مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، با اشاره به وجود 8 هزار و 708 دستگاه ناوگان حمل‌ونقل بار و کالا در استان یزد، گفت: در هشت ماهه سال جاری بیش از 14 میلیون تن کالا از مبدأ استان یزد جابه‌جا شده است و با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و کاهش تلفات و تصادفات رانندگی، گفت: آمادگی لازم برای آشکارسازی نقاط حادثه خیز استان را داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یزد فردا، محسن صادقیان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته حمل‌ونقل و راهداری، اظهار داشت: 26 آذرماه سالروز لبیک رانندگان سخت‌کوش کشور به‌فرمان تاریخی امام راحل برای تخلیه کشتی‌های پهلوگرفته در بنادر کشور است که به به‌پاس این رشادت رانندگان 26 آذر به‌عنوان روز حمل‌ونقل در تقویم رسمی کشور ثبت‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم و راهبردی حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی به‌طور کامل در کشور اجرانشده، هنوز هم حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور از اهمیت بالایی در اقتصاد کشور دارد و بیشترین مسافر و کالای کشور از طریق جاده منتقل می‌شود که این نقش مهم می‌طلبد که با برنامه‌های مهم و راهبردی به فکر ساماندهی بیش‌ازپیش به این حوزه بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد بابیان اینکه شبکه‌های حمل‌ونقل کانون‌های اقتصادی کشور را به هم متصل می‌کنند، بیان داشت: حمل نقل در همه عرصه‌های اعم از سیاسی تا نظامی نقش مهمی ایفا کرده است که این نشان می‌دهد این بخش اقتصادی باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

صادقیان افزود: سال گذشته با جدا شدن راهداری از بدنه راه و شهرسازی و ادغام آن با سازمان حمل‌ونقل در استان‌ها اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان یزد تشکیل شد. در استان یزد ما به‌عنوان ستاد مرکزی استان، 11 اداره راهداری و حمل و جاده‌ای در شهرستان‌های یزد داریم که فعالیت‌های مربوط به راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را در شهرستان‌های مطبوع خود را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود 14 باب راهدارخانه در استان یزد تأکید کرد: ما در استان یزد در چهار هزار و 602 کیلومتر از راه‌های استان یزد ارائه خدمات می‌دهیم که از این مقدار 727 کیلومتر آن بزرگراه، 640 کیلومتر راه اصلی، 961 کیلومتر راه فرعی، دو هزار و 274 کیلومتر راه آسفالته روستایی است.

وی ادامه داد: ازلحاظ طول راه‌های شریانی استان یزد در کشور جایگاه دهم، ازنظر طول بزرگراه رتبه هشتم، ازنظر طول راه‌های اصلی رتبه 14 و ازلحاظ طول راه‌های فرعی رتبه 15 و ازنظر طول راه‌های روستایی رتبه 22 کشور را دارد. استان یزد با توجه به اینکه در مرکز جغرافیایی کشور قرارگرفته است، باوجوداینکه بیشترین تردد که در جاده‌های استان یزد صورت می‌گیرد؛ اما مبدأ و مقصد بسیاری از این ترددها نیستیم بلکه بسیاری از مسافران و کالاها برای رسیدن به مبدأ و مقصد مدنظر خود از جاده‌های استان یزد استفاده می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 20 میلیون تن بار از مبدأ استان یزد جابه‌جاشده است که از این نظر رتبه هشتم کشور راداریم. ازلحاظ جابه‌جایی مسافر از مبدأ استان در سال گذشته ما یک‌میلیون و 482 هزار نفر را جابه‌جا کردیم.

صادقیان افزود: ما خدمات خود را با استفاده از شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی ارائه می‌کنیم که تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل کالا در استان 209 شرکت و تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر در استان 39 شرکت است که در دوشنبه آینده دو شرکت دیگر در این زمینه افتتاح خواهد شد و این آمار را به تعداد 41 شرکت خواهند رساند.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد ناوگان حمل‌ونقل استان یزد که بار و کالا را جابه‌جا می‌کنند، 8 هزار و 708 دستگاه است و تعداد رانندگانی که در بخش بار و کالا این استان فعالیت می‌کنند، حدود 14 هزار نفر است. ما در بخش مسافر تعداد 750 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه‌داریم و تعداد رانندگان این بخش هزار و 105 نفر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بالا بودن میزان فرسودگی وسایل حمل‌ونقل در استان یزد، اظهار داشت: مشکل بزرگی که در بخش صنعت حمل‌ونقل در استان یزد وجود دارد فرسوده ناوگان حمل‌ونقل استان یزد است که باید برای این موضوع قدم‌هایی برداشت. در بخش کامیون‌های ما در استان یزد بین 32 تا 33 درصد، در بخش سواری کرایه بیش از 22 درصد، در بخش اتوبوس بیش از 22 درصد و در بخش مینی‌بوس بالغ‌بر 50 درصد ناوگان ما فرسوده و نیازمند نوسازی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در ادامه با اشاره به رشد 23 درصدی حمل‌ونقل بار و کالا از مبدأ استان یزد در سال گذشته، گفت: در 8 ماهه سال جاری 14 میلیون تن از مبدأ استان توسط ناوگان حمل‌ونقل ما جابه‌جاشده که در مقایسه با 8 ماهه سال گذشته، 123 درصد رشد داشتیم. بیشتر کالاهایی که از مبدأ استان به خارج از استان حمل شده است را عمدتاً کالاهایی چون سنگ‌آهن، گندله، انواع آهن‌آلات، کاشی و آجر و بلوک است.

صادقیان تصریح کرد: بستر حمل‌ونقل کشور و در ساتان یزد بر بستر IT است و به علت گسترده بودن راه‌های استان نمی‌توان به‌طور فیزیکی تمام خود را ارائه دهیم و به همین دلیل از بستر اینترنت برای ارائه خدمات خود استفاده کردیم و جاده‌های استان یزد را به‌طور هوشمند تحت رصد و نظارت قرار داده‌ایم و می‌توانم این قول را به مردم شریف استان یزد بدهم که در سال آینده تمام جاده‌های استان یزد ازلحاظ کنترل بار به‌صورت هوشمند تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول عنوان کرد: تعداد 25 دستگاه دوربین نظارتی در جاده‌های استان یزد نصب‌شده است که تصویر راه‌های استان را به‌صورت آنلاین در اختیار مرکز کنترل راه‌ها قرار می‌دهد. 36 دستگاه دوربین پیشرفته کنترل سرعت درراه‌های استان نصب‌شده است که با احتساب دوربین‌های ما در محور یزد طبس به 49 دوربین می‌رسد. 77 دستگاه ترافیک شمار کنترلی در استان نصب‌شده است و با این دستگاه تمام سرعت‌های رانندگان را تحت نظارت خود قراردادیم و تخلفات را ثبت و به پلیس‌راه ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک، بارهای استان یزد با استفاده از دستگاه WIM تحت نظارت و کنترل قرار خواهیم داد و سه عدد از این دستگاه‌ها را تا 6 ماه آینده در خروجی‌های استان نصب خواهیم کرد و با نصب این دستگاه‌ها تمام بارهای استان را تحت کنترل خود درمی‌آوریم و همه اطلاعات را به‌صورت دقیق مورد رصد قرار داده و تخلفات را شناسایی می‌کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد بابیان اینکه تمام ناوگان مسافربری استان به سامانه سپهتن مجهز شده است و از طریق دستگاه‌هایی که در پلیس‌راه‌های استان قرار داده‌شده است همه حرکات و تخلفات این ناوگان‌ها را به‌صورت دقیق مورد رصد قرار می‌دهیم. اگر ناوگانی تخلفی نداشته باشد در هیچ از پلیس‌راه‌های مسیر به‌جز پلیس‌راه مبدأ توقفی نخواهد داشت.

صادقیان در ادامه با اشاره به 24 موافقت‌نامه برای ساخت مجتمع‌های رفاهی درراه‌های استان یزد، گفت: از این تعداد 8 مجتمع در حال ساخت است و 4 مجتمع به بهره بداری رسیده و امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه ساخت مجتمع‌های رفاهی موفقیت‌های خوبی را با تعامل با بخش خصوصی به مردم هدیه کنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصادفات در محورهای استان یزد، گفت: ما در سال 90 تلفات جاده‌ای ما 236 نفر بوده است که در سال 95 به 134 نفر رسیده است و نشان از کم شدن میزان تلفات جاده‌ای در استان دارد. در سال‌های اخیر در کل کشور شیب کاهش تلفات در کشور کاهش پیداکرده است و به کمتر از 5 نفر رسیده است که عبور کردن از این بدنه سخت نیازمند کار بیشتر است و باید بر روی ارتقای جاده، وسیله نقلیه و انسان کارکرد تا به نتیجه رسید.

وی افزود: در بخش جاده ما در سال میلیاردها تومان در راستای ایمنی جاده‌ها هزینه می‌کنیم و اکنون باید به دنبال فرهنگ‌سازی برای کاهش تلفات جاده‌ای باشیم. در هشت‌ماهه سال جاری ما 693 نفر در جاده‌های استان یزد مجروح شده‌اند که این آمار نشان می‌دهد به‌طور میانگین روزانه سه نفر در جاده‌های استان مجروح می‌شوند. 119 نفر در هشت‌ماهه نخست سال جاری جان خود را در حوادث جاده‌ای ازدست‌داده‌اند که نشان می‌دهد هر دو روز یک نفر در جاده‌های استان جان خود را ازدست‌داده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات جاده‌ای در استان یزد از نوع واژگونی و به علت خواب‌آلودگی راننده است، گفت: درمجموع در هشت‌ماهه سال جاری 786 تصادف در جاده‌های استان یزد به وقوع پیوسته است که نشان از کاهش 25 درصدی تعداد تصادفات نسبت به سال گذشته دارد. تعداد مجروحین ما در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته؛ اما آمار فوتی‌های ما از 98 در سال گذشته به 119 نفر رسیده است.

وی بیان کرد: بحث دیگری که وجود دارد این است که در سه و چهارماهه پایان سال ما کاهش بسیار خوبی در تصادفات داشت و انشاالله این طرح زمستانی، استقرار اکیپ‌های راهداری و پلیس راه و دیگر دستگاه‌های امدادی استان، زمینه کاهش تصادفات و تلفات را در سه ماهه پایان سال به مانند سال‌های قبل داشته باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: هرجا که نیاز به آشکار سازی نقاط حادثه خیز باشد، این آمادگی از جانب ما وجود دارد که قطعا این آشکار سازی انجام شود و انشاالله با حضور خود مردم بتوانیم در این سه ماه، کاهش چشم گیری در تلفات جاده‌ای داشته باشیم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا