پیکر مرحوم محمد علی قاسمی ندوشن خیر و نیکوکار ندوشنی برای اهداف آموزشی، کالبد شکافی، پیشرفت علم پزشکی،کمک به فرآیند یادگیری دانشجویان این رشته به دانشگاه علوم پزشکی تهران اهداء و وقف اعتلای این رشته علمی در ایران شد.

این کار خداپسندانه با وصیت آن مرحوم و رضایت خانواده اش انجام شد . البته خانواده مرحوم قاسمی از دیرباز در راه اعتلای علم، دانش و فرهنگ در این مرز و بوم تلاشی ستودنی و بی وقفه داشته اند و از بنیانگذاران و پیشکسوتان تعلیم و تربیت در ندوشن محسوب می شوند.
شماری از پزشکان و دانشجویان رشته پزشکی ضمن تجلیل از این اقدام خداپسندانه بر فرهنگ سازی اهدا کالبد و جسد برای اهداف آموزش رشته پزشکی تاکید کرده و می گویند: وقف جسد کمک موثری در پیشرفت و گسترش دروازه های آموزش و پژوهش به سوی حرفه مقدس پزشکی است.
به اعتقاد آنها چه بسیار متخصصان و جراحان بزرگی که در این رهگذر و با فراگیری و آموزش بهتر موجب کاهش درد و آلام بیماران شده اند؛ بنابراین حاصل این فکر بزرگ نه تنها در سرای فانی؛ بلکه در جهان باقی نیز مایه تعالی روح و مراتب انسان واقف خواهد شد.
پزشکان می گویند: شروع علم پزشکی در تمام دانشگاه های علوم پزشکی سالن تشریح است و دانشجوی پزشکی اولین چیزی که در سالن تشریح یاد می گیرد درس توحید و خداشناسی است، هنگامی که یک دانشجو پزشکی برای اولین بار و از نزدیک، با تشریح کالبد یک انسان خلق سیستم پیچیده و منظم بدن پی می برد و به نحوه کارکرد سلسله اعصاب و چگونگی کارکرد قلب و عروق و سایر اعضاء و جوارح انسانی آشنا می شود در مقابل قدرت و عظمت پروردگار سر تسلیم فرود می آورد.
متولیان آموزش پزشکی نیز می گویند: یکی از معضل های جدی دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور کمبود شدید جسد برای سالن تشریح در راستای آموزش دانشجویان رشته پزشکی است.
جسد استاد مستقیمی پدر آناتومی ایران و استاد آناتومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بنا بر وصیت خود در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت و جسم این استاد ماهها برای آموزش دانشجویان پزشکی در سالن تشریح زیر تیغ و نگاه دانشجویان بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا