سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد : تصاویر روز معارفه استاندار جدید یزد « محمود زمانی قمی » جالب بود عده ای به گونه ای به جایگاه زل زده بودن که انگار چیزی را از دست داده اند، آری استاندار بومی و جوان! هر چند هرگز بیان نکردند نام این گزینه گمنام  کیست ؟! هر چند همه او را می شناسند ! چون اعتقاد داشتند اگر « چوب خشک » هم انتخاب کنند رای می آورد ! و اگر انتخابشان دوباره درست  نبود و منافعشان را تامین نکرد باز خدا را شکر « اصولگراها» هستند و دیوار حاشا بلند !

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شعار دولت در خصوص به کارگیری همه گرایشات سیاسی و اقشار در بدنه سیاسی و اداری کشور علی الخصوص در تصدی مناصب مدیریتی و علی رغم تاکید دولت بر شایسته سالاری، متاسفانه به دلیل مشخص نبودن فاکتورهای شایستگی تعریف شده توسط دولت،بسیاری از افراد با نفوذ در گروههای تصمیم گیر و تصمیم ساز، موقعیتی برای خود دست و پا کردند و مانند دایه های شیرین تر از مادر به ظاهر از دولت حمایت نموده اما در خفا زمینه دسترسی وابستگان خود را به ثروت و قدرت فراهم نمودند و در شمایل حامیان دولت با به دست آوردن کرسی های مختلف در برخی از ادارات در سطح استان و شهرستانها چهره دولت را در برابر مردم تخریب کردند و فضای سیاسی و اداری استان و بسیاری از شهرستانها را به جولانگاهی برای تاخت و تاز خود تبدیل نمودند و فضای سیاسی جامعه را به سمتی پیش بردند که تصمیم سازان سیاسی که خود این افراد را علم کرده بودند به دلیل عدم موفقیت در اجرای سیاست های دولت و نارضایتی مردم از روندهای موجود ناچار به باج دادن به این عناصر شدند که هیچگونه وجهه مردمی نداشتند و تنها چند صباحی از طریق روشهای نادرست سیاسی برای خود موقعیتی پوشالی رقم زده بودند.

و اما جناب آقای استاندار امروز روی سخن ما با شماست، زمانی عده ای از مدیران و سیاسیون داعیه استاندار بومی را در سر می پروراندند و امروز خود را حامی شما مطرح میکنند،البته اصل را بر صداقت دوستان میگذاریم و انتظار داریم که با حمایت از شما فضای لازم را برای توسعه استان فراهم نمایند،اما نگرانیم چرا که می دانیم فضای سیاسی استان به دلیل وجود برخی از عناصر سیاسی غیرقابل اعتماد،چندان مطلوب نیست و برخی از افراد به دنبال به دست آوردن منافع زودگذر خود هستند، و همواره سعی در دو قطبی کردن جامعه دارند زیرا منافع حزبی و شخصی خود را در آن می بینند . ما چشم انتظاریم که شما ابر دروغ و دغل را از فضای سیاسی استان کنار بزنید،از مشاوران آگاه و صادق استفاده نمایید،با مردم در ارتباط باشید و خود را به افراد خاصی محدود نکنید،زمان آن فرا رسیده که افرادی در صدر کار باشند که به راستی دلسوز مردم و جامعه و امتحان خود را پس داده اند اما شاید به سبب دوستان پرمدعا نمی توانند از در لابی گری های سیاسی عبور کنند و وارد عرصه خدمت شوند،آقای استاندار تاکید بر توسعه،تاکید بر به کارگیری جوانان در مناصب مدیریتی،تاکید بر جذب سرمایه گذار،تاکید بر برنامه محور بودن در جای خود بسیار مطلوب است اما دستیابی به این اهداف نیازمند مراقبت و پیگیری کارشناسانی است که بایستی از جانب شما مامور شوند و بر عملکرد مدیران دولتی نظارت کنند .

آقای استاندار حیف است امید این  مردم بدست عده ای سیاست باز جاه طلب به نا امیدی گراید!. اینان که  در دفتر و دستک های تک نفره شان که ادعا حزبی مردمی بودن میکنند وخود را حامی نه، بلکه وکیل تام الاختیار مردم میپندارندبرطبل دیگری زده و هر از گاهی برای انحراف و گمراه کردن افکار عمومی از مسائل اصلی جامعه و استان  مانند بحران آب ، اشتغال ، بیکاری ، تعطیلی کارخانجات ، حضور پر رنگ اتباع بیگانه و ... دست به شانتاژ موضوعات دست چندمی مانند تعلیق کنسرت فلان خواننده ، دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی و ...  را از طریق رسانه های وابسطه می زنند و اشک ماتم می ریزد و وا حسرتا سر می دهند !! راست می گویند چون حل مسائل اصلی جامعه زمان بر و هزینه بردار است و برنامه ریزی مدون می طلبد ؟! نمی توان مشغول سیاست بازی بود و کار کرد !!  نمی شود برای دوره بعد از آن استفاده تبلیغاتی نمود ! مثلا مشکل آب یزد که هر روز دارد ابعاد حادتر و پیچیده تری به خود می گیرد، در این مدت به کجا رسیده است ؟ آیا به غیر از این است هر از گاهی یک آمار دست و پا شکسته از جنوب کشور جهت انتقال آب به گوش می رسد ! ولی براستی کسی نیست به این حضرات بگوید، در یزد چه اقدامی در راستای انتقال آب  دارید انجام می دهید. کجاست عملیات عمرانی و لوله کشی و ... ؟! بودجه تخصیص یافته آب استان چه میزان و در کجا هزینه می شود ؟ و ...

آقای استاندار در خلأ نبود احزاب قوی و مؤثر که در استان یزد محرز است ، باندها، گروه‌ها و محافل وارد میدان می‌شوند. به همین دلیل به‌جای گزینش افراد سالم، پویا، تحصیل‌کرده و متخصص برای مناصب مهم و حساس، افراد ناکارآمد و عمدتاً غیرمتخصص توسط گروه‌های باندی در محافل شبانه و دورهمی برگزیده می‌شود که دود این انتصابات خارج از ضابطه به چشم مردم می‌رود.

این گروه‌های محفلی که برخلاف احزاب شناسنامه‌دار دنبال عضوگیری نبوده و کسی را در حلقه نزدیکان راه نمی‌دهند، منافع خود را بر منافع استان ارجح دانسته و تا حد ممکن از هم باندی خود حمایت می‌کنند، حتی اگر فعالیت او برخلاف مصالح جامعه باشد. از طرفی دیگر مدیر یا مسئولی که جزء این باند نباشد، باید برکنار شود، حتی اگر شایسته بوده و تخصص لازم را داشته باشد.

تسویه‌حساب‌های باندی، عقده‌گشایی‌های گروهی و عزل و نصب‌های خارج از ضابطه نتیجه نبود احزاب قوی، تأثیرگذار و شفاف در جامعه و حاکمیت نگاه باندی و محفلی است.

آقای استاندار ، از گذشته باید درس گرفت و در عزل و نصب‌ها و نیز اداره امور، شایسته‌سالاری و شایسته گزینی را در اولویت قرار داد. نیروی انسانی در هر مجموعه‌ای حرف اول را می‌زنند، انتصاب‌های محفلی و خارج از ضابطه، باعث بی‌انگیزه شدن نیروها و هدر رفت سرمایه‌های انسانی و نیز تل انبار شدن مشکلات و در نهایت نارضایتی عمومی خواهد شد.

کار حزبی و سیاسی اصول خاص خودش را دارد. فعالان سیاسی و حزبی در استان هم باید قواعد بازی را رعایت کنند. مهم‌ترین قاعده، اولویت دادن مصالح و منافع جامعه بر منافع حزبی و جناحی است.

حمایت بی‌چون و چرا از مدیرانی که در هفته چندین خطای راهبردی را مرتکب می‌شوند، نشان‌دهنده چیست؟ با عرض پوزش از فعالانی که در عالم سیاست استخوان خورد کرده‌اند؛ این وضع نشان‌دهنده آن است که خیلی از فعالان به‌اصطلاح سیاسی در استان، پختگی لازم را نداشته و درک درستی از مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند.

خارج کردن بخشی از نیروهای باتجربه به بهانه فعالیت در دولت‌های گذشته هم از آفت‌های حوزه سیاست در استان است. افراد با تجربه که نگاه افراطی به مسائل نداشته باشند، سرمایه‌های جامعه هستند، عقل و تدبیر حکم می‌کند که برای پیش برد امور، از این سرمایه‌ها به بهترین وجه استفاده شود.

فعال سیاسی بودن چارچوب و شرایطی دارد، عضو ستاد یک نامزد بودن تنها شرط لازم و کافی در این خصوص نیست. خیلی از بزرگان انقلاب اسلامی که سال‌ها در کوران حوادث و طوفان‌های سیاسی بوده‌اند، ادعای فعال سیاسی بودن ندارند، حتی مرحوم مصدق هم که صنعت نفت را ملی کرد، هم این ادعا را نداشته است.

جالب این‌که برخی افراد از گرد راه رسیده، با دو قطعه عکس سه در چهار و یک برگه کپی شناسنامه و نام‌نویسی در احزاب و تشکل‌ها و حضور در باندهای محفلی ، بستانکار مردم شده و توقع دارند مدیریت ارشد استان در تمام تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات با آن‌ها هماهنگ کند؛ غافل از آن‌که به قول شاعر؛ هزاران سفر باید تا پخته شود خامی.

سید علی فراز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا