مهندس محمدرضاعظیمی زاده در برنامه زنده رادیویی «نگاهی به شهر» ضمن ابراز خرسندی از برقراری ارتباط مستقیم با مردم، از بررسی نقاط قوت و ضعف و وضعیت پروژه های در دست اجرای شهرداری طی مدت زمان حدود یک ماه حضور در شهر رفسنجان خبر داد و گفت:

 اشراف و اطلاعات در موضوعات شهری در این مدت قابل قبول بوده و ارتباطاتی با سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با #مدیریت_شهری بایستی برقرار شود تا امکان اجرای فعالیت های بهتر ایجاد گردد.

طرح هایی پیش بینی شده است برای آینده شهر رفسنجان، شناخت وضع موجود از اولویت های لازم برای عملیاتی نمودن برنامه های پیش روست.

 هزینه اداره شهر پراکنده ای مثل رفسنجان با وسعت بیش از ۷ هزار هکتار محدوده شهری و با جمعیت بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر بسیار بیشتر از شهرهایی است که از نظر تراکم جمعیت شرایط مطلوب تر و منطقی تری دارند؛ این امر نشان می دهد کار شهرداری و نهادهای خدماتی در رفسنجان کار سختی است.

 تعیین اولویت های درست در شهری با تراکم جمعیتی پایین و وسعت زیاد را ضروری است

در اولین مرحله باید مدیریت #زمین و مدیریت #ساخت_ساز را در دستور کار قرار دهیم و برای #تفکیک_اراضی و ارائه خدمات مطلوب اولویت بندی داشته باشیم.

سیاست حاکم بر نحوه واگذاری زمین در مدیریت محدوده شهری درست نبوده است،

 اولویت های ما به طور عمده منطبق بر نیازهای منعکس شده از سوی مردم است.

دلیل وضعیت نامطلوب #آسفالت ناشی از پراکندگی زیاد شهر و شبکه #معابر متعدد در شهراست و اجرای #نهضت_آسفالت و ایجاد زیرساخت های شهری در بخش آسفالت را ضروری میدانیم.

 ساماندهی سیما و #منظر_شهری و #پیاده_روها از مباحث مهم، عمده و موردنیاز مردم در شهر است.

تأکید ما بر مناسب سازی شهر برای شهروندان، به موضوع انسان محوری در شهراست و اجرای آن  منوط به تقویت شهرداری از نظر درآمد میباشد.

 ساختار درآمدی در شهرداری های مناطق و مرکزی ایجاد شده و با برنامه ریزی و پیگیری، واحد جذب درآمد با هدف اصلاح و بهبود وضعیت درآمدی شهر تشکیل گردیده است.

 وضعیت شبکه ها و خیابان های اصلی از لحاظ عرض، درختکاری و بعضاً آسفالت نسبتاً خوب است.

در عمق محلات نابسامانی زیادی داریم که باید به آن بپردازیم و سطح خدمات را در محلات بالا ببریم که در بودجه سال آینده نمود پیدا می کند.

اولویت شهرداری تکمیل پروژه های نیمه تمام و راه اندازی پروژه های مشارکتی است

 قرار نیست شهرداری را درگیر پروژه های غیرضروری و هزینه بر کنیم؛ اولویت شهرداری تکمیل پروژه های نیمه تمام و راه اندازی پروژه های مشارکتی است تا هدف مترتب بر پروژه و اشتغالزایی و رونق اقتصادی ایجاد شود.

خرید تجهیزات آتش نشانی، ساخت پارک های درون محله ای و پروژه جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهری از مواردی است که در بودجه سال ۹۶ در دستور کار شهرداری پیش بینی شده اما به طور کامل اجرایی نگردیده است،موارد فوق الذکر بایستی در دستور کار شهرداری قرار گیرد و حتماً انجام شود.

جذب درآمد در شهرداری بایستی با نیازهای شهر متناسب باشد،تأمین بودجه منطقی شهرداری زمانی می تواند زمینه ساز اتفاقات خوب در شهر باشد که علاوه بر دارا بودن ساختار جذب درآمد خوب، هم تعرفه عوارض منطقی بر شهر حاکم باشد تا قیمت مناسب خدمات شهرداری و هزینه نگهداری شهر را پوشش دهد و هم پیگیری هایی برای جذب اعتبارات از مبادی مربوطه داشته باشیم.

مهندس عظیمی زاده با اشاره به لزوم کنترل ترافیکی خوب در شهر، گفت:
بحث نظارت دیجیتال و دوربینی در تقاطع ها و اجرای ITS شهری و مباحث مربوط به هوشمندسازی ترافیک باید انجام شود تا امنیت ترافیکی خوبی در شهر حاکم کنیم.

ساماندهی وضعیت فضای_سبز و احداث پارکی با کارکرد شهری از اولویت های تعیین شده در بودجه سال آینده است
 
درحال برنامه ریزی برای جانمایی پارکی با وسعت بالای ۴۰ هکتار هستیم که بتواند برای جمعیت زیادی از مردم در شب های تابستان خدمات ارائه دهد.


شهردار_رفسنجان با اشاره به همراهی شورای_اسلامی_شهر، از ارسال پیشنهاد تعرفه_عوارض سال ۹۷ شهرداری در موعد مقرر به شورا خبر داد و‌گفت:

تعرفه عوارض سال آینده توسط شورای اسلامی شهر در حال بررسی و تصویب است.

شهرداری ها نهادهایی هستند که علاوه بر کارهای عمرانی، برنامه های فرهنگی و اجتماعی را هم پیگیری می کنند و در دست اجرا دارند،

باید شهری داشته باشیم که مردم با جان و دل در آن عوارض پرداخت کنند و اطمینان داشته باشند که مدیریت شهری این پول را در مسیر خود با اولویت صحیح و در پروژه های با کیفیت هزینه می کند؛

فرهنگسازی برای اینکه مردم به رفسنجانی بودن خود افتخار کنند و به شهرشان عِرق داشته باشند، برای ما بسیار مهم است.

 

(( تمام پروژه ها باید در راستای تحقق شهر امن و انسان محور تعریف شود))

اولویت انسانی در شهر بایستی مطرح باشد تا انسان در شهر حرف اول را بزند و در آن احساس آرامش کند؛ برنامه ریزی برای تمام پروژه های ما باید در راستای تحقق شهر_امن و انسان_محور تعریف شود.

باید نام رفسنجان را مقابل چشم و ذهن مردم ایران و دنیا قرار دهیم و در همین راستا از بزرگان، شخصیت ها و سرمایه های اجتماعی شهر استفاده کنیم تا شهر رفسنجان روز به روز در این جهت رونق یافته و رشد کند.

مهندس عظیمی_زاده پاسداشت فرهنگ_گذشته را از اهم دیدگاه ها و برنامه های مشترک خود با شورای_اسلامی_شهر بیان کرد و افزود:

بایستی بافت باقی مانده و فرهنگ و صداقتی را که از گذشتگان به یادگار مانده است نمود و بروز دهیم؛ صیانت و محافظت از سرمایه های اجتماعی و میراث فرهنگی ارزشمند به صورت مادی و معنوی می تواند آینده شهر رفسنجان را رونق بخشد.

 بزرگی شهرها به وسعت و جمعیتشان نیست، بلکه به سابقه و اصالت آن هاست؛ شهری مثل رفسنجان که اصالت تاریخی، سرمایه_های_اجتماعی، تاریخ_کهن و خاطرات_ارزشمندی از گذشته دارد، میتواند رشد روزافزونی برای خود در آینده متصور شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا