یزدفردا: سرقت از جرائمی است که پیشینه طولانی دارد و در جامعه های مختلف به شیوه های گوناگون دیده می شود ، این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونی ها و تغییرات زیادی شده است.

با گذشت زمان ، شیوه ها و روش های سرقت ، نوع اموال و اشیای مسروقه و وسایل و ابزار مورد استفاده برای ارتکاب سرقت تغییر یافته است ، به طوری که امروزه برخی از سارقان از آخرین روش ها و فناوری ها برای پیشبرد کار خود استفاده می کنند ، به همین دلیل شیوه های مقابله و روش های برخورد با آن ها نیز متحول شده است .

برای سرقت تعریف های متعددی ارائه شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود :

* ربودن خدعه آمیز مال غیر

* برداشتن چیزی از دیگران بدون اطلاع و رضایت او

* گرفتن و بردن مال و پول کسی به زور یا با مکر و فریب

*ربودن متقلبانه شی متعلق به دیگری

از نظر قانون،به کاری سرقت اطلاق می شود که شی موضوع جرم بدون آگاهی و برخلاف میل صاحب آن از تصرف دارنده قانونی آن به تصرف عامل جرم درآید ، لازمه آن گرفتن ، برداشتن و کش رفتن است .

جامعه شناسان ، ریشه بسیاری از گرفتاری ها را در محیط و اوضاع اجتماعی جستجو می کنند و علل بسیاری از آن ها را خود جامعه می دانند وقتی خواسته های فرد با انتظارات جامعه هماهنگ نباشد ، نابهنجاری آغاز می شود و در صورت تداوم ، زمینه کژ رفتاری ها را پدید می آورد.

" رابرت مرتن " جامعه شناس آمریکایی در نظریه فشار ساختاری ، آنومی یا بی هنجاری را به فشاری اطلاق می کند که وقتی هنجارهای پذیرفته شده با واقعیت اجتماعی در ستیزند ، بر افراد وارد می شود در واقع این نظریه انحراف را نتیجه فشارهای ساختاری می داند که مردم را تحت فشار قرار می دهد.

انگیزه های عاطفی - روانی سرقت :

فقر عاطفی از عوامل فردی سرقت است ، افرادی که از اختلالات عاطفی شدید رنج می برند معمولا در خانواده ای رشد یافته اند که در آن به فرزندان محبت کافی نشده است. در چنین خانواده نابسامانی موجبات نارسایی در زمینه های رشد جسمانی و روانی ، عاطفی و به خصوص اجتماعی آنان فراهم می شود . برخی از تحقیقات نشان می دهد افرادی که از محبت محروم بوده اند ، بعدها کارشان به واکنش های ضد اجتماعی کشیده شده است.

فقر مادی و سرقت :

فقر و محرومیت مادی را شاید بتوان از مهم ترین عوامل سرقت دانست ، فردی که دچار این آسیب های اجتماعی است ، از یک سو از لحاظ روانی احساس حقارت می کند و از جامعه طلبکار است ، از سوی دیگر چون جامعه را مسئول محرومیت و فقر خود می پندارد ، نوعی احساس انتقام در او پرورش می یابد . به این ترتیب ، کوشش او برای فقر زدایی چه بسا در مجاری غیر قانونی و ضد اجتماعی افتاده و به سرقت یا خیانت کشیده شود.

ناکامی و سرقت :

ناکامی یا محرومیت اصطلاحی است که برای شکست در ارضای تمایلات به کار می رود و مراد از آن عدم امکان نیل به هدف است . وقتی انسان میل دارد به هدفی دست یابد ، ولی به علت برخورد با مانع یا موانعی چند به آن هدف دست نمی یابد ، در او ناکامی ایجاد می شود و برای جبران آن دست به سرقت می زند.

پرخاشگری و سرقت :

پرخاشگری ، رفتاری است که پیامدهای متعدد دارد ؛ از جمله موجب خسارت و زیان به فرد یا افراد دیگر می شود. پرخاشگری یک نوع واکنش روانی است ؛ فرد به وسیله پرخاش و اعمال ضد اجتماعی می خواهد ناکامی خویش را جبران کند ، اگر چه معمولاً این واکنش موقتاً او را ارضا می کند اما نه تنها کمکی به رفع ناکامی اش نخواهد کرد ، بلکه ناکامی های جدید دیگری را نیز به وجود خواهد آورد.

حسادت و سرقت :گاه فرد با توجه به عدم امکان دستیابی به اهداف خود ، به موقعیت و منزلت دیگران رشک و حسد می ورزد و چون نمی تواند به مانند صاحبان اموال ، مالک آن ها شود ، دست به دزدی می زند.

شهرنشینی و زاغه نشینی و سرقت :گسترش بی رویه شهرها و انبوه جمعیت هر دو از عوامل جرم زاست .

 اغلب افرادی که در محله های پرجمعیت شهرها زندگی می کنند ، با شرایط اجتماعی و اقتصادی سختی روبه رو هستند و مشکلات عدیده ای را به دوش می کشند . از این رو سرقت و فحشا و دیگر آسیب های اجتماعی در بیشتر موارد در مکان های شلوغ و فقیرنشین شهری رواج می یابد.

پیشنهادها و راهکارها :

هر گاه بیماری به طور دقیق معاینه شود ، علل و عوامل بیماری او به نحوی مشخص می شود ؛ در این شرایط محققاً درمان بسیار ساده تر خواهد بود .

سرقت نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی و اختلال رفتاری دارای علل و انگیزه هایی است که باید آن ها را شناخت و به صورت ریشه ای درمان کرد .

بنابراین راه های ذیل برای کاهش سرقت در نوجوانان و جوانان پیشنهاد می شود :

* افزایش و تقویت ارتباط عاطفی میان اعضای خانواده یکی از راه های پیشگیری از بروز رفتارهای بزهکارانه در نوجوانان و جوانان است .

*نظارت غیر مستقیم بر رفتارهای نوجوانان و جوانان به صورت مستمر و مداوم

*ارتباط مستمر با فرزندان و آشنایی با نیازهای روانشناختی آنها

* ایجاد اشتغال برای بیکاران

*ایجاد محیط های مناسب ورزشی و آموزشی

* آموزش اعتقادی و پرورش باورهای دینی از راه های نظارت غیر مستقیم بر رفتارهای نوجوانان است.

 

منبع :

برگرفته از مبانی جرم شناسی نشر دانشگاه تهران

تهیه و تنظیم:

مركز اطلاع رسانی  معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا