سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با اشاره به بحث نظارت فنی دهیاری‌ها و شوراها اضافه کرد: لازم است نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها باهدف حفظ و ارتقای کیفیت تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد،«سید رضا خادمی» روز سه شنبه 5 دی ماه، در نشست نحوه هزينه كرد اعتبارات روستاهاي فاقد دهياري اظهار داشت: برنامه بودجه سال آینده و قانون ششم توسعه رویکرد خوبی برای روستاها دارد.
وی بابیان اینکه برای روستاهای استان یزد که شرایط متفاوتی از نگاه جمعیتی با کشور دارد؛ ادامه داد: باید برای اعتباراتی که منظور شده است پروژه‌های مؤثری تعریف شود و خدماتی ارائه شود که روستاها به شکل خود باقی بمانند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با اشاره به بحث نظارت فنی دهیاری‌ها و شوراها اضافه کرد: در دفتر فنی برخی از پروژه‌ها را نظارت می‌کنیم که اگر اعتبارت آن را نیز خودمان هزینه کنیم بهتر خواهد بود، چراکه اجرای پروژه آسفالت در برخی روستاها از سوی شرکت تعاونی دهیاری‌ها بسیار بد و بی‌کیفیت بوده است.
وی بابیان اینکه لازم است نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها باهدف حفظ و ارتقای کیفیت تقویت شود؛ افزود: اینکه برخی پروژه‌های خرد و غیرمتناسب با روستاها تعریف شود مطلوب نیست، بلکه باید در همان سطحی که روستاها قرار دارند، متناسب با آن پروژه تعریف و اجرایی شود.
خادمی اظهار داشت: بنابراین پیشنهاد می‌شود که به تشخیص کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها، هرسال تعدادی از روستاها برای اجرای پروژه‌های متناسب و تعریف‌شده بر اساس اولویت‌بندی انتخاب شوند و پروژه نیز اجرایی شود.
وی بابیان اینکه برخی روستاهای استان فاقد دهیاری هستند؛ افزود: در شهرستان خاتم نزدیک به 100 روستای فاقد دهیاری داریم که لازم است برای اجرای پروژه‌ها از سوی فرمانداری در این روستاها اقدام کرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تأکید بر اینکه مشارکت بنیاد مسکن در پروژه‌ها ضروری است؛ ادامه داد: ابتدا باید پروژه تعریف و سپس مصوب شود. همچنین اعتبار خرید مصالح آن از اعتبارات پروژه‌های مشارکتی باشد.
وی اضافه کرد: برخی پروژه‌های مشارکتی را باید با کمک و مشارکت سایر دستگاه‌ها اجرایی کرد تا روند کار هم سرعت بیشتری داشته باشد و هم‌توان فنی اجرای پروژه‌ها افزایش یابد.
خادمی از دیگر ویژگی‌های اجرای پروژه‌های روستایی به‌صورت مشارکتی را ایجاد ارزش‌افزوده برای اعتبارات دانست و گفت: به این شیوه می‌توان در قالب تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد می‌شود اعتبارات اجرای پروژه را نیز بیشتر کرد و هر دستگاه در این زمینه سهمی هرچند اندک داشته باشد.
وی بابیان اینکه بودجه هر روستا باید در همان روستا مورد مصرف قرار گیرد؛ افزود: برای روستاهایی که فاقد طرح هادی هستند دهیاری آن روستا اعلام نیاز کند تا با همکاری بنیاد مسکن برای آن روستا اقدام شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد بابیان اینکه الزام شده تا اجرای هر طرحی با طرح مصوب همراه باشد؛ عنوان کرد: بهترین شیوه اجرای مشارکتی پروژه‌ها و تکمیل آن‌ها است نه اینکه در هر روستایی پروژه‌های نیمه‌تمام داشته باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا