدن مشکلات و در نهایت نارضایتی عمومی خواهد شد.

یزد امروز بیش از هر زمانی به اتحاد و انسجامی نیاز دارد که هم نگاه غلط به خود را اصلاح کند و هم مشکلات و بحران های موجود را پشت سر بگذارد. آقای " زمانی قمی " اگر نمی خواهید ناجی یزد و یزدی باشید پس حداقل با همراهی با سیاست زدگان جاه طلب و حزب بازان منفعت طلب به افزایش بحران ها و معضلات  استان  دامن نزنید.

            سید علی فراز مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا