محمدرضا حکیمی با اشاره به وضعیت بارندگی در استان یزد گفت : متوسط بارندگي استان در سال آبی جاری) از مهر تاکنون ) 1.8 ميليمتر بوده و استان يزد كمترين میزان بارندگي را در سطح كشور داشته است.

 وی  افزود : بيشترين میزان  بارندگي در سطح استان  مربوط به ده بالا  با  8.2 ميليمتر بارندگی  می باشد.
این مقام مسئول   با بیان این مطلب که  دشت يزد- اردكان يكي از حياتي ترين دشتهاي استان می باشد اظهارداشت :  مناطق مهم تامين آب شرب ، دراين دشت قرار دارد از جمله چاه های چرخاب و منطقه يزدگرد ، این دشت در حال حاضر بدليل افت سطح آب، تغيير كيفيت و پديده نشست زمين به عنوان دشت ممنوعه بحراني به شمار مي رود.

 حکیمی عمده ترين مشكل  در منطقه را حفر چاه  های غیرمجاز در محيط هاي محصور و  گلخانه اي  عنوان نمود و گفت :  برای مقابله با این مشکل لازم است اكيپ ويژه اي شامل نماينده آب منطقه اي یزد ، نماينده دادستان و نماينده فرمانداري تشكيل و به طور مستمر از واحدهاي مذكور بازديد و نسبت به شناسايي چاههاي غيرمجاز اقدام نمايند .
وی ادامه داد :  این اکیپ در  حوزه شهرستان اشكذر تشكيل و شروع به كار نموده كه تاكنون 19 حلقه چاه  غیر مجاز شناسايي شده که   13 حلقه از اين چاهها  پر و مسلوب المنفعه و 4 حلقه نيز پلمپ شده اند و موضوع جبران خسارت وارده آبخوان در دستور كار شركت آب منطقه ای یزد  قرار دارد.
مدیر حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در مورد خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی گفت : با توجه به نتایج خوب اجرای  این طرح در سال گذشته و صرفه جوئی 44 میلیون متر مکعب آب ف در سال جاری نیز  این طرح به مدت 45 روز در حال اجرا می باشد که این اقدام فرهنگ سازی و زمینه تحویل حجمی آب را ایجاد می نماید.
وي در پایان سخنانش  تاكيد  نمود :  در شهرستان هايي از استان كه شوراي حفاظت  از منابع آب فعال تر بوده اقدامات حفاظتي، بهتر انجام شده است.
  در ادامه رئیس ادره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد  اظهارداشت:  تشکیل اکیپ شناسائی ، بازدید گلخانه ها و نواحی صنعتی که دارای  چاه غیر مجاز می باشند ، نصب کنتور هوشمند وتحویل آب به صورت  حجمی و مدیریت مصرف آب  توسط کشاورزان  بهترین اقدام حفاظتی  از منابع آب بوده است .
عباس دهقان افزود:  باتوجه به اهميت و كمبود آب شرب باید   شبکه آبیاری   فضاي سبز از شبکه آب  شرب جداشود.

 وی درپایان تأکید کرد :  384 انشعاب  آب شرب  که در آبیاری فضای سبز استفاده می شود باید   قطع شود چرا که در شش ماهه نخست  سال جاری حدود 2 میلیون متر مکعب آب  مصرف شده، همچنین  66 انشعاب  در شهرستان زارچ که  حدود   163 هزار متر مکعب  مصرف داشته است  باید از شبکه آبیاری فضای سبز جدا گردد.
 گفتنی است سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب  شهرستان یزد   باحضور  اعضاء  در فرمانداری  شهرستان یزد تشکیل شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا