رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

ساعت 3:30 بعدازظهر روز شنبه 16 دی ماه جاری نشست شورای آموزش‌وپرورش استان با حضور محمود زمانی قمی استاندار یزد، مجتبی زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، معاونان استانداری، فرمانداران و روسای آموزش‌وپرورش مناطق و شهرستان‌ها و چند نفر از موسسان و مسئولان مدارس غیردولتی یزد در سالن اندیشه استانداری برگزار گردید. نویسنده این سطور بنا دارد به مواردی از مذاکرات مطرح شده در آن نشست اشاره و توضیحاتی ارائه نماید. بزرگان دین آموخته‌اند باید در گفتار از تملق و چاپلوسی خودداری کرد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرماید: «اُحْثُوا التّرابَ فِی وُجُوهِ الْمَدَّاحِینَ بر چهره ستایشگران خاک بیفشانید»(1) و مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب مکرر مردم را از بیان عبارات ستایش‌آمیز از جمله در برابر زمامداران و حاکمان منع نموده و می‌فرماید: «ستودن بیش از آنچه که سزاوار است نوعی چاپلوسی و کمتر از آن، درماندگی یا حسادت است»(2)
در اسلام به نیکو گفتن و رعایت ادب و احترام به دیگران سفارش گردیده و از جمله حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «ای جماعت شیعه! برای ما زینت باشید و مایه ننگ و عار ما نباشید. با مردم نیکو سخن بگویید، زبان‌های خود را حفظ کنید و آن را از حرف‌های زاید و سخنان زشت نگهدارید»(3)
نگارنده وظیفه می‌داند از محمود زمانی قمی استاندار سپاسگزاری نماید که با اشاره به کمرنگ شدن اخلاق در جامعه گفت: «اگر از حریم اخلاق صیانت کنیم بسیاری از مشکلات در حوزه سیاست و سطح جامعه کاهش پیدا می‌کند... در دین مبین و در فرهنگ پرافتخار ایرانی، فرهنگ سپاس و تشکر را باید پاس بداریم اما توجه داشته باشیم که هر نکته‌ای حدومرزی دارد. وی بابیان اینکه هیچ واژه‌ای را جز استاندار برای خود نمی‌پسندم؛ تصریح کرد: نیازی به پسوند و پیشوند ندارد و کاری را که انجام می‌دهم وظیفه خود می‌دانم و برای گره‌گشایی از کار مردم به این استان آمده‌ام، لذا از تعریف و تمجید و مقدمه بپرهیزید و فقط برای حل مشکل مردم کار کنید... عبور از مرزهای تمجید و پیشروی به سمت تملق نوعی تخریب است. استاندار خواستار حذف تشریفات در برنامه‌های اداری و برگزاری نشست‌ها شد.»(4)
گرچه نظر پیشنهاد دهندگان و موافقان اولیه تاسیس مدارس غیردولتی براساس ضرورت و از روی خیرخواهی و جلب مشارکت مردم در امر آموزش بوده و عده زیادی از سرمایه‌گذاران مدارس غیردولتی نیز با مشکلاتی روبرو می‌باشند اما بعضی به علت عدم رعایت ضوابط و مقررات و دریافت شهریه‌های گزاف و خارج از عرف زمینه‌هایی فراهم آورده‌اند تا شهروندان بگویند مدارس غیردولتی به تبعیض در امر آموزش و اختلاف طبقاتی دامن زده است. آنچه به اصطلاح عیان است و حاجت به بیان آن نیست، این‌که تعدادی از گردانندگان این‌گونه آموزشگاه‌ها در شهرهای مختلف بدبینی مردم را افزایش داده و گاه اتفاق افتاده است بعضی از نیکوکاران با نیت خیر، میلیاردها تومان هزینه و محیطی برای تحصیل عموم دانش‌آموزان فراهم نموده‌اند اما گردانندگان آن موسسات با انحراف از اصول اولیه و برخلاف اساسنامه همان موسسه از ورود دانش‌آموزانی که توان پرداخت شهریه‌های آن‌چنانی ندارند جلوگیری نموده و یا دانش‌آموزانی را که گاه با افت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند با لطایف‌الحیل اخراج نموده و مشکلاتی برای خانواده‌های آنان به وجود آورده و می‌خواهند در مسیرهایی گام بردارند که به قول خودشان کلاسشان از مرتبه و مکان عالی تنزل نکند!! و دولت‌ها نیز به علل مختلف تا کنون در زمینه مشارکت‌های مردمی در امر آموزش توفیق چندانی بدست نیاورده‌اند. در نشست استانداری جو حاکم بر جلسه شتاب‌زده احساس می‌شد به ویژه این برداشت وقتی قوت گرفت که فرصت اظهارنظر در وقت تعیین شده که در دستور جلسه نیز آمده بود به حاضران داده نشد. مناسب بود جلسه‌ای با آن وزانت که با حضور معاون وزیر و مقامات عالی اجرایی استان و شهرستان‌ها و روسای آموزش‌وپرورش تشکیل شد ترتیبی اتّخاذ می‌گردید تا از هر شهرستان و منطقه مسئولی بتواند حداقل پنج دقیقه نظرات و پیشنهادها و احیاناً نقاط قوت و ضعف شورای آموزش‌وپرورش محل خدمت خود را اعلام نماید.
از حواشی آن نشست این بود که یکی از موسسان شکوه و گلایه داشت بعد از شرکت در مزایده خرید زمین، وجهی به حساب خزانه واریز نموده تا از طرف اداره کل راه و شهرسازی یزد زمینی به آن موسسه واگذار نمایند اما بعد از این‌که خیر مورد نظر حاضر به پرداخت بهای زمین نشده مبلغ واریزی ضبط گردیده و مسترد نشده است. گرچه حاضران در گردهم‌آیی به آئین‌نامه‌های مزایده آشنا بودند اما کسی به این موضوع اشاره نکرد که شاید برندگان مزایده به موقع اقدام ننموده‌اند و به ظاهر این‌گونه استنباط شد به علت عدم واگذاری زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی یزد یکصد و پنجاه میلیون تومان مبلغ واریز شده به خزانه به صاحب پول مسترد نگردیده است. نکته دیگری در آن جلسه مطرح و گفته شد یکی از موسسان مدارس غیردولتی به دکتر مهدی جمالی‌نژاد شهردار یزد مراجعه و از دریافت عوارض مدارس غیردولتی توسط شهرداری گله‌مند بوده و چنین به نظر می‌آمد فعلاً پرداخت عوارض مدارس غیردولتی تا تعیین تکلیف مسکوت مانده است. چون شهرداری یزد با ارسال و ارجاع پرونده مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) به کمیسیون ماده 77، عوارض تا پایان سال 1395 را اخذ نموده باید به این پرسش پاسخ دهد به هر حال تکلیف پرداخت‌کنندگان و یا موسسانی که تاکنون عوارض مدرسه تحت مدیریتشان را پرداخت نکرده‌اند چیست؟ و آیا در نهایت شهردار یا شورای شهر می‌تواند قانونی را اجرا نکند و یا ملغی اعلام نماید؟ نظر خوانندگان آیینه یزد به متن نامه اعتراضی مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) جلب می‌گردد:
«دبیرخانه محترم کمیسیون ماده 77 شهرداری یزد- با احترام عطف به نامه شماره 603/2/95 مورخ 26/11/95 به استحضار می‌رساند... در ماده 19 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در تاریخ 17/9/95 به تایید شورای محترم نگهبان رسیده آمده است مدارس غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیحات و معافیت‌های مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند لذا با عنایت به این که اوّلاً برای بسیاری از مدارس غیردولتی تاکنون برگه پرداخت عوارض صادر نشده و یا وجهی از این بابت به شهرداری پرداخت ننموده‌اند و تاکنون پرونده هیچ‌یک از مدارس دولتی نیز در این زمینه در کمیسیون ماده 77 طرح و بررسی نگردیده است بنابراین با تقدیم رونوشت صفحه 11 قانون فوق‌الاشاره استدعا دارد دستور فرمایند رأی صادره مورخ 18/11/95 درباره مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) را که با سرمایه‌گذاری 4600 نفر از فرهنگیان و اعضای خانواده آنان احداث گردیده کان‌لم‌یکن تلقی و نتیجه را امر به ابلاغ فرمایند. م دیرعامل- رضا سلطان‌زاده»
لایحه فوق مورد تأیید اعضای کمیسیون قرار نگرفت و به شرح زیر رأی صادر نمودند:
«رأی شماره 2/245-95 کمیسیون در خصوص اعتراض مدیریت مجتمع آموزشی امام حسن (حضرت) مجتبی(ع) نسبت به رأی غیابی شماره 2/227-95 این کمیسیون و لایحه ارسالی که طی آن دفاع موثری دال بر کاهش یا عدم تعلق عوارض مورد مطالبه شهرداری یزد صورت نداده، لذا کمیسیون ضمن تایید اساس رأی مذکور، رأی قبلی به مبلغ یکصد و سی و شش میلیون و نهصد و شصت و هفت هزار ریال (136،967،000 ریال) به قوت خود باقی است و رأی صادره قطعی است و منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ رأی، قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می‌باشد./ا.د نماینده قوه قضائیه- نماینده وزارت کشور- نماینده شورای اسلامی شهر.»
در نهایت مسئولان مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) که سالانه علاوه بر تخفیف شهریه و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به بیش از یکصدوهفتاد نفر دانش‌آموز مستعد با عنوان طرح علوی و اختصاص وجوهی قابل ملاحظه برای خرید و تهیه کفش و لوازم‌التحریر و جایزه و صبحانه دانش‌آموزان یتیم و بی‌بضاعت در مدارس دولتی، به غیر از شهریه مصوب از اولیای دانش‌آموزان تاکنون بابت خرید زمین، ساخت کلاس، نمازخانه، آزمایشگاه، برگزاری مراسم روضه‌خوانی و جشن و عزا و روز معلم، مسافرت کارمندان و معلمان به شهرهای داخل و خارج از کشور وجهی دریافت نمی‌کنند امّا قبل از پایان سال 1395 مطالبات شهرداری یزد را به حساب مربوط واریز نمودند. در انتظار پاسخ مسئولان شهرداری باید بود که آیا پرونده تمام مجتمع‌های آموزشی بدهکار عوارض را تا پایان سال 95 به کمیسیون ماده 77 فرستاده‌اند؟ بهتر است تا رسیدن پاسخ دل خوش داشت و به قول «نظامی» گفت: مزن فال بد کاورد حال بد/ مبادا کسی کو زند فال بد
نکته آخر این‌که مسئولان فرهنگی و مجمع خیرین مدرسه‌ساز، خیران و نیکوکاران را توجیه نمایند تا اولویت ساخت مدرسه را به مناطق و محلات کمتر برخوردار اختصاص بدهند و اگر هریک از موسسان و خیران بخواهند در احداث و تکمیل و ساخت آموزشگاه غیردولتی سرمایه‌گذاری یا ملک آن را خریداری نمایند بجا است مقامات ذی‌ربط مساعدت‌ها و همکاری‌های لازم را بنمایند تا مشارکت مردمی در امر آموزش در هر منطقه و در نهایت در کشور توسعه یابد.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- «نهج‌الفصاحه»، مجموعه کلمات قصار رسول گرامی اسلام(ص)، مترجم ابوالقاسم پاینده، صفحه 16، سازمان چاپ و انتشارات جاویدان، سال 1324 خورشیدی.
2- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، حکمت 347، صفحه 509،
3- میزان الحکمه، حکمت 17947 نقل از صفحه 56 کتاب «اخلاق اسلامی»، از موسسه آثار فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی، چاپ 1392
4- سایت استانداری یزد، 16/10/96

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا