شهر یزد پس از اثبات ارزش های ملموس و ناملموس خود و ثبت جهانی در تابستان، برای دومین بار در زمستان امسال نیز معتبرترین جایزه زیست محیطی و پایدار جهانی را به واسطه ساختار پایدار خود، از دست رئیس بنیاد جهانی انرژی در هیجدهمین اجلاس سالانه این بنیاد دریافت کرد.

ارزش های ملموس و ناملموس یزد پس از ثبت جهانی، برای دومین بار در سال 96 جهانی شد و معتبرترین جایزه زیست محیطی و پایدار جهان را از طرف بنیاد جهانی انرژی، از بین نزدیک به 2000 پروژه از 178 کشور عضو به خود اختصاص داد.

این جایزه تحت عنوان شهر پایدار جهانی و در بخش جوانان توسط مؤسس و رئیس بنیاد جهانی انرژی، ولفگانگ نیومن در هیجدهمین اجلاس سالانه این بنیاد که روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم دی ماه در سالن اجلاس سران تهران برپا شده بود به شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر یزد اهداء شد.

معماری بسیار سازگار با طبیعت، استفاده از تکنولوژی بادگیرها و سیستم قنوات، مصالح بومی و عایق از کاهگل و خشت،  ویژگی هایی مثل حیاط میانی و گودال باغچه، استفاده از گونه های گیاهی کم آب خواه و سازگار با محیط و به طور کلی معماری هوشمندانه و عجین با محیط از جمله ویژگی های بوده که یزد را لایق عنوان شهر پایدار کرده است.

تلاش شهر و شهرداری یزد برای احیا و حفظ قنوات و آب انبارها و  بادگیرها، ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه، پویش روز بدون خودرو، فرهنگ تفکیک از مبدأ، توسعه مسیرهای پیاده، شهرت شهر دوچرخه ها، ترویج ساخت و ساز سبز و مدیریت انرژی در ساختمان ها با برگزاری دوره ها و حمایت از مصالح نوین از دیگر ویژگی هایی بوده است که صفت پایدار را برای شهر یزد به ارمغان آورده است.

در نهایت باید به شاخص مهم آی تی و آی سی تی  به عنوان پایلوت و توسعه زیرساخت های لازم برای تحقق شهر الکترونیک مانند سامانه های کارت شهروندی، شهربین و چشم شهر اشاره کرد که یزد را لایق دریافت جایزه بنیاد جهانی انرژی کرده است.

مبتکر این جوایز ولفگانگ نیومن معتقد است یزد قرن ها پیش بر اساس اصول سازگاری با محیط زیست و پایداری ساخته شده است. بادگیر های یزد نمادی خیره کننده از این معماری بی نظیر است و باید شهر یزد را اولین نمونه شهر پایدار در جهان نامید.

خاطر نشان می شود شهرداری یزد برای توسعه سبز و پایدار شهر برنامه‌هایی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تهیه نموده که اولین قدم آن، تشکیل کارگروه های تخصصی اجرایی در پنج موضوع فرهنگی، گردشگری، آب و انرژی، پسماند، فضای سبز و ساخت و ساز سبز بوده است.

البته در کوتاه مدت شهرداری در تدوین تعرفه عوارض، سیاست‌های تشویقی در ارتباط با ساخت و سازهای سبز از جمله عایق بندی ساختمان، بازیافت فاضلاب و تولید انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر را در لایحه پیش بینی کرده که امید می رود با این روند مردم  به رعایت ضوابط ساخت و ساز سبز تشویق شوند و آینده بهتری را برای شهر رقم بزنند.

شایان ذکر اینکه یزد به عنوان اولین شهر برای دریافت جایزه سبز کاندیدا شد و جایزه دریافت شده تعهداتی را برای مدیریت این شهر ایجاد می‌کند تا در راستای پایداری، قدم‌های محکم تری بردارد و نتیجه آن شهر پاک، سبز و ایده آل خواهد بود.

شهر یزد از قدیم ساختار پایداری داشته و بافت سنتی آن همچنان پایدار و پابرجا است. آیتم‌های زیست محیطی که در این شهر مورد استفاده قرار گرفته نیازهای شهروندان را با تغییر سبک زندگی و پیشرفت‌ها دگرگون کرده اما هنوز هم می‌شود این نیازها را با پایداری گذشته مورد توجه قرار داد و برطرف کرد.

شایان ذکر اینکه بنیاد جهانی انرژی از سال ۱۹۹۹م با هدف معرفی و حمایت از پروژه های سازگار با محیط زیست و توسعه پایدار تأسیس شده است.

آقای کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و خانم مانکا گاندی وزیر سابق محیط زیست هند از چهره های سرشناس بین المللی عضو هیأت رئیسه این بنیاد هستند.

این بنیاد سالانه جوایزی را در دو سطح ملی و بین المللی به پروژه های مؤثر در صرفه جویی انرژی و افراد تأثیرگذار در توسعه پایدار اهدا می کند. برندگان این جوایز در یکی از مقوله های زمین، آتش، آب، هوا و جوانان توسط پنلی از اعضای سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد، بانک جهانی و شورای انرژی های تجدید پذیر اروپا انتخاب می شوند.

همچنین ریاست هیأت داوران جایزه جهانی انرژی را خانم مانکا گاندی عضو فعلی پارلمان و وزیر سابق هند در حوزه محیط زیست بر عهده دارد.

این بنیاد تاکنون به سه شخصیت بین المللی نیز به عنوان اشخاص حقیقی جایزه اعطا کرده است که سومین آنان دکتر معصومه ابتکار است. نفرات اول و دوم به ترتیب میخائیل گورباچف و آرنولد شوایتزینگر به خاطر فعالیت های گسترده زیست محیطی و افرادی که صدایشان در جهان شنیده می شود، بوده اند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا